Społeczny wymiar edukacji dorosłych. Od teorii do innowacji – seminarium

Społeczny wymiar edukacji dorosłych. Od teorii do innowacji – seminarium

FRSE Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji - logoEPALE - Elektroniczna platforma na rzecz uczenia się dorosłych w Europie - logo
Seminarium będzie okazją do spotkania z ekspertami zajmującymi się szeroko rozumianą animacją społeczną, a także do wymiany doświadczeń z przedstawicielami różnych organizacji oraz instytucji działających w tym obszarze. Udział w seminarium jest bezpłatny.  

Organizatorzy: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Krajowe Biuro EPALE.

Termin: 19 września 2024 r. o godz. 11.00. 

Miejsce: Hotel Mercure Toruń Centrum, ul. J. I. Kraszewskiego 1/3, Toruń.

PROGRAM

11.00-11.20 Platforma EPALE jako źródło inspiracji – Karolina Milczarek, Krajowe Biuro EPALE

11.20-12.35 Innowacje w rozwoju usług społecznych w Polsce  wnioski i rekomendacje – Maciej Bielawski, Ambasador EPALE

12.35-12.50 Przerwa kawowa

12.50-14.05 „Gdzie ci faceci?”. Czyli o znikaniu mężczyzn z przestrzeni społecznej oraz o tym, jak temu zaradzić? – dr Bartek Lis, Ambasador EPALE

14.05-14.50 Przerwa obiadowa

14.50-16.05 Grywalizacja a edukacja. Jak(ie) gry mogą wspierać animację społeczną i jak tworzyć innowacje społeczne oparte na grywalizacji? – dr Nina Woderska, Ambasadorka EPALE

16.05-16.15 Zakończenie


Innowacje w rozwoju usług społecznych w Polsce – wnioski i rekomendacje

Maciej Bielawski

Usługi społeczne to działania podejmowane przez wspólnotę samorządową w celu zaspokajania potrzeb różnych osób, rodzin, grup społecznych, grup mieszkańców. Dotyczą takich obszarów jak wsparcie rodziny, osób starszych, osób z niepełnosprawnościami, ale też inicjatyw w obszarze aktywności obywatelskiej, edukacji czy kultury. Dążymy do tworzenia lokalnych systemów usług społecznych, opartych na partnerstwie samorządu lokalnego i podmiotów ekonomii społecznej oraz służących optymalizacji usług społecznych. W kilkudziesięciu gminach w Polsce powstały Centra Usług Społecznych, które pełną rolę organizatorów środowiska lokalnego i koordynatorów usług społecznych. Dostrzegamy też coraz więcej innowacji społecznych w zakresie diagnozowania potrzeb mieszkańców, projektowania usług, jak również stosowanych form i metod ich realizacji.

Podczas naszego spotkania dowiesz się:

  • Czym są usługi społeczne i dlaczego ich rozwój jest tak ważny?
  • Jak innowacje można wykorzystywać w diagnozowaniu usług społecznych?
  • Jak budować lokalny rynek usług społecznych z uwzględnieniem partnerstwa i dialogu?
  • Gdzie w Polsce są wdrażane innowacje w zakresie usług społecznych?

 

Ekspert w obszarze włączenia społecznego oraz ekonomii społecznej. Wiceprezes Stowarzyszenia ESWIP, które od 25 lat wspiera aktywność społeczną i obywatelską. Jeden z inicjatorów utworzenia pierwszego w Polsce Forum Animatorów Społecznych. Animator wielu inicjatyw, rozwiązań, partnerstw lokalnych. Członek grup roboczych tworzących polityki publiczne i planujących wykorzystanie funduszy europejskich w obszarze włączenia społecznego. Ambasador EPALE.


„Gdzie ci faceci?”. Czyli o znikaniu mężczyzn z przestrzeni społecznej oraz o tym, jak temu zaradzić?

dr Bartek Lis

W świecie zmieniających się ról płciowych oraz słabnących stereotypów nadal obserwujemy trudności w angażowaniu się mężczyzn w procesy edukacyjne i społeczne. Są oni bardziej zdystansowani niż kobiety, rzadziej angażują się społecznie i nie uczestniczą tak chętnie w budowaniu lokalnych wspólnot.

W ramach mojego wystąpienia najpierw zastanowimy się nad tym, z czego owa postawa może wynikać, a następnie przyjrzymy się bliżej różnym sposobom radzenia sobie z tak zdiagnozowaną sytuacją. Przedstawię kilka zrealizowanych innowacji społecznych i wspólnie porozmawiamy o tym, jak można wykorzystywać metody animacyjno-kulturowe do rozbijania negatywnych stereotypów męskości.

Podczas spotkania dowiesz się:

  • gdzie są mężczyźni, jak ich nie ma, oraz dlaczego warto to zmieniać,
  • dlaczego w ogóle mężczyźni znikają z przestrzeni aktywności (oraz jakie konsekwencje zdrowotne, społeczne i kulturowe się z tym wiążą),
  • jak można zapobiegać tej sytuacji, czyli przyjrzymy się kilku zrealizowanym innowacjom społecznym, mierzącym się z problemem „nieobecnych mężczyzn”.

 

Socjolog, badacz społeczny, animator kultury, edukator, kurator projektów społecznych. Kierownik Działu Badań i Rozwoju w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku. Specjalizuje się w temacie włączania społecznego z wykorzystaniem narzędzi i innowacji społecznych z obszaru kultury i sztuki; problematyce „niewidocznych niepełnosprawności” i „senioralnej zależności” oraz w zagadnieniach związanych z tzw. „rozwojem publiczności”. Ambasador EPALE.


Grywalizacja a edukacja. Jak(ie) gry mogą wspierać animację społeczną i jak tworzyć innowacje społeczne oparte na grywalizacji?

dr Nina Woderska 

Grywalizacja to sprawdzona metoda,  która wykorzystywana jest  w działaniach edukacyjnych i społecznych. Dlaczego? Grywalizacja zwiększa zaangażowanie i motywację, rozwija kompetencje miękkie, urozmaica oraz usprawnia proces nauczania i uczenia się.  Choć wydawać by się mogło, że powinno łączyć się ją przede wszystkim z edukacją dzieci i młodzieży, to rzeczywistość pokazuje, że z sukcesem wykorzystywana jest w animacji społecznej i edukacji nieformalnej osób dorosłych (w tym także w późnej dorosłości).

Innowacja społeczna to połączenie przyjemnego z pożytecznym. Korzystając z zasobów które posiadamy – wiedzy, umiejętności, kompetencji – możemy stworzyć coś, co będzie miało pozytywny wpływ na życie innych osób.

Co się więc stanie, gdy grywalizację połączy się z innowacją społeczną?

Odpowiedź na to pytanie, poparta wieloma przykładami, pojawi się właśnie na seminarium.

Poza tym w trakcie seminarium:

  • poznamy modele angażowania uczestników oparte na grywalizacji;
  • przyjrzymy się praktycznym przykładom (w tym także innowacjom społecznym)  i podyskutujemy nad możliwością wdrożenia ich w różnych przestrzeniach społecznych i w pracy z różnymi odbiorcami;
  • przeniesiemy się w świat nowych technologii i przyjrzymy się temu, jak AI i narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję mogą wesprzeć nas w tworzeniu działań animujących społeczność lokalną;
  • przetestujemy jedną z gier;
  • powiemy o miejscach, w których można szukać wsparcia (merytorycznego i finansowego), by stworzyć własną innowację.

 

Z wykształcenia pedagog, wykładowca na studiach podyplomowych z psychogerontologii na Uniwersytecie Wrocławskim i w Wyższej Szkole Nauk o Zdrowiu. Pracownik Centrum Inicjatyw Senioralnych w Poznaniu oraz trener w Stowarzyszeniu Centrum Rozwoju Edukacji Obywatelskiej CREO. Ambasadorka EPALE.


Seminaria EPALE to cykl spotkań, których celem jest promowanie wysokiej jakości uczenia się dorosłych w Europie. Spotkania, kierowane do osób uczących dorosłych oraz odpowiedzialnych za ich rozwój, są okazją do wymiany doświadczeń, a przez to do doskonalenia kompetencji zawodowych.

Kontakt

Krajowe Biuro EPALE

epale@frse.org.pl

tel. 22 46 31 063

 

Źródło: EPALE

30 sierpnia 2024 r.

Ryszard Karczewski
ryszard.karczewski@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7337657

Skip to content