21 lis Szkoła na miarę Europy
Szkoła na miarę Europy
Radowo Małe to niewielka wieś w województwie zachodniopomorskim. W tej wsi jest poczta, sklep „Dino” i mały kościół oraz nieduży – jak wiele innych w podobnych wsiach – budynek szkoły podstawowej… i na tym kończy się nasze stereotypowe widzenie szkoły w wiejskim środowisku.
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu zorganizowało wyjazd studyjny do wspomnianej szkoły jako placówki innowacyjnej i niezwykłej. Dyrektorzy i nauczyciele z województwa kujawsko-pomorskiego pojechali tam po inspirację, wiedzę i wiarę, że można przeprowadzić coś, co inni uznaliby za niemożliwe. Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Radowie Małym należy do sieci Ashoka, międzynarodowego stowarzyszenia innowatorów wyszukujących i zrzeszających osoby wprowadzające niekonwencjonalne rozwiązania problemów społecznych i jest określana „szkołą z mocą zmieniania świata”. Dyrektorka szkoły Ewa Radanowicz, pomysłodawczyni innowacyjnej szkoły, przywitała uczestniczki wyjazdu i opowiedziała o placówce: jak działa, co jest jej misją i wizją, jakimi wartościami się kieruje, w jaki sposób dzieci i młodzież uczą się.
Priorytety
Ewa Radanowicz 18 lat temu zdecydowała się na zmianę – podkreśla w rozmowach, że są szkołą w ciągłej zmianie – stawiając na rozwój umiejętności uczniów, a nie na poprawę efektów nauczania, chociaż byli szkołą o niskich wynikach. Nadal nauczyciele rozwijają kompetencje uczniów, a konsekwencją tego okazało się podniesienie wyników nauczania do bardzo wysokich.
Od dwóch lat priorytetem szkoły są:
- Dobrostan uczniów i nauczycieli.
- Rozwój kompetencji i wychowanie.
- Wiedza i umiejętności szkolne.
Wizja szkoły brzmi „Jesteśmy szkołą kompetencji”. Dyrektor szkoły jest otwarta na pomysły nauczycieli, wspiera ich inicjatywy. Innowacyjność i kreatywność idzie w tej szkole w parze z przemyślanym, systemowym działaniem i planowaniem pracy.
Przestrzeń szkolna jest atrakcyjnie zaaranżowana: wystawy prac dzieci, doświadczanie świata, antyczne szafki, szafeczki, półki, a i stare drzwi od stodoły. Wszystko z duszą, odświeżone, niezniszczone, wykonane i zebrane w projektach. Uczestnicy wyjazdu studyjnego podziwiali dobrze wyposażone trzy pracownie: teatralną, kuchenną i podróżniczą, w których dzieci z klas I–III mają zajęcia.
Pracownie edukacyjne
Szkoła ma trzy główne pracownie: teatralną, kuchenną i podróżniczą. W każdej z tych pracowni dzieci zdobywają konkretne kompetencje. W pracowni teatralnej prowadzone są zajęcia z zakresu m.in. języka polskiego, historii, edukacji artystycznej. Uczniowie doskonalą się w autoprezentacji, poznają siebie, uczą się wrażliwości na innych i współpracy. W pracowni kuchennej ćwiczą zagadnienia matematyczne, np. mierzenie, ważenie – pracują w grupie i planują swoją pracę. W pracowni podróży dzieci poznają tematykę przyrodniczą i geograficzną – doświadczają świata, uczą się stawiania pytań i rozwijają swoją świadomość na temat otaczającej je rzeczywistości.
Podstawa programowa wpisana jest w działania pracowni. Dzieci uczą się w nich 6 godzin tygodniowo, wymieniając się. Dla starszych uczniów jest pracownia „Graty i antykwariaty” oraz laboratorium. Realizują oni bloki tematyczne zwane „stołami mądrości”. Na korytarzach podziwiać można rzeczy wykonane przez uczniów w pracowniach ceramiki i witrażu. Zajęcia we wszystkich tych pracowniach służą rozwijaniu kompetencji miękkich, dzieci nabywają umiejętności selekcjonowania informacji i prezentowania zdobytej wiedzy, opanowują techniki uczenia się. Praca w pracowniach tematycznych to również okazja do kształtowania postaw, uczenia odpowiedzialności i umiejętności decydowania. Dyrektor i nauczyciele z Radowa Małego podkreślali, że uczniowie uwielbiają takie lekcje, podbudowują one ich samoocenę, a i rodzice widzą wymierne efekty tych zajęć.
Nauczyciele 3-4 razy w roku organizują dla uczniów projektowane okazje edukacyjne, które mają motywować dzieci do pracy projektowej. Inspiracją dla takich działań była Wrocławska Szkoła Przyszłości prof. Ryszarda Łukaszewicza.
System pracy z uczniami
„Laby” to 10 przeróżnych warsztatów, w których uczestniczy młodzież z klas od IV do VIII w każdą środę na 3 i 4 godzinie lekcyjnej. Laby uczniowie wybierają sami na pół roku, potem zmieniają na inne. Są one obowiązkowe.
- Program dobrostan
W przedszkolu to relaksacja, rehabilitacja, ćwiczenie uważności, plastyka sensoryczno-artystyczna, rozwijanie manualne. Program ten jest realizowany codziennie przez kilka minut. W klasach I–III dochodzą ćwiczenia Denisona, masaże. Natomiast w klasach IV–VIII to praca w kręgu, warsztaty uważności, relaksacji, praca ze stresem, zwrócenie uwagi na rozwój osobisty.
- Aktywna przerwa
To 45 minut, z tego 10 minut zaplanowane jest na obiad, a resztę czasu przeznacza się na wyjście na dwór i spędzenie czasu na powietrzu (pogoda nie ma znaczenia), wypełniając go zabawą na dobrze zaprojektowanej, zresztą przez uczniów, przestrzeni wokół budynku szkoły. Aktywna przerwa jest obowiązkowa dla wszystkich uczniów.
- Uczymy się uczyć
Warsztaty „Jak się uczyć” to przekazywanie informacji uczniom, jak uczy się mózg, to poznawanie siebie, swoich profilów sensorycznych. Poznawanie i ćwiczenie technik uczenia, ale również wzmacnianie poczucia wartości, swoich mocnych stron. Na tych warsztatach zaplanowane są ćwiczenia relaksacyjne, pomocne w kształceniu świadomości swojego ciała.
- Biuro Pracy Indywidualnej (BPI)
Nauczyciele układali zadnia dla uczniów pod okiem specjalistów, ekspertów, często wyjeżdżając w celu intensywnej pracy zespołowej na dzień lub dwa poza Radowo Małe, na przykład nad morze. Zadania to tzw. zadania z treścią, o charakterze interdyscyplinarnym, podzielone na kilka typów, np. detektywistyczne, projektowe, łączące zagadnienia z języka polskiego z matematyką itd. Z bazy zadań uczniowie wybierają te, którymi chcą się zająć, sami je rozwiązywać. Jeden nauczyciel opiekuje się grupą 14 uczniów i czuwa nad ich pracą, jest mentorem i tutorem. Z czasem uczniowie zgłosili gotowość do samodzielnego układania zadań, a zatem są również autorami niektórych z nich. Najpierw uczeń sam próbuje rozwiązać zadanie, następnie może poprosić o pomoc kolegę lub koleżankę. Jeśli nadal ma problemy, przychodzi do nauczyciela. BPI składa się z bazy zadań, planu pracy i zeszytów. Podczas Dnia Eksperta młodzież prezentuje jedno zadanie w formie plakatu, filmu lub prezentacji.
Praca z uczniami odbywa się w trzech zakresach
1/3 | 1/3 | 1/3 |
· pracownie tematyczne | · praca z nauczycielem – mistrzem (zwykłe lekcje) |
· praca indywidualna (Biuro Pracy Indywidualnej – BPI) |
· grupy mieszane wiekowo | · mogą być tradycyjne metody pracy | · poznawanie siebie |
· kształtowanie kompetencji | · porządkowanie wiedzy | · uczenie uczenia się |
· realizuje kilku nauczycieli | · przekazywanie informacji zwrotnej | · uczenie się planowania |
· zajęcia bez ocen | · ocena | · uczenie się decydowania |
· branie odpowiedzialności za siebie | ||
· decydowanie, czy chcę być oceniany |
Ciągła zmiana i doskonalenie
Nauczyciele jeżdżą do szkół w różnych krajach europejskich. Uczą się w nich nowych rozwiązań edukacyjnych. Podpatrują innowacyjne działania, ich sensowność, a następnie dopasowują do potrzeb uczniów w Radowie Małym. Jak podkreśla Ewa Radanowicz – samo wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań nie wystarcza. Kluczowa jest systematyczność takiej pracy z uczniami, by zautomatyzować u dzieci pewne umiejętności. Praca twórcza to proces, a nie akcydentalne urozmaicenie codziennych zajęć.
Dziękujemy dyrektorce szkoły Ewie Radanowicz za przyjęcie konsultantów, dyrektorów i nauczycieli oraz zorganizowanie zajęć warsztatowych dla uczestniczek wyjazdu. Nauczycielom: Jackowi Mielcarkowi za oprowadzenie nas po szkole, pokazanie pracowni i wszelkie wyjaśnienia oraz Elwirze Stawskiej, Kamili Pesiakowskiej, Alinie Tchurz i Joannie Mały za zapoznanie nas z pracą w pracowniach, „labach” i Biurem Pracy Indywidualnej.
Warte zapamiętania są zdania usłyszane podczas wizyty:
- Ile razy widzimy dzieci, a ile razy podstawę programową?
- Brakowało nam komunikowania się między nami nauczycielami.
- Nauczyciele mają problem z planowaniem, stawiają za dużo celów.
- Zrób jedno zadanie, ale konkretnie, niech dziecko przetworzy, poczuje…
- Ważne jest działanie zespołowe i myślenie systemowe.
- Szkoła przyjazna to taka, żeby dzieci chciały do niej przyjść, były ciekawe, zadawały pytania, chciały poznać odpowiedzi.
- Ważne są pasje nauczycieli.
- Najpierw trzeba zaopiekować się człowiekiem, a potem go uczyć.
Wizyta w Radowie Małym jest jednym z wielu dowodów na to, że warto organizować wyjazdy studyjne. Organizacja i merytoryczna strona wyjazdu zostały wysoko ocenione przez uczestników. Wyjazd został zorganizowany przez zespół ds. współpracy międzynarodowej i wyjazdów studyjnych – Marzennę Wierzbicką, Wiesławę Kuban i Danutę Potręć. Otwartość, dawanie przestrzeni innym, by mogli sięgać coraz wyżej, pokonywanie trudności wewnętrznych i zewnętrznych oraz cierpliwe realizowanie swojej wizji edukacji to przepis na „szkołę z mocą zmieniania świata”, do której przyjeżdżają nauczyciele z całej Polski po inspirację. Warto pamiętać, że „szkoła w zmianie” zaczyna się od nas, w nas!
Danuta Potręć, dr Dominika Wojtasińska
KPCEN w Toruniu