Pomysł na lekcje języka polskiego na podstawie powieści „Chłopi” Władysława Reymonta

Starszy mężczyzna z młodą kobietą z wiankiem na głowie, w weselnych strojach - kadr z filmu "Chłopi"

Pomysł na lekcje języka polskiego na podstawie powieści „Chłopi” Władysława Reymonta

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej - logoW kinach można obejrzeć animowaną adaptację filmową „Chłopów” Władysława S. Reymonta.  Anna Równy,  metodyk i trener edukacji filmowej, koordynatorka merytoryczna projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, zachęca do obejrzenia filmu i skorzystania z przygotowanych materiałów metodycznych dla nauczycieli.

99 lat temu, w listopadzie 1924 roku, Władysław Stanisław Reymont otrzymał Literacką Nagrodę Nobla za powieść „Chłopi”. Akademia Szwedzka doceniła uniwersalizm utworu, który nie tylko odnosił się do fundamentalnych kwestii: życia, przemijania, śmierci, pracy, relacji międzyludzkich, ale również ukazywał realia życia społeczności wiejskiej z jej szacunkiem do ziemi, natury i religii.

Twórcy animowanej adaptacji filmowej „Chłopi” zadbali także o przedstawienie owej ponadczasowości powieści, wpisując historię mieszkańców wsi Lipce w świat wartości współczesnego człowieka. Ubrali to w imponującą wizualnie formę, która w sposób atrakcyjny przybliża młodopolską powieść nastoletnim odbiorcom. Film niewątpliwie będzie cennym narzędziem w odczytaniu i głębszym rozumieniu lektury przez uczniów szkół ponadpodstawowych (na liście lektur w liceum i technikum jest I tom powieści „Chłopi”).

Naszym celem przy tworzeniu materiałów dydaktycznych było nie tylko uświadomienie uczniom fenomenu powieści Władysława Stanisława Reymonta, ale również przybliżenie im kontekstu historycznego, społecznego i egzystencjalnego. W scenariuszach lekcji odwołaliśmy się też do licznych nawiązań malarskich, niezwykle istotnych dla twórców animowanej adaptacji filmowej „Chłopi”.

Korespondencja sztuk pojawia się w scenariuszu języka polskiego i w opisanej lekcji historii. Nasze materiały przeznaczone są głównie dla uczniów szkół średnich, ponieważ zarówno powieść, jak i film wymagają pewnej dojrzałości odbiorczej. Wierność utworowi noblisty wiąże się bowiem z ukazaniem ludzkich namiętności i skomplikowanych relacji międzyludzkich.

Biorąc pod uwagę zainteresowanie filmem wśród szkół podstawowych, kładziemy nacisk na to, że warto wcześniej wprowadzić młodszych uczniów w tematykę i wymowę powieści „Chłopi”. Akcja animacji, koncentrująca się na historii z perspektywy Jagny, która łamała tabu i zasady rządzące we wsi lipeckiej, powinna być poprzedzona odpowiednim komentarzem nauczyciela/nauczycielki. Tworząc scenariusz na godzinę wychowawczą, dotyczący zasad funkcjonowania we wspólnocie klasowej, uwzględniliśmy również uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych.

Zapraszamy Państwa do kin z młodzieżą! Malowana animacja filmowa „Chłopi” wpisze się niewątpliwie w historię rodzimego kina, a tym samym przyczyni się do sięgnięcia na nowo po klasykę polskiej literatury. Życzymy sobie tego, żeby młodzi ludzie docenili jej ponadczasowość, wielość tematów i ich obecność w otaczającym świecie. Artystyczna przygoda z filmem DK Welchman i Hugh Welchmana wpłynie niewątpliwie na kształtowanie się wartości estetycznych uczniów oraz refleksję o możliwościach technologicznych współczesnego kina.

Materiały dydaktyczne dla nauczycieli (PDF, 1,68 MB)

24 października 2023 r.

 

Ryszard Karczewski
ryszard.karczewski@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7645959

Skip to content