Ułatwmy sobie życie, czyli TIK w e-edukacji

Ułatwmy sobie życie, czyli TIK w e-edukacji

Nauczanie zdalne stało się wyzwaniem dla nauczycieli, któremu muszą  stawić czoła.

Każdy z praktykujących pedagogów wie, jak dużym testem stało się przeniesienie rzeczywistych lekcji na platformy cyfrowe, nie zawsze eksplorowane przez nas na co dzień.  Dlatego do Państwa dyspozycji przygotowane zostały wideospotkania, webinaria, podczas których zarówno indywidualnie, jak  i zespołowo możemy rozwiązywać na bieżąco nurtujące Was problemy związane z e-nauczaniem.

Do tej pory miały miejsce spotkania w zakresie pracy na platformie Kahoot niezwykle pomocnej przy kreowaniu testów sprawdzających wiedzę uczniów. Platforma jest bardzo intuicyjna i przyjazna  w obsłudze (bezpłatna wersja jest wystarczająca do wykreowania klasycznego testu), a odpowiedzi na pytania możemy ograniczać w czasie. Doskonale sprawdza się  również do tworzenia próbnych egzaminów zawodowych, co sama przetestowałam. Test odbywa się w czasie rzeczywistym, nauczyciel i uczeń na bieżąco (po każdej odpowiedzi na pytanie) otrzymuje informację zwrotną na temat postępów.

Mnóstwo pytań nauczycieli dotyczących usługi internetowej Microsoft Teams dowodzi, iż ta oparta na chmurze  aplikacja sprawdza się i  jako jedna z polecanych jest stosowana zarówno do pracy bezpośredniej z uczniem (wideospotkania),  współpracy grupowej, przekazywania treści  czy konstruowania zadań.

MS Teams, będąc centrum pracy zespołowej na usłudze Office 365, współpracuje z  MS Forms,  gdzie możemy z kolei tworzyć testy.  Dołączenie takiego  testu do  Teams jest proste i zrozumiałe nawet dla mniej świadomego swej wiedzy informatycznej  użytkownika. Co istotne – program automatycznie zlicza punkty, ułatwiając nam pracę.

Alternatywą dla pracy zespołowej może być aplikacja Trello umożliwiająca tworzenie tablic, list, kart, którą analizowaliśmy na kwietniowym webinarium.  A ponieważ umożliwia ona w przejrzysty sposób tworzenie i szeregowanie projektów, świetnie sprawdza się w zadaniach grupowych realizowanych przez uczniów, także w trakcie normalnego toku nauki.

Równie pomocne mogą być formularze  Google. Tu także możemy tworzyć ankiety  na zasadzie „dziś pytanie, dziś odpowiedź”. Aplikacja, podobnie jak i poprzednia,  zlicza za nas punktację, umożliwiając tworzenie różnorodnych testów, generując informację zwrotną na temat wyników. Testy podobnie jak w MS Forms przesyłamy do wykonania uczniom. W  jednym i drugim przypadku możemy określić godzinę „zero”, do której wykonane testy/zadania powinny do nas dotrzeć zwrotnie.

Proste formularze do wykorzystania na zajęciach przedmiotowych czy lekcji wychowawczej,  możemy również wykonywać w aplikacji MS Word. Załączenie takiego formularza do poczty email i jego przesłanie odbywa się klasycznie. Samo tworzenie wymaga dodania  w MS Word do Wstążki karty pod nazwą Deweloper. Po prawidłowym wykreowaniu formularza mamy pewność, że użytkownik bez potrzeby naszego nadzoru wypełni go tylko we wskazanych rubrykach i nie będzie w stanie dokonać niepożądanych zmian, bo dokument zabezpieczony jest hasłem.

To tylko wycinek wiedzy, którą dysponujemy dla Państwa, którą już przekazaliśmy bądź jesteśmy w gotowości przekazywać. Indywidualnie lub grupowo. Nie wahajcie się więc pytać podczas naszych wideodyżurów czy  rozmów telefonicznych.

Żadne pytanie nie pozostanie bez odpowiedzi!

Oprac. Roma Gorczyca
nauczyciel konsultant KPCEN w Bydgoszczy

Anna Siemińska
sieminska.anna@edupolis.pl

Organizacja: Biblioteka Pedagogiczna w Toruniu



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7337665

Skip to content