Raport końcowy z badania pt. “Ewaluacja wsparcia pozaszkolnych form kształcenia dorosłych”

Raport końcowy z badania pt. “Ewaluacja wsparcia pozaszkolnych form kształcenia dorosłych”

eu consult - logoPrzedmiotem badania były modelowe programy nauczania kwalifikacyjnych kursów zawodowych (KKZ) oraz kursów umiejętności zawodowych (KUZ) opracowane w ramach Działania 2.14 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a także ich wpływ na podniesienie dostępności różnych form uczenia się przez całe życie dla osób dorosłych.

Wnioski z badania:

  • Analiza wyników badania wykazała, że modelowe programy nauczania KKZ/KUZ opracowane w ramach Działania 2.14. PO WER, zostały pozytywnie ocenione przez placówki/szkoły, jak i uczestników kursów. Programy zostały także wysoko ocenione przez panelistów, jako przydatne do kształcenia zawodowego osób dorosłych. Odsetek szkół i placówek prowadzących pozaszkolne formy kształcenia dorosłych, które stosują modelowe programy nauczania dla kursów opracowanych w programie” na poziomie 80,9%, co oznacza wartość czterokrotnie wyższą od wartości zakładanej.
  • Przykładowe programy nauczania dla KKZ i KUZ zostały dostosowane do potrzeb rynku pracy, uwarunkowań społecznych i aktualnych trendów oraz wyzwań strategicznych w obszarze kształcenia ustawicznego dorosłych, jednak z uwagi na duże prawdopodobieństwo zmiany aktualnych uwarunkowań społeczno-gospodarczych istnieje ryzyko dezaktualizacji tych
    Strona 6 z 157 programów. W miarę możliwości należy również zadbać o większe uwzględnienie wniosków/uwag oraz propozycji zgłaszanych przez lokalnych pracodawców.
  • Włączenie partnerów społeczno-gospodarczych w proces tworzenia programów nauczania miało bardzo duży i pozytywny wpływ na ostateczny kształt stworzonych materiałów. Niektórzy Grantobiorcy zwrócili jednak uwagę na trudności w nawiązaniu współpracy z pracodawcami, szczególnie w zakresie włączenia ich jako współautorów programów. Co więcej, mniej niż 1/5 odbiorców akcji informacyjnej ORE przyznała, że posiada wiedzę nt. przykładowych programów nauczania, które opracowano w ramach analizowanej interwencji, co może świadczyć o niskiej skuteczności działań podejmowanych w tym zakresie.
  • Niektóre szkoły/placówki zwracały uwagę na brak możliwości finansowania zakupu specjalistycznego wyposażenia czy materiałów dydaktycznych, które są niezbędne do realizacji zajęć praktycznych zaplanowanych w ramach KKZ/KUZ.
  • Zdecydowana większość ankietowanych uczestników/słuchaczy KKZ/KUZ zadeklarowała, że kursy te charakteryzowały się co najmniej wysoką użytecznością w odniesieniu do ich potrzeb i oczekiwań (97,4%). Niekiedy zwracano jednak uwagę na potrzebę zapewnienia większego nacisku na części praktyczne czy wyższą elastyczność zakresu tematycznego kursów.

 

Pełna treść raportu (PDF, 3 MB)

Źródło: Raport końcowy z badania pt. “Ewaluacja wsparcia pozaszkolnych form kształcenia dorosłych”

2 października 2023 r.

Ryszard Karczewski
ryszard.karczewski@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7645952

Skip to content