Pandemonium, albo na pomoc Pompei

Pieter Brueghel, The parable of the blind (1568) - Wikimedia Commons (domena publiczna)

Pandemonium, albo na pomoc Pompei

Ośrodek Chopinowski

Spiritus movens tych spotkań, które od lat gromadzą publiczność zainteresowaną literaturą i muzyką najwyższej próby jest aktor Dariusz Jakubowski i muzycy: sopranistka Katarzyna Thomas i pianista Piotr Szafraniec, czyli Konfraternia Artystyczna, żartem nazywana: ”ostatnie takie trio”.

Rozważaliśmy już między innymi istotę talentu i bycia sobą na przykładzie losu F. Chopina, poszukiwaliśmy źródeł inspiracji Williama Szekspira i John Donne’a, czy rozpoznawaliśmy potęgę smaku Zbigniewa Herberta w konfrontacji ze sztucznym miodem świata na niby.

Tym razem poezją i muzyką rozwiniemy bon mot Marka Twaina: Dwa najważniejsze dni w życiu człowieka to ten, w którym się rodzi i ten, w którym odkrywa – po co.

W tych rozważaniach towarzyszyć nam będzie muzyka. Usłyszymy arię Jana Sebastiana Bacha Bist du bei mir BWV 508, arie Rejoice greatly i If God is for us z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Händla. Ponadto zabrzmią utwory Erica Satie, Preludium Chopina op.28 nr 6, Mazurek Aleksandra Skriabina, Arabeska Claude’a Debussy’ego, Taniec Césara Francka, a także My way Franka Sinatry i Wokaliza Wojciecha Kilara z filmu Dziewiąte wrota.

A poetycko głos w dyskusji zabiorą: K. K. Baczyński, T. Hardy, I. Krasicki, Z. Herbert. R. Harris, J. Kaczmarski, W. Szymborska, W. Blake, W. Szekspir. Szczególnej wymowy w tym kontekście  nabiorą wiersze Cz. Miłosza: Który skrzywdziłeś człowieka prostego i Flet szczurołapa, zaś poezja T. S. Eliota i jego legendarni Wydrążeni ludzie (The Hollow Man) będzie wyjątkowym głosem w tej artystycznej dyskusji, czy rzeczywiście „tak się właśnie kończy świat?

To, w jakiej kondycji jest wędrujący przez życie człowiek, indywidualnie i jako zbiorowość, dowiadujemy się w sytuacjach granicznych: katastrofach, chorobach, wojnach. Czy przeżywamy właśnie takie apokaliptyczne czasy? Wielokrotnie już ludzkość doświadczała gwałtownej zapaści cywilizacji i kultury, co dowodzi kruchości naszej pewności siebie. Jak będą mówili o nas w przyszłości, kiedy  odkopią  nas z naszej Pompei? Czy w wykopaliskach archeologicznych znajdą źródło dla siebie, czy będą traktować nas jak barbarzyńców?

Dariusz Jakubowski jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Związku Artystów Scen Polskich w latach 2006-2014. Od 1984 r. przez dwadzieścia osiem lat był aktorem warszawskiego Teatru Studio, gdzie jako student IV roku PWST debiutował w Affabulazione Piera Paolo Passoliniego w reżyserii Tadeusza Łomnickiego. Oficjalny debiut to Przedstawienie pożegnalne P. Mullera w reżyserii Bogusława Lindy. Spektakl ten nagrodzono na Festiwalu Ateny stolicą kulturalną Europy w 1985 r. Z teatrem odbył szereg tournée artystycznych. Występował na prestiżowych scenach (np. Teatr na Tagance w Moskwie, paryska Olympia) i festiwalach teatralnych w Europie, a także w Izraelu, Australii, Japonii, na Tajwanie i w Singapurze. W Teatrze Studio współpracował m.in. z reżyserami: Jerzym Grzegorzewskim, Mariuszem Trelińskim, Guido de Moor, Peterem Schweitzerem, Jerzym Kaliną, Leszkiem Mądzikiem, Maciejem Wojtyszko, Agnieszką Lipiec-Wróblewską, Zbigniewem Brzozą, Magdaleną Łazarkiewicz, Agatą Duda-Gracz, Stasysem Eidrigeviciusem, Grzegorzem Bralem. Owocem zainteresowań i współpracy z teatrem niezależnym jest m.in. występ w roli Dionizosa w Bachantkach Eurypidesa na offowej scenie Southwark Playhouse w Londynie i na Festiwalu M. Czechowa w Forest Row w Anglii. Dariusz Jakubowski współpracuje z filmem niezależnym, uczestniczy w działaniach performatywnych na styku teatru, muzyki alternatywnej i sztuk wizualnych (np. na zaproszenie Kawalerów Błotnych brał udział w spektaklu muzycznym Kawalerowie w raju w ramach Festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne). Brał udział w produkcjach filmowych takich reżyserów, jak Krzysztof Kieślowski, Andrzej Konic, Janusz Majewski, Andrzej Trzos-Rastawiecki, Feliks Falk, Wojciech Wójcik, Jerzy Zalewski, Witold Orzechowski, Michał Rosa, Bogusław Wołoszański, Piotr Wereśniak, Maciej Ślesicki. Popularność i sympatię wśród szerokiej widowni przyniosły mu role w filmach fabularnych i serialach telewizyjnych. Dariusz Jakubowski jest zapraszany do współpracy przez filharmonie i orkiestry symfoniczne. W Filharmonii Narodowej w Warszawie wykonał z Orkiestrą FN pod batutą Łukasza Borowicza partie narratora w Pocałunku wieszczki Strawińskiego, w  Historii Babara Poulenca i Najbardziej niewiarygodnej historii Wernera. Realizował także partię narratora w Impresji na początek drogi Buczyńskiego z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej. W Filharmonii Śląskiej w Katowicach wykonał z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej partię narratora w Piotrusiu i wilku Prokofiewa. Z Orkiestrą Sinfonia Varsovia realizował partię narratora w oratorium Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu Haydna, zaś na Festiwalu La Folle Journee partię narratora w Historii żołnierza Strawińskiego. Zapraszany do udziału w uroczystych koncertach TVP, np. Moją Ojczyzną jest Polska podziemna czy Koncert wigilijny z udziałem pary prezydenckiej. Jest twórcą spektakli łączących muzykę i słowo, które prezentował m.in. w Rzymie pod honorowym patronatem Ambasadora RP przy Stolicy Apostolskiej, w Teatrze Studio w Warszawie, Teatrze Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, Filharmoniach: Narodowej, Podkarpackiej, Sudeckiej i Świętokrzyskiej, na Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie, Festiwalu Chopiniana w Łazienkach Królewskich w Warszawie, na Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku, na koncertach Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, w Muzeum Literatury w Warszawie. Dla Estrady Kameralnej Filharmonii Narodowej tworzył autorskie programy muzyczno-literackie. Prowadzi warsztaty aktorskie. Wraz ze śpiewaczką Katarzyną Thomas jest twórcą Artystycznych Salonów.

Katarzyna Thomas – jej zainteresowania i technika wokalna pozwalają na wykonywanie szerokiego repertuaru od późnego renesansu, aż po współczesność. Występowała na wielu festiwalach m. in. na: Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Portretach Kompozytorów, Festiwalu Chopiniana w Łazienkach Królewskich w Warszawie, Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Dokonywała nagrań i koncertowała z Zespołem Muzyki Dawnej LEGE ARTIS, którego była współzałożycielką. Koncertowała w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech i Szwajcarii. Zainteresowanie zaś teatrem zaowocowało występem w realizacji Bachantek Eurypidesa na londyńskiej scenie Sauthwark Playhouse i na Festiwalu Michaiła Czechowa w Forest Row (Sussex). Brała udział w prawykonaniach utworów kompozytorów współczesnych. Brała udział w muzykologicznej rekonstrukcji Kyrie e Gloria alla Pastorale Giovanni Riccieriego pod dyr. prof. Giorgio Piombiniego na Festiwalu Muzycznym w Bolonii. Na zaproszenie Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej wykonała w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie polską prapremierę poematu Sylwii Plath „Lady Lazarus” Daryla Runswicka. Występowała w filharmoniach: Narodowej w Warszawie, Poznańskiej, Świętokrzyskiej, podkarpackiej, Lubelskiej, Sudeckiej, w Bolonii, w La Madeleine w Paryżu, w Santo Spirito in Sassia w Rzymie, w Centrach Chopinowskich w Sannikach i Szafarni, na koncertach Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, w Teatrze Studio w Warszawie, w Teatrze im. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim. Wraz z aktorem (prywatnie mężem) Dariuszem Jakubowskim tworzy Salony artystyczno-literackie.

Piotr Szafraniec kształcił się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego. W latach 2008 – 2013 studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, pod kierunkiem prof. Jerzego Sterczyńskiego. Jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. w Żaganiu, Gorzowie Wielkopolskim, Stalowej Woli, Krakowie, Warszawie. Z powodzeniem brał udział także w przesłuchaniach muzyki kameralnej i rozrywkowej, np. był finalistą XVIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi, a także laureatem konkursu poświęconego pamięci Marka Grechuty. Występował w Filharmonii Narodowej w Warszawie wraz z orkiestrą Capella Cracoviensis, w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie, a także m.in. w Europejskim Centrum Artystycznym w Sannikach, w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni, oraz w Pałacu w Radziejowicach. Koncertuje również za granicą (Włochy, Francja, Portugalia, Czechy, Austria).

Pandemonium, albo na pomoc Pompei
Dariusz Jakubowski – aktor, koncepcja, reżyseria
Katarzyna Thomas – sopran
Piotr Szafraniec – fortepian

18 września 2021 (sobota) – 17:00
Bilety: 20 zł

Organizatorzy proszą o wcześniejszą rezerwację.

ZASADY REZERWACJI
tel.: 56 682 79 30
e-mail: osrodek@szafarnia.art.pl

Organizatorzy proszą o zapoznanie się z Regulaminem uczestnictwa w koncertach i wydarzeniach w trakcie epidemii

Zdjęcie gł.: Pieter Brueghel, The parable of the blind (1568) – Wikimedia Commons (domena publiczna)

10 września 2021 r.

Anna Siemińska
sieminska.anna@edupolis.pl


Liczba odwiedzin:

5,688,301