21 lis Wieczór z kulturą ukraińską: Salomea Kruszelnicka, ukraińska gwiazda operowa
Prowadzenie: Marija Koczur, tłumaczka: Mariia Stasyuk
W czasie wieczoru usłyszymy fragmenty słynnych arii operowych śpiewanych przez Salomę Kruszelnicką.
Wystąpią: Anna Niemiec-Mościcka (sopran), Jacek Szczepański (fortepian) Program: He Shall Feed His Flock – aria sopranowa z I części oratorium Mesjasz G.F. Haendla How Beautiful Are The Feet – aria sopranowa z II części oratorium Mesjasz G.F. Haendla Un bel di, vedremo – aria Cio-Cio San z II aktu opery Madame Butterfly G. Pucciniego.Salomea Kruszelnicka (1873–1952), ukraińska śpiewaczka operowa, pedagożka. Ukończyła konserwatorium Galicyjskiego Towarzystwa Muzycznego w klasie śpiewu słynnego pedagoga, Walerego Wysockiego. Po debiucie w Operze Lwowskiej w partii Leonory w Faworycie Donizettiego (1893) doskonaliła umiejętności wokalne we Włoszech. Występowała m.in. na scenach we Lwowie, Odessie, we Włoszech i w Chile, a w latach 1898–1902, po sensacyjnym debiucie w tytułowej partii Aidy Verdiego, była solistką warszawskiego Teatru Wielkiego. Do historii opery przeszła jako ta, która po klapie prapremiery Madame Butterfly Pucciniego w La Scali (luty 1904), kreując tytułową postać w zmienionej wersji opery w Brescii (maj 1904), zapewniła dziełu uznanie i niesłabnące po dziś dzień powodzenie. Po wyjściu za mąż za włoskiego adwokata, przyjęła włoskie obywatelstwo. Lata wojenne przeżyła we Lwowie, do którego pojechała w 1936 roku i gdzie musiała zostać, bowiem władze sowieckie uniemożliwiły jej powrót do Włoch i odzyskanie zgromadzonego tam majątku. W 1946 roku podjęła pracę pedagogiczną w Lwowskim Konserwatorium.
Od końca XX wieku pamięć o Kruszelnickiej w jej ojczystej Ukrainie jest coraz bardziej żywa. Od 1991 roku działa we Lwowie, w apartamencie, w którym niegdyś mieszkała, Muzeum Salomei Kruszelnickiej, wciąż powiększające swoje zbiory. W roku 1998 Operze Lwowskiej nadano imię śpiewaczki.Marija Koczur Formanyuk, ur. 1942 w Tambow, ceniona aktorka teatralna i filmowa. W 1963 roku ukończyła Kijowski Instytut Teatralny. W latach 1963–2004 pracowała jako aktorka Kijowskiego Akademickiego Teatru Młodego Widza na Lipkach, gdzie zagrała ponad 100 ról w repertuarze klasycznym i współczesnym. Pracowała jako zastępca dyrektora Muzeum Literackiego im. Hryhorija Koczura.
Anna Niemiec-Mościcka pochodzi z Bydgoszczy. Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego oraz Podyplomowe Studium Wokalistyki w klasie prof. dr hab. Hanny Michalak. Uczestniczyła w mistrzowskich kursach prowadzonych przez Siergieja Kopczaka, Sarę Meredith oraz Helenę Łazarską. Współpracuje z Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Capellą Thoruniensis, Cameratą Vladislavia i chórem Astrolabium w Toruniu. Laureatka konkursów wokalnych m.in. III nagroda na konkursie wokalnym im. K. Kurpińskiego we Włoszkowicach, finalistka III Konkursu Pieśni i Arii im. H. Halskiej we Wrocławiu, finalistka II Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie. Swoją muzyczną pasję przekazuje młodym adeptom sztuki wokalnej w Zespole Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Toruniu oraz Szkole Muzycznej w Aleksandrowie Kujawskim.
Jacek Szczepański pochodzi z Włocławka. W roku 2008 ukończył z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Rok później uzyskał tytuł magistra sztuki na Wydziale Instrumentalnym w klasie fortepianu dr hab. Mariusza Klimsiaka. Od 2012 roku zajmuje stanowisko asystenta na Wydziale Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Pracuje także jako nauczyciel i akompaniator w Zespole Szkół Muzycznych we Włocławku. Prowadzi aktywne życie koncertowe. W 2020 uchwałą Senatu Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku uzyskał tytuł doktora sztuki.
Wstęp wolny
21 listopada 2022 r.