Edupolis

Ocena funkcjonalna – klucz do indywidualizacji nauczania

  • Tekst: Już dziś rozpoznawanie potrzeb uczniów i ich trudności jest zadaniem każdego nauczyciela.

Ocena funkcjonalna – klucz do indywidualizacji nauczania

Ocena funkcjonalna to narzędzie, które pozwala lepiej poznać ucznia, jego możliwości rozwojowe, potrzeby i zainteresowania. Dzięki niej można stworzyć środowisko edukacyjne, które wspiera rozwój dziecka i zwiększa skuteczność nauki, a także buduje jego samoocenę.

Ocena funkcjonalna nie jest nowym sposobem rozpoznawania potrzeb uczniów. Już obecne przepisy prawa oświatowego zobowiązują nauczycieli do:

  • rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów;
  • określania mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień;
  • rozpoznawania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów;
  • podejmowania działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
  • indywidualizowania procesu nauczania;
  • dostosowywania sposobów i metod pracy do potrzeb i możliwości ucznia.

Ministerstwo Edukacji Narodowej systematycznie udostępnia materiały i narzędzia, które wspierają stosowanie oceny funkcjonalnej w przedszkolach, szkołach i placówkach.

Każde dziecko jest wyjątkowe – wspierajmy jego rozwój i odkrywajmy jego talenty. Sukces dziecka jest też sukcesem nauczyciela!

Źródło: ORE

Materiał informacyjny MEN

Metryka

  • Data 2025-08-27