Edupolis

Nowe zasady oceniania pracy nauczycieli

  • Zbliżenie na dłoń z długopisem nad dokumentami.

Nowe zasady oceniania pracy nauczycieli

W Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Edukacji dnia 29 października 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli. Nowe regulacje upraszczają kryteria oceny, czynią proces bardziej przejrzystym i zwiększają udział nauczyciela w całym postępowaniu, w tym w procedurze odwoławczej.

Nowelizacja rozporządzenia została przygotowana w związku z wnioskami z prac grupy roboczej w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Partnerzy społeczni biorący udział w tych pracach - przedstawiciele nauczycielskich związków zawodowych oraz organizacji jednostek samorządu terytorialnego- wskazywali na potrzebę uproszczenia zasad oceniania, zwiększenia ich przejrzystości oraz zapewnienia nauczycielom większego wpływu na proces oceny.

Najważniejsze zmiany

Zmiana liczby i charakteru kryteriów oceny

Przed zmianami

Obowiązywała rozbudowana lista kryteriów, obejmująca kryteria obowiązkowe i dodatkowe. Prowadziło to do skomplikowania procedury oraz trudności w jednoznacznej interpretacji wymagań.

Po zmianach

Liczba kryteriów została zmniejszona.  Poprzez wyeliminowanie kryteriów dodatkowych. Obecnie wszystkie kryteria odnoszą się bezpośrednio do obowiązków nauczyciela wynikających z ustawy – Prawo oświatowe oraz Karty Nauczyciela. Dzięki temu są one bardziej spójne z obowiązującym prawem i lepiej odzwierciedlają rzeczywiste zadania nauczycieli.

Uproszczona skala punktacji

Przed zmianami

Stosowana skala punktacji była rozbudowana, co komplikowało ocenianie.

Po zmianach

Wprowadzono uproszczoną skalę punktacji, co zapewnia większą jednoznaczność i przejrzystość procesu oceniania. 

Większy udział nauczyciela w procesie oceny

Przed zmianami

Nauczyciel miał prawo zapoznania się z projektem oceny, ale nie zawsze miał dostęp do opinii wydawanych przez inne podmioty, takie jak rada rodziców czy samorząd uczniowski.

Po zmianach

Dyrektor szkoły ma obowiązek zapoznać nauczyciela nie tylko z projektem oceny, ale również z opiniami wydanymi przez uprawnione podmioty, w tym:

  • radę rodziców (jeśli działa w szkole),
  • mentora (w przypadku nauczyciela w trakcie przygotowania zawodowego),
  • samorząd uczniowski, doradcę metodycznego lub innego nauczyciela mianowanego/dyplomowanego,
  • opiekuna naukowo-dydaktycznego (w kolegiach pracowników służb społecznych).

Nauczyciel ma prawo ustnie lub pisemnie odnieść się do przedstawionych opinii w terminie 5 dni roboczych od dnia zapoznania się z nimi.

Udział dyrektora szkoły w ocenie jego pracy

Po zmianach

Dyrektor szkoły oceniany w ramach tego procesu ma prawo zapoznania się z opiniami:

  • rady szkoły,
  • zakładowych organizacji związkowych,
  • rady programowej (w przypadku kolegium pracowników służb społecznych).

Dyrektor może również ustnie lub pisemnie odnieść się do tych opinii w terminie 5 dni roboczych od dnia zapoznania się z nimi.

Nowa procedura odwoławcza

Przed zmianami

Nie istniał obowiązek przedstawienia nauczycielowi pisemnego odniesienia  dyrektora na zarzuty zawarte w odwołaniu.

Po zmianach

W przypadku złożenia odwołania od oceny, dyrektor szkoły ma obowiązek przekazać nauczycielowi swoje pisemne stanowisko wobec zarzutów podniesionych w odwołaniu. Zwiększa to przejrzystość i rzetelność całej procedury.

Cel i charakter oceny pracy nauczyciela

Ocena pracy nauczyciela to proces służący monitorowaniu stopnia realizacji przez nauczyciela obowiązków wynikających z przepisów prawa oświatowego i Karty Nauczyciela. Obejmuje ona w szczególności zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, a także inne obowiązki określone w statucie szkoły.

Ocena uwzględnia m.in.:

  • poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć,
  • dbałość o bezpieczeństwo uczniów,
  • współpracę z rodzicami,
  • aktywność w zakresie doskonalenia zawodowego.

Oceny pracy dokonuje się, co do zasady, nie wcześniej niż po upływie roku od poprzedniej oceny. Postępowanie może być wszczęte z inicjatywy dyrektora szkoły, nauczyciela, kuratora oświaty, organu prowadzącego szkołę, rady szkoły lub rady rodziców.

Celem wprowadzenia nowych zasad jest zapewnienie większej transparentności, sprawiedliwości i jednolitości ocen, a także wzmocnienie roli oceny pracy jako narzędzia wspierającego rozwój zawodowy nauczycieli i podnoszenia jakości edukacji w Polsce.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli

Źródło: MEN

Metryka

  • Data 2025-11-17