05 lis Nowe projekty na rzecz kompetencji cyfrowych nauczycieli w Polsce
Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) zakończyło podpisywanie umów dotyczących wsparcia realizacji przedsięwzięć z Inwestycji „E-kompetencje” w ramach dwóch naborów: dla nauczycieli przedszkolnych oraz dla nauczycieli szkolnych. Ich celem jest podniesienie kompetencji cyfrowych u nauczycieli, aby skuteczniej wprowadzali dzieci i młodzież w świat nowych technologii.
– Edukacja, a zwłaszcza cyfrowa, jest niezwykle istotna w dzisiejszych czasach. Ważne jest, żeby już od najmłodszych lat, obywatele naszego kraju potrafili umiejętnie i przede wszystkim bezpiecznie korzystać z nowych technologii. Nie uda się to jednak bez odpowiednio przeszkolonych nauczycieli. Dlatego stawiamy na ich edukację – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Cyfrowe kompetencje od przedszkola – inwestycja w przyszłość
W przedszkolach treści edukacyjne będą dostosowywane do wieku dzieci, aby kształtować ich odpowiedzialne podejście do mediów cyfrowych, rozwijać umiejętności logicznego i algorytmicznego myślenia oraz promować zasady higieny cyfrowej. Dzięki pięciu nowym projektom ta wizja wkrótce stanie się rzeczywistością:
- „Liderki i liderzy przedszkolnej edukacji cyfrowej”, projekt Stowarzyszenia Robisz.to
- „Małopolska Ścieżka Rozwoju Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego”, projekt Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”
- „ZDROWO-CYFROWO W PRZEDSZKOLU”, projekt Podkarpackiego Zespołu Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie
- „Cyfrowi Eksperci w przedszkolach w podregionie bielskim, gliwickim, rybnickim i tyskim”, projekt Akademii Humanitas
- „Cyfrowi Eksperci w przedszkolach w podregionie bytomskim, częstochowskim, katowickim i sosnowieckim”, projekt Akademii Humanitas
Tematyka szkoleń obejmie m.in. wykorzystywanie TIK, aktywizację metod kształcenia czy zwiększenie świadomości higieny cyfrowej wśród rodziców. Uczestnicy w swoich lekcjach będą wykorzystywać nowoczesne metody i formy nauczania. Dzięki zdobytym kompetencjom będą mogli jeszcze skuteczniej przekazywać wiedzę najmłodszym, co stworzy solidne fundamenty dla ich dalszej edukacji na poziomie szkolnym.
Wsparcie dla starszych uczniów – kontynuacja edukacji cyfrowej
Edukacja cyfrowa nie kończy się na przedszkolach. Aby dorośli obywatele stali się świadomymi użytkownikami nowych technologii, konieczne jest, aby zdobywali wiedzę na ich temat przez długi czas. Dlatego podejmowane są działania na rzecz szkoleń i rozwoju kompetencji wśród nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. To oni mają bezpośredni wpływ na edukację dzieci w zakresie umiejętności cyfrowych oraz rozpowszechniają wiedzę na temat cyfrowej higieny i bezpieczeństwa wśród rodziców. W ramach dwóch projektów Fundacji Orange „Szkoła jutr@” i „Edukacja na cyfrowo” specjaliści przeszkolą 6 362 nauczycieli.
Szkolenia będą odbywały się w formie stacjonarnej oraz online, a w programie znajdą się m.in.: cyberbezpieczeństwo, cyberprzemoc, higiena cyfrowa, krytyczne myślenie, prawo autorskie oraz sposoby weryfikacji fake newsów.
Podczas spotkań uczestnicy nauczą się, jak organizować lekcje, biorąc pod uwagę poziom nauczania oraz różne metody, które zaangażują uczniów. Będą korzystać z urządzeń, programów, usług internetowych oraz cyfrowych materiałów edukacyjnych. Dodatkowo nauczą się, jak samodzielnie tworzyć materiały edukacyjne, które będą mogli wykorzystywać w codziennej pracy z dziećmi.
Pełną listą umów i więcej informacji o projektach można znaleźć się na stronie CPPC:
O Centrum Projektów Polska Cyfrowa
CPPC pomaga organizacjom, instytucjom i firmom realizować projekty finansowane z funduszy Unii Europejskiej. Projekty te mają na celu m.in. zapewnienie dostępu do internetu dla wszystkich obywateli, edukację Polaków w zakresie nowych technologii, digitalizację dorobku kulturalnego i naukowego, a także cyfryzację administracji publicznej, by można było załatwiać wiele spraw online, bez wychodzenia z domu.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
5 listopada 2024 r.