Edupolis
Linki do serwisów
Nowe zasady oceniania pracy nauczycieli
Nowe zasady oceniania pracy nauczycieli
W Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Edukacji dnia 29 października 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli. Nowe regulacje upraszczają kryteria oceny, czynią proces bardziej przejrzystym i zwiększają udział nauczyciela w całym postępowaniu, w tym w procedurze odwoławczej.
Nowelizacja rozporządzenia została przygotowana w związku z wnioskami z prac grupy roboczej w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Partnerzy społeczni biorący udział w tych pracach - przedstawiciele nauczycielskich związków zawodowych oraz organizacji jednostek samorządu terytorialnego- wskazywali na potrzebę uproszczenia zasad oceniania, zwiększenia ich przejrzystości oraz zapewnienia nauczycielom większego wpływu na proces oceny.
Najważniejsze zmiany
Zmiana liczby i charakteru kryteriów oceny
Przed zmianami
Obowiązywała rozbudowana lista kryteriów, obejmująca kryteria obowiązkowe i dodatkowe. Prowadziło to do skomplikowania procedury oraz trudności w jednoznacznej interpretacji wymagań.
Po zmianach
Liczba kryteriów została zmniejszona. Poprzez wyeliminowanie kryteriów dodatkowych. Obecnie wszystkie kryteria odnoszą się bezpośrednio do obowiązków nauczyciela wynikających z ustawy – Prawo oświatowe oraz Karty Nauczyciela. Dzięki temu są one bardziej spójne z obowiązującym prawem i lepiej odzwierciedlają rzeczywiste zadania nauczycieli.
Uproszczona skala punktacji
Przed zmianami
Stosowana skala punktacji była rozbudowana, co komplikowało ocenianie.
Po zmianach
Wprowadzono uproszczoną skalę punktacji, co zapewnia większą jednoznaczność i przejrzystość procesu oceniania.
Większy udział nauczyciela w procesie oceny
Przed zmianami
Nauczyciel miał prawo zapoznania się z projektem oceny, ale nie zawsze miał dostęp do opinii wydawanych przez inne podmioty, takie jak rada rodziców czy samorząd uczniowski.
Po zmianach
Dyrektor szkoły ma obowiązek zapoznać nauczyciela nie tylko z projektem oceny, ale również z opiniami wydanymi przez uprawnione podmioty, w tym:
- radę rodziców (jeśli działa w szkole),
- mentora (w przypadku nauczyciela w trakcie przygotowania zawodowego),
- samorząd uczniowski, doradcę metodycznego lub innego nauczyciela mianowanego/dyplomowanego,
- opiekuna naukowo-dydaktycznego (w kolegiach pracowników służb społecznych).
Nauczyciel ma prawo ustnie lub pisemnie odnieść się do przedstawionych opinii w terminie 5 dni roboczych od dnia zapoznania się z nimi.
Udział dyrektora szkoły w ocenie jego pracy
Po zmianach
Dyrektor szkoły oceniany w ramach tego procesu ma prawo zapoznania się z opiniami:
- rady szkoły,
- zakładowych organizacji związkowych,
- rady programowej (w przypadku kolegium pracowników służb społecznych).
Dyrektor może również ustnie lub pisemnie odnieść się do tych opinii w terminie 5 dni roboczych od dnia zapoznania się z nimi.
Nowa procedura odwoławcza
Przed zmianami
Nie istniał obowiązek przedstawienia nauczycielowi pisemnego odniesienia dyrektora na zarzuty zawarte w odwołaniu.
Po zmianach
W przypadku złożenia odwołania od oceny, dyrektor szkoły ma obowiązek przekazać nauczycielowi swoje pisemne stanowisko wobec zarzutów podniesionych w odwołaniu. Zwiększa to przejrzystość i rzetelność całej procedury.
Cel i charakter oceny pracy nauczyciela
Ocena pracy nauczyciela to proces służący monitorowaniu stopnia realizacji przez nauczyciela obowiązków wynikających z przepisów prawa oświatowego i Karty Nauczyciela. Obejmuje ona w szczególności zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, a także inne obowiązki określone w statucie szkoły.
Ocena uwzględnia m.in.:
- poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć,
- dbałość o bezpieczeństwo uczniów,
- współpracę z rodzicami,
- aktywność w zakresie doskonalenia zawodowego.
Oceny pracy dokonuje się, co do zasady, nie wcześniej niż po upływie roku od poprzedniej oceny. Postępowanie może być wszczęte z inicjatywy dyrektora szkoły, nauczyciela, kuratora oświaty, organu prowadzącego szkołę, rady szkoły lub rady rodziców.
Celem wprowadzenia nowych zasad jest zapewnienie większej transparentności, sprawiedliwości i jednolitości ocen, a także wzmocnienie roli oceny pracy jako narzędzia wspierającego rozwój zawodowy nauczycieli i podnoszenia jakości edukacji w Polsce.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Źródło: MEN
Metryka
- Data 2025-11-17
