Ocena funkcjonalna – klucz do indywidualizacji nauczania
Ocena funkcjonalna – klucz do indywidualizacji nauczania
Ocena funkcjonalna to narzędzie, które pozwala lepiej poznać ucznia, jego możliwości rozwojowe, potrzeby i zainteresowania. Dzięki niej można stworzyć środowisko edukacyjne, które wspiera rozwój dziecka i zwiększa skuteczność nauki, a także buduje jego samoocenę.
Ocena funkcjonalna nie jest nowym sposobem rozpoznawania potrzeb uczniów. Już obecne przepisy prawa oświatowego zobowiązują nauczycieli do:
rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów;
określania mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień;
rozpoznawania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów;
podejmowania działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
indywidualizowania procesu nauczania;
dostosowywania sposobów i metod pracy do potrzeb i możliwości ucznia.
Ministerstwo Edukacji Narodowej systematycznie udostępnia materiały i narzędzia, które wspierają stosowanie oceny funkcjonalnej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
Każde dziecko jest wyjątkowe – wspierajmy jego rozwój i odkrywajmy jego talenty. Sukces dziecka jest też sukcesem nauczyciela!