12 lis Racjonalne usprawnienia w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek
W momencie, w którym wyczerpują się możliwości zapewnienia równych praw w dostępie do edukacji w oparciu o uniwersalnie zaplanowane działania (model UDL- projektowanie uniwersalne w edukacji), pojawia się konieczność wdrożenia racjonalnych usprawnień.
Poradnik “Racjonalne usprawnienia w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek” to kolejna publikacja, w której eksperci IBE wyjaśniają, w jaki sposób poszerzyć dostępność edukacji. Tym razem ich uwaga skierowana jest na racjonalne usprawnienia dedykowane konkretnym typom zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, w tym niepełnosprawności. Poradnik jest kontynuacją wcześniejszej publikacji „Projektowanie uniwersalne w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek”.
W momencie, w którym wyczerpują się możliwości zapewnienia równych praw w dostępie do edukacji w oparciu o uniwersalnie zaplanowane działania (model UDL), pojawia się konieczność wdrożenia racjonalnych usprawnień. Nauczyciel, znając swoją grupę, możliwości i potrzeby poszczególnych uczniów i uczennic, dostrzega potencjalne ryzyko wykluczenia osoby ze wspólnych działań. Przykładowo wie, że osoba z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może mieć trudności w zrozumieniu tekstu lektury. Zamiast dostarczyć jej zupełnie inny tekst (który wyłączy konkretnego ucznia z pracy w zespole klasowym), przygotowuje wersję ETR (tekst łatwy do czytania i rozumienia, easy to read). Ten rodzaj usprawnienia daje szansę na dzielenie wspólnego pola uwagi, prowadzenie rozmowy w oparciu o te same wątki fabularne na poziomie całej klasy (w tym znaczeniu racjonalne usprawnienia pełnią funkcję integrującą, a także wspierającą rozwój kompetencji społecznych).
Poradnik “Racjonalne usprawnienia w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek” do pobrania
Poradnik “Racjonalne usprawnienia w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek”:
- przybliża ideę racjonalnych usprawnień
- podaje przykłady najczęściej stosowanych usprawnień
- szczegółowo omawia usprawnienia, które można stosować w przypadku konkretnych szczególnych potrzeb edukacyjnych.
Zachęcamy do lektury poradnika. Wszystkiego dostępnego!
Dr Magdalena Bełza-Gajdzica, ekspert kluczowy w IBE, prezentuje treści zawarte w poradniku:
Materiały zostały przygotowane w ramach projektu “Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży“, finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Źródło: IBE
12 listopada 2024 r.