08 paź Projektowanie uniwersalne w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek
Przestrzeń edukacyjna powinna być miejscem bezpiecznym dla każdej uczennicy i każdego ucznia, gdzie są oni szanowani, a ich potrzeby są zaspokajane, gdzie mogą rozwijać się na miarę swoich możliwości i osiągać sukcesy, bez względu na pochodzenie, stan zdrowia, status społeczny, płeć, miejsce zamieszkania, rasę czy wyznanie. Projektowanie uniwersalne w edukacji (ang. Universal Design for Learning, UDL) to koncepcja wpisująca się w edukację wysokiej jakości dla wszystkich uczniów. Uznanie różnorodności osób biorących udział w procesie edukacji za kluczową wartość jest podstawą budowania pozytywnej przestrzeni do realizacji edukacji włączającej.
Poradnik „Projektowanie uniwersalne w edukacji” ma na celu przedstawienie podstawowych założeń UDL i ukazanie zasadności ich stosowania w kontekście prawa o dostępności, a przede wszystkim ma stanowić pomoc dla nauczycieli i nauczycielek w zrozumieniu istoty projektowania uniwersalnego w edukacji i wskazaniu ścieżek, które pozwolą na wprowadzenie UDL do praktyki nauczania.
Poradnik „Projektowanie uniwersalne w edukacji” do pobrania PDF 8,87 MB
Poradnik odpowiada przede wszystkim na pytania:
- Czym jest dostępność?
- Co to jest projektowanie uniwersalne?
- Jak zastosować zasadę dostępności i projektowanie uniwersalne w edukacji?
Nauczyciele mają możliwość skorzystać z kompendium wiedzy na powyższe tematy, ale otrzymują także praktyczne wskazówki i przykłady zastosowania działań zgodnych z zasadą dostępności. Dzięki informacjom zawartym w publikacji łatwiej będzie sprawdzić, czy prowadzone zajęcia są zaprojektowane uniwersalnie, jakie techniki nauczania stosować, jak przygotowywać materiały dostosowane do zróżnicowanych potrzeb i wiele innych.
Dr Magdalena Bełza-Gajdzica, ekspert kluczowy w IBE, prezentuje założenia koncepcji UDL:
Zachęcamy do lektury poradnika. Wszystkiego dostępnego!
Materiały zostały przygotowane w ramach projektu “Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Źródło: IBE
8 października 2024 r.