Telefoniczna linia wsparcia dla uczniów, rodziców, nauczycieli z terenów dotkniętych powodzią

Telefoniczna linia wsparcia, granatowa grafika z symbolem telefonu, elementami białego i czerwonego koloru

Telefoniczna linia wsparcia dla uczniów, rodziców, nauczycieli z terenów dotkniętych powodzią

Ministerstwo Edukacji Narodowej - logo z godłem

W środę, 18 września 2024 r. uruchomiona została telefoniczna linia wsparcia dla nauczycieli, uczniów, rodziców ze szkół i placówek oświatowych z terenów dotkniętych powodzią.

Ministerstwo Edukacji Narodowej, we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych (IBE), Ośrodkiem Rozwoju Edukacji (ORE) oraz Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES) przygotowało działania wspierające udzielanie dzieciom i młodzieży, ich rodzinom oraz nauczycielom, pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej jaką jest doświadczenie powodzi lub zagrożenia powodzią.

Przed dyrektorami i nauczycielami, w tym nauczycielami specjalistami, pojawiły się nowe wyzwania. Są wśród nich zarówno działania o charakterze organizacyjnym, jak również kwestie związane z zapewnieniem wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieciom i młodzieży.

Nauczyciele, rozmawiając z uczniami, powinni pamiętać, aby nie wzbudzać dodatkowego lęku, a także pozwolić dzieciom i młodzieży mówić o swoich emocjach. Ważne jest wskazanie sposobów radzenia sobie w trudnej sytuacji. Istotna jest obserwacja dziecka/ucznia czy dziecko i jego rodzina nie potrzebują dodatkowej pomocy.

Telefoniczna linia wsparcia

 

W środę, 18 września 2024 r. uruchomiona została telefoniczna linia wsparcia dla nauczycieli, uczniów, rodziców ze szkół i placówek oświatowych z terenów dotkniętych powodzią.

Do dyspozycji są:

Izabela Podsiadło-Dacewicz
interwentka kryzysowa, psychotraumatolożka

tel. 723 245 220

Dyżur:
18.09.2024 (środa) godz. 8.00-20.0
19.09.2024 (czwartek) godz. 17.00-20.00
20.09.2024 (piątek) godz. 15.00-20.00

Agnieszka Kowalczyk
doradczyni metodyczna w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

tel. 885 523 871

Dyżur:
18.09.2024 (środa) godz. 13.00 – 15.00
19.09.2024 (czwartek) 19.00 – 21.00
20.09.2024 (piątek) 10.00 – 12.00

Urszula Klimkowicz
doradczyni metodyczna w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

tel. 885 531 744

Dyżur:
18.09.2024 (środa) godz. 9.00 – 11.00
19.09.2024 (czwartek) godz. 16.00 – 18.00
20.09.2024 (piątek) godz. 9.00 – 11.00

Anna Kędzierska
doradczyni metodyczna w zakresie pomocy psychologicznej

tel. 723 248 828

Dyżur:
18.09.2024 (środa) godz. 17.00 – 19.00
19.09.2024 (czwartek) godz. 18.00 – 20.00
20.09.2024 (piątek) godz. 12.00 – 14.00

Aneta Sokołowska
doradczyni metodyczna w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

tel. 885 531 748

Dyżur:
18.09.2024 (środa) godz. 8.00 – 10.00
19.09.2024 (czwartek) godz. 8.00 – 10.00
20.09.2024 (piątek) godz. 14.00 – 16.00

Anna Zych
doradczyni metodyczna w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

tel. 885 845 588

Dyżur:
18.09.2024 (środa) godz. 13.00 – 15.00
19.09.2024 (czwartek) godz. 17.00 – 19.00
20.09.2024 (piątek) godz. 8.00 – 10.00

Pierwsza pomoc przedpsychologiczna

Powódź jest wydarzeniem, które w sposób nagły i często traumatyczny wpływa na życie ludzi. W takim kryzysie młodzież może doświadczać różnych emocji, od lęku, przez smutek, po frustrację.

Czym jest kryzys sytuacyjny?

Kryzys sytuacyjny to zdarzenie, które pojawia się niespodziewanie i wywołuje trudne emocje oraz zmusza ludzi do nagłej reakcji. Przykładem takiego zdarzenia jest właśnie powódź, która może wpłynąć na życie całej społeczności – w tym dzieci.

Dlaczego powódź może wywołać kryzys?

Kiedy nadchodzi powódź, codzienne życie nagle się zmienia. Nie ma czasu na przygotowania, a skutki mogą być bardzo poważne: zalane domy, zniszczony dobytek, odcięcie od prądu, a nawet konieczność opuszczenia swoich domów. To wszystko powoduje ogromny stres, niepokój i niepewność o przyszłość. Powódź może wywołać w nas poczucie bezradności, bo to zjawisko, na które nie mamy wpływu

Jakie emocje mogą się pojawić?

W czasie powodzi możesz odczuwać:

  • strach – o swoje bezpieczeństwo, o rodzinę, o przyszłość
  • złość – na sytuację, na to, że coś, co było dla ciebie ważne, zostało zniszczone
  • smutek – z powodu strat materialnych i emocjonalnych, na przykład utraty rzeczy, do których byłeś przywiązany
  • zamieszanie – wynikające z nagłych zmian i konieczności opuszczenia domu czy przerwania codziennych zajęć.

Jak sobie radzić?

To normalne, że w sytuacji klęski żywiołowej i po niej możesz czuć się przytłoczony. Ważne, by rozmawiać o swoich emocjach z bliskimi, nauczycielami lub specjalistami. Pomocne może być również wspieranie innych – często pomaganie innym w trudnych chwilach daje poczucie sensu i siły.

Pamiętaj, że w takich sytuacjach nie jesteś sam. Ważne jest, aby korzystać z wsparcia dorosłych, którzy mogą pomóc ci przetrwać te trudne chwile. Powódź to trudny czas, ale wspólnym działaniem i wzajemnym wsparciem możemy przez to przejść.

Nauczyciele mogą pomóc dzieciom i młodzieży zrozumieć, że powódź to nie tylko fizyczne zagrożenie, ale też wydarzenie, które wpływa na psychikę, emocje i życie codzienne, co może wywołać kryzys sytuacyjny i że można sobie z tym poradzić, uzyskać wsparcie.

Źródło: gov.pl/edukacja

18 września 2024 r.

Agnieszka Miranowska
agnieszka.miranowska@edupolis.pl

Organizacja: Biblioteka Pedagogiczna w Toruniu



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7329420

Skip to content