Nowe dane już w RAD-on. Najnowsze trendy w polskiej nauce

Nowe dane już w RAD-on. Najnowsze trendy w polskiej nauce

Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB) zaktualizował w portalu RAD-on dane dotyczące polskiego sektora nauki i szkolnictwa wyższego. Aby ułatwić wszystkim korzystanie z nich, OPI PIB wprowadził wiele dodatkowych funkcji. Każdy może teraz w prosty sposób sprawdzić m.in. ile osób studiuje na danym kierunku czy też ilu profesorów wykłada na danej uczelni. To jednak nie wszystko, eksperci OPI PIB przygotowali wiele raportów, które dostępne są za darmo na portalu radon.nauka.gov.pl. Z opublikowanych analiz wynika, że studia w Polsce cieszą się coraz większą popularnością wśród obcokrajowców. W 2021 roku studiowało prawie 86 tysięcy cudzoziemców, z czego 52 proc. wybrało uczelnie niepubliczne.

RAD-on – wszystko o nauce

RAD-on to nowoczesna platforma informacyjna zawierająca wiarygodne dane. Opracowali ją eksperci z OPI PIB w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji i Nauki (MEiN). Na portalu znaleźć można informacje o polskiej nauce i szkolnictwie wyższym.

Portal RAD-on, który powstał przy wsparciu Ministerstwa Edukacji i Nauki, prezentuje szerokie spektrum zastosowań. To sprawdzone kompendium wiedzy o sektorze nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce. Wysokiej jakości dane, raporty i analizy dostępne na portalu wspierają współpracę nauki oraz biznesu i mogą być wykorzystywane zarówno przez instytucje publiczne, naukowców prowadzących badania, jak również firmy tworzące innowacyjne produkty i usługi. Zachęcam do korzystania z portalu RAD-on – wskazuje Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek.

Cieszę się, że portal RAD-on zyskuje coraz większą popularność. Stale go rozwijamy i wprowadzamy nowe funkcje, dzięki czemu korzystanie z niego jest coraz łatwiejsze. Narzędzie to bardzo dobrze realizuje misję naszego instytutu, dostarczając wszystkim informacje, które są rzetelne i pochodzą ze zweryfikowanych baz danych. Biorąc pod uwagę aktualny problem fake newsów, rola takiego portalu jak RAD-on jest bardzo duża – mówi dr inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI PIB).

Narzędzie opracowane przez ekspertów OPI PIB zawiera nie tylko same dane, ale także wiele merytorycznych raportów i analiz. Portal jest systematycznie aktualizowany, aby prezentować jak najbardziej aktualne informacje.

Nasza platforma oferuje kompleksowe rozwiązania informatyczne, przez co dostęp do danych jest prostszy i szybszy. W tym roku wprowadziliśmy wiele nowych funkcji, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników. Dane dostępne w portalu RAD-on można filtrować na wiele sposobów, dzięki czemu dostosowane są one do indywidualnych potrzeb konkretnej osoby. Warto dodać, że narzędzie OPI PIB umożliwia bezpłatne pobranie i wykorzystywanie zasobów w aplikacjach, bazach danych, programach i usługach informatycznych. Portal posiada REST API, co umożliwia otwarty dostęp do danych – mówi Emil Podwysocki, kierownik Laboratorium Baz Danych i Systemów Analityki Biznesowej w OPI PIB.

Zimbabwe i Nigeria w top 10 państw pochodzenia studentów zagranicznych

RAD-on to oprócz danych także wiarygodne źródło raportów opracowanych przez ekspertów OPI PIB. Znaleźć w nim można wiele ciekawych publikacji, zestawień i analiz na temat nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce. Na stronie radon.nauka.gov.pl dostępne są także publikacje dotyczące sztucznej inteligencji i nowych technologii cyfrowych.

To właśnie na portalu RAD-on można znaleźć informacje dotyczące studentów zagranicznych w Polsce. W naszym kraju studiuje ich prawie 86 tysięcy. Ponad połowa z nich pochodzi z państw sąsiadujących – przede wszystkim z Ukrainy (36 tysięcy) i Białorusi (11 tysięcy). Ciekawe jest jednak, że w 2021 roku do rankingu top 10 krajów pochodzenia studentów zagranicznych dołączyły państwa afrykańskie – Zimbabwe i Nigeria. Większość słuchaczy zagranicznych wybiera, podobnie jak studiujący Polacy, studia stacjonarne. Jednak, w przeciwieństwie do studentów z Polski, częściej kształcą się oni na uczelniach niepublicznych (na nie zdecydowało się w 2021 roku 52 proc. cudzoziemców i 30 proc. Polaków).

Szkoły doktorskie – nowa forma kształcenia

Szkoły doktorskie funkcjonują od 2019 roku. W 2021 roku uczyło się w nich 12 015 osób. Wśród nich było ponad 1 400 cudzoziemców, najwięcej z Indii (18 proc.), Ukrainy (11 proc.) i Iranu (10 proc.). Największym zainteresowaniem wśród doktorantów cieszą się szkoły doktorskie specjalizujące się w naukach inżynieryjno-technicznych oraz ścisłych i przyrodniczych – kształci się w nich łącznie ponad 6 tysięcy osób.

Trendy na uczelniach

Portal RAD-on idealnie nadaje się do analizowania trendów w polskim szkolnictwie wyższym. Umożliwia użytkownikom wgląd w dane dotyczące sektora nauki i szkolnictwa wyższego. To nowoczesna baza wiedzy z dostępem do wyszukiwarki, interaktywnych raportów oraz gotowych analiz.

Z danych dostępnych w RAD-on wynika, że w ciągu pięciu ostatnich lat liczba osób kształcących się na uczelniach w Polsce zmniejszyła się o 5 proc., podczas gdy w grupie słuchaczy cudzoziemców nastąpił wzrost o 20 proc. Co ciekawe, trend spadkowy można było zaobserwować jedynie na uczelniach publicznych i kościelnych. Na uczelniach niepublicznych liczba studentów wzrosła o 27 proc. wśród ogółu studentów oraz o prawie 40 proc. w grupie cudzoziemców – mówi dr Aldona Tomczyńska, liderka zespołu data science w Laboratorium Baz Danych i Systemów Analityki Biznesowej w OPI PIB. Ciekawe trendy można zaobserwować także, gdy przyjrzymy się lokalizacji uczelni wyższych w Polsce. – W województwie mazowieckim w 2021 roku działało 108 uczelni. To ponad dwukrotnie więcej niż w województwie śląskim, które zajmuje drugie miejsce pod względem liczby instytucji kształcących na poziomie wyższym (40). W samej Warszawie znajduje się 85 uczelni, czyli prawie 20 proc. wszystkich instytucji tego typu w Polsce. Podczas gdy liczba uczelni publicznych i kościelnych niemal nie zmienia się na przestrzeni lat (w 2021 roku było ich odpowiednio 131 i 17), to wyraźnie spada liczba niepublicznych szkół wyższych – z 332 w 2012 roku do 278 w roku 2021, czyli o 16 proc. Może to świadczyć o tym, że gdy na studia dostają się kolejne roczniki niżu demograficznego, na rynku edukacyjnym utrzymują się tylko placówki oferujące lepszą jakość kształcenia – dodaje doktor Tomczyńska.

W RAD-on każdy znajdzie informacje nie tylko o studentach, ale także o kadrze akademickiej. Z danych wynika, że w 2021 roku co dziesiąty nauczyciel akademicki posiadał tytuł profesora; wśród kobiet jest to 6 proc., a wśród mężczyzn 14 proc. Największą natomiast grupę akademików (47 proc.) stanowią doktorzy. Warto także dodać, że 90 proc. nauczycieli akademickich zatrudnionych jest na uczelniach publicznych, chociaż kształci się tam niecałe 70 proc. studentów.

RAD-on jest finansowany ze środków Ministra Edukacji i Nauki.

Zapraszamy do odwiedzenia strony: www.radon.nauka.gov.pl.

 

Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB)

Interdyscyplinarny instytut naukowy i lider w tworzeniu oprogramowania systemów informatycznych dla polskiej nauki i szkolnictwa wyższego. Posiada wiedzę o prawie każdym polskim naukowcu, jego projektach czy aparaturze badawczej. Gromadzi, analizuje i tworzy informacje o sektorze badań i rozwoju, wpływając tym samym na kształt polskiej polityki naukowej. OPI PIB tworzy inteligentne systemy informatyczne dla sektora publicznego oraz wykorzystywane w celach komercyjnych.

Główne obszary badań prowadzonych w instytucie to: algorytmy uczenia maszynowego, algorytmy przetwarzania języka naturalnego, analiza sentymentu, sieci neuronowe, odkrywanie wiedzy z danych tekstowych, interakcja człowiek-komputer (HCI), systemy komputerowego wspomagania decyzji, sztuczna inteligencja.

W działalności badawczej OPI PIB stawia na interdyscyplinarność. Instytut prowadzi badania w siedmiu laboratoriach skupiających specjalistów z wielu dziedzin. Poza ekspertami od technologii informatycznych w zespole OPI PIB pracują ekonomiści, socjologowie, prawnicy, statystycy i psychologowie. Konfrontacja różnych podejść naukowych sprzyja dogłębnej analizie zagadnień badawczych i napędza innowacyjność.

www.opi.org.pl

16 sierpnia 2022 r.

Beata Cieślińska
beata.cieslinska@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 6945647