11 maj „WF z AWF: Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości” – nowa odsłona projektu
Celem kolejnej edycji projektu „WF z AWF” będzie kształtowanie fundamentalnych umiejętności ruchowych wśród uczniów To również szkolenia nauczycieli i dodatkowe godziny zajęć ruchowych.
Odbudowa kondycji fizycznej uczniów
Kondycja fizyczna dzieci i młodzieży, która i wcześniej nie była najlepsza, w okresie pandemii koronawirusa znacznie się pogorszyła. Głównym tematem konferencji zorganizowanej w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie było podsumowanie dwóch edycji programu „WF z AWF. Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii” oraz przedstawienie założeń kolejnej odsłony projektu. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. eksperci kierujący zespołami badawczymi: prof. Paweł Tomaszewski (koordynator zespołu ds. sprawności fizycznej) oraz prof. Hubert Makaruk (koordynator zespołu ds. fundamentalnych umiejętności ruchowych).
Efekty prac zespołów badawczych
Jak podkreślał rektor AWF w Warszawie prof. Bartosz Molik, eksperci już od lat 90. XX wieku wskazywali na problemy młodego pokolenia z nadwagą i otyłością, wadami postawy i sprawnością fizyczną. Pandemia pogłębiła ten trend i spowodowała nasilenie się problemów zdrowotnych wśród dzieci oraz młodzieży. Odpowiedzią na to zjawisko był program „WF z AWF”, który – jak wskazywał rektor AWF w Warszawie – jest unikatowym przedsięwzięciem na skalę nie tylko europejską, ale i światową.
W ramach programu działają 3 zespoły badawcze:
- monitoringu kondycji fizycznej,
- fundamentalnych umiejętnościach ruchowych,
- alfabetu ruchowego.
Badania ekspertów, które koncertowały się na fundamentalnych umiejętnościach ruchowych, potwierdziły ogromny spadek poziomu sprawności fizycznej, szczególnie w ostatniej dekadzie. Aż 94 proc. dzieci posiada niewystarczający poziom kompetencji ruchowych, a 57 proc. nie umie skakać przez skakankę.
Jednocześnie badacze zaobserwowali, że dzieci, które regularnie uczestniczyły w Sport-Klubach, poprawiły swoją kondycję i wydolność. Dlatego też, na co wskazywał prof. Bartosz Molik, konieczne jest zachęcenie młodych ludzi do większej aktywności fizycznej. Wpływa ona pozytywnie nie tylko na stan zdrowia, ale także na samopoczucie i kondycję psychiczną.
Monitoring kondycji fizycznej
Podczas konferencji prasowej prof. Paweł Tomaszewski przedstawił najważniejsze informacje dotyczące Sport-Klubów. W latach 2021-2022 w ramach 31 tys. Sport-Klubów przeprowadzono 780 tys. dodatkowych godzin zajęć ruchowych, w których uczestniczyło 325 tys. uczniów.
50 proc. zajęć w ramach Sport-Klubów było przeprowadzonych w klasach I-III. Te dane korespondują z założeniami programu, którego celem jest zachęcanie do aktywności fizycznej od najmłodszych lat.
U uczniów, którzy uczestniczyli w dodatkowych zajęciach sportowych, zaobserwowano poprawę wszystkich prób sprawności fizycznej. Większe były także przyrosty wyników prób sprawności (3-8 proc.) niż u rówieśników sprzed dekady.
Profesor Paweł Tomaszewski zapowiedział kolejne badania (I tura na przełomie maja i czerwca, II tura w listopadzie), przygotowanie materiałów instruktażowych dla nauczycieli oraz kontrolę prowadzonych pomiarów. Podkreślił, że dziecko aktywne to dziecko zdrowe, które potrafi budować relacje społeczne i uzyskuje lepsze wyniki nauce.
Fundamentalne umiejętności ruchowe – inwestycja w przyszłość
Fundamentalne umiejętności ruchowe to m.in. bieg, skok, chwyt, rzut, umiejętność zachowania równowagi. Są to sprawności potrzebne w różnych aspektach życia człowieka. Umiejętności ruchowe specjaliści z AWF przebadali wśród uczniów ze wszystkich województw, w szkołach małych i dużych, miejskich i wiejskich. Wyniki badań przedstawił prof. Hubert Makaruk, koordynator zespołu ds. fundamentalnych umiejętnościach ruchowych.
Wybrane wyniki badań:
- 94 proc. dzieci posiada niewystarczający poziom kompetencji ruchowej,
- 57 proc. dzieci nie umie skakać przez skakankę,
- 88 proc. dzieci z klas I-III nie potrafi wykonać przewrotu w przód,
- 86 proc. dzieci z klas I-III nie potrafi wykonać rzutu i chwytu odbitej od ściany piłki tenisowej,
- 74 proc. dzieci z klas IV-VI nie potrafi kozłować,
- 78 proc. uczniów z klas VII-VIII nie potrafi pokonywać przeszkód w biegu.
Zdaniem prof. Huberta Makaruka, aby podnosić poziom kompetencji ruchowych wśród dzieci i młodzieży, lekcje wychowania fizycznego powinny mieć charakter celowy i edukacyjny, być skoncentrowane na nauczaniu fundamentalnych umiejętności ruchowych oraz powiązane z wartościami ważnymi dla uczniów. Stąd też ważne jest podnoszenie kompetencji nauczycieli, by zdobyli umiejętności i aktualną wiedzę potrzebną do pracy z dziećmi i młodzieżą, a także zachęcanie uczniów do udziału w dodatkowych zajęciach ruchowych. Temu służy program „WF z AWF”. Jak pokazują badania, dzieci, które regularnie uczestniczą w zajęciach organizowanych w ramach Sport-Klubów, poprawiły swoją kondycję fizyczną.
Kursy opracowane przez specjalistów wychowania fizycznego, psychologów, nauczycieli
Skorzystaj z Platformy e-learningowej, która prezentuje materiały szkoleniowe w postaci filmów instruktażowych.
Dodatkowe informacje na stronie projektu.
_
11 maja 2023 r.