O innowacjach na przedmiotach przyrodniczych

07 Gru O innowacjach na przedmiotach przyrodniczych

Nauczyciele z całej Polski wzięli 3 grudnia udział w konferencji online, podczas której mogli poznać bogatą ofertę innowacyjnych metod i technik przydatnych w edukacji przyrodniczej.

Swoimi pomysłami w zakresie motywowania uczniów do samodzielnego uczenia się dzieliła się Joanna Gadomska – nauczycielka biologii w Zespole Szkół Ekonomiczno-Usługowych im. Fryderyka Chopina w Żychlinie. Intrygujący temat lekcji, zadania na rozgrzewkę mózgu, to tylko niektóre z prezentowanych przez prelegentkę pomysłów wyzwalających zaangażowanie ucznia. Pani Joanna zwróciła uwagę na konieczność zmiany roli nauczyciela w procesie edukacji tak, aby stał się on przewodnikiem po świecie wiedzy, towarzyszącym uczniowi w samodzielnym eksplorowaniu przyrody. Na przykładzie autorskiej gry o neuronach pokazała, jak można sprawdzać wiedzę, szczególnie w okresie edukacji zdalnej.

Zalety stosowania metody odwróconej lekcji (ang.flipped classroom) omówił Karol Bielski nauczyciel biologii w Liceum Ogólnokształcącym im. Romka Strzałkowskiego w Poznaniu. Pan Karol podzielił się refleksjami po kilkuletnich doświadczeniach w zakresie przygotowywania własnych materiałów filmowych, wskazał wypróbowane narzędzia do ich realizacji. Zacytowane podczas prezentacji opinie uczniów, które towarzyszą publikowanym na portalu YouTube autorskim filmom edukacyjnym prelegenta, przekonują o skuteczności tej formy przekazu wiedzy.

O tym, że wykorzystanie pomiarów cyfrowych w doświadczeniach przyrodniczych może być milowym krokiem dydaktyki w kierunku przygotowania uczniów do wymagań współczesnego świata przekonywał Tomasz Sobiepan. Podczas swojego wystąpienia pokazał, jak programuje się czujniki PASCO oraz w jaki sposób można to wykorzystać na lekcjach biologii, fizyki, czy chemii.

Ciekawą ofertę wspierającą nauczycieli w rozwijaniu kompetencji matematycznych, naukowo-technicznych oraz informatycznych ucznia przedstawili: dr Barbara Roszkowska-Lech, dr inż. Krzysztof Bryś, dr inż. Joanna Porter-Sobieraj, Cezary Bella z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej. Omówiono projekty edukacyjne adresowane głównie do uczniów szkół ponadpodstawowych tj. wirtualne doświadczenia, Komiksowa Matematyka, Lego Matematyka oraz Matematyczny Samouczek.

W konferencji wzięło udział blisko 100 nauczycieli. Serdecznie dziękujemy za tak liczny udział i komentarze przekonujące, że przedsięwzięcie było ciekawe. To zachęca nas do kontynuowania działań w zakresie organizacji form doskonalenia zgodnie ze zgłoszonymi potrzebami.

 



Liczba odwiedzin:

3,761,396