29 kwi Wychowawca online
Sprawne i efektywne funkcjonowanie edukacji zdalnej w skali makro zależy od różnych czynników, mimo że od wielu lat z dużym powodzeniem realizowane są kursy, studia podyplomowe i inne formy kształcenia na odległość. Bo kiedy nagle realizacja szkolnych programów przenosi się ze wszystkich szkół do uczniowskich i nauczycielskich domów, sytuacja i warunki, w jakich znalazł się system i jego podmioty, ulegają radykalnej zmianie. Nie dla wszystkich te warunki mogą być porównywalne. Przecież można być super „belfrem” nie będąc biegłym cyfrowo, można być poszukującym technologicznych rozwiązań w swojej pracy, ale jeszcze niepewnym swoich umiejętności, albo wykluczonym cyfrowo z powodów czysto obiektywnych. W domach uczniów i uczennic sytuacja może być także bardzo zróżnicowana, począwszy od obecności pracujących zdalnie rodziców, ilości dzieci uczących się i swobody w dostępie do narzędzi, urządzeń czy Internetu, po ograniczone możliwości skorzystania z pomocy opiekunów, co okazuje się być często niezbędne. Jednak proces edukacji z powodów nadzwyczajnych- pandemii COVID-19, na miarę możliwości musi toczyć się dalej. Nie pozostało nam nic innego, jak szybko przestawić się na inny tryb pracy, o czym zapewne często sygnalizowaliśmy naszym podopiecznym, angażując ich do rozwoju kompetencji kluczowych i umiejętności dostosowania się do tempa zmian zachodzących w naszym otoczeniu.
Aby przeorganizować swoją pracę, trzeba zadać sobie podstawowe pytania: Co jest moim celem? Co jest dla mnie ważne jako przedmiotowca czy wychowawcy? Czy chcę być wychowawcą online? Myślenie o naszej pracy zdalnej powinno być długofalowe i koncentrujące się w pierwszej fazie na budowaniu kontaktów i relacji pomiędzy uczniami i rodzicami, a także wykazujące troskę i empatię dla drugiego człowieka. Wymuszona izolacja społeczna może okazać się idealną płaszczyzną i szansą na wsparcie i zrozumienie potrzeb innych. Kluczem do empatycznego spojrzenia na uczucia i problemy naszych uczniów jest uwaga i obecność, a na nauczycielu wychowawcy spoczywają ważne zadania w utrzymaniu relacji i systematycznej komunikacji z uczniem.
Wspierający wychowawca:
– aby oswoić nowoczesne technologie, zdiagnozuje domowe możliwości wdrożenia nowych technologii czy zastosowania alternatywnych narzędzi do komunikacji z uczniem i rodzicem;
– zapyta (nie raz, nie dwa) o samopoczucie, nastrój i emocje;
– zadba o przejrzystość i perspektywę planów oraz edukacyjnych wyzwań dla swoich uczniów;
– zmotywuje do dzielenia się swoją wiedzą i pomysłami, np. poprzez nagrywanie filmików, tworzenie quizów, prezentację dzieł sztuki itd.;
– zachęci do nawiązywania kontaktów i relacji z innymi, np. poprzez tworzenie grup na Fb, pracę w zdalnych zespołach projektowych, dyskusję na temat obejrzanego filmu lub przeczytanej książki;
– skonsultuje bieżące problemy i wskaże możliwości ich rozwiązania;
– pochwali, doceni wysiłek i kreatywność uczniów;
– przypomni o przerwach w nauce, domowej gimnastyce i zajęciach manualnych;
– będzie czujny i cierpliwy, wzmocni w ten sposób poczucie bezpieczeństwa swoich podopiecznych.
Na godzinach zdalnych zajęć wychowawczych warto wykorzystywać materiały i lektury rekomendowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie, które zachęca wszystkich wychowawców do przyjrzenia się swojej zdolności empatii oraz pomagania swoim uczniom i uczennicom w zdobywaniu tej umiejętności. Przedłużający się pobyt w domu to czas szczególnych potrzeb – poczucia wspólnoty, solidarności i wrażliwości, co nasi uczniowie na długo zapamiętają.
Polecana lektura:
- Specjalna zakładka poświęcona edukacji zdalnej na blogu Centrum Edukacji Obywatelskiej. Znajdziesz tu teksty naszych ekspertów i trenerów zawierające porady na temat zdalnej edukacji, gotowe pomysły na zadania i scenariusze lekcji oraz wiele innych!
- Artykuł „Jak znaleźć grunt pod nogami w czasie pandemii koronawirusa?”. Tekst ukazał się w Przewodniku „Prowadzenie zajęć zdalnie” wydanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej
- Materiały edukacyjne dla kadry pedagogicznej z serii „Rozmawiajmy o uchodźcach”, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2016-2019
- Publikacja „Świat na wyciągnięcie ręki. Scenariusze zajęć z edukacji globalnej na godziny wychowawcze”, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2011 r.
- Artykuł „Jak mózg dziecka uczy się empatii?”, Magdalena Boćko-Mysiorska
- Artykuł „Czym jest empatia”, NATULI dzieci są ważne
Źródła:
- Wychowawcza online – czy warto ją prowadzić i jak to zrobić „po nowemu”?, webinarium CEO na https://www.youtube.com/watch?v=_3NoVwNtZ4U
- Pandemia lekcją empatii, artykuł Julii Godorowskiej na https://migracje.ceo.org.pl/content/pandemia-lekcja-empatii?utm_source=freshmail&utm_medium=email&utm_campaign=Newsletter_Sprawiedliwy_Handel
Oprac. Dorota Łańcucka, KPCEN we Włocławku
Fot. Pexels