Nauka przez eksperymentowanie

21 Maj Nauka przez eksperymentowanie

„Nie zmuszaj dzieci do aktywności, lecz wyzwalaj ich aktywność. Nie każ myśleć, lecz twórz warunki do myślenia. Nie żądaj, lecz przekonuj. Pozwól dziecku pytać i powoli rozwijaj jego umysł tak, aby samo chciało wiedzieć…”

Janusz Korczak

Eksperymentowanie to zagłębianie dziecka w świat naukowych odkryć

Małe dziecko lubi eksperymentować, doświadczać samodzielnie poprzez naturalną ciekawość. Jego badawczy umysł poznaje świat przez zabawę. A proste naukowe poszukiwanie wiedzy pomaga mu zrozumieć zachodzące na co dzień zjawiska.

Eksperymenty umożliwiają wielokierunkowy rozwój dziecka. Wykonywanie nieskomplikowanych doświadczeń to niezwykle pouczająca przygoda, która procentuje u dzieci zainteresowaniami z dziedzin nauk ścisłych.

Przedszkolaki są z natury bardzo ciekawe świata, a zatem pragną samodzielnie wyjaśnić obserwowane zjawiska.

Mając na uwadze edukację daltońską, w której uwzględnia się umiejętności już opanowane przez dzieci oraz samodzielne podejmowanie zadań zespołowych, grupa Słoneczek brała udział w lekcji chemii. W Szkole Podstawowej nr 1 w Szubinie, pani Danuta Błażejak-Błaszak, nauczycielka chemii wraz z uczennicami gimnazjalistkami: Klaudią, Julką i Amelką pokazały dzieciom eksperymenty.

W ćwiczeniu: „Dzbanek pełen kropli”, dzieci mogły po wymieszaniu sody oczyszczonej, octu, oleju i barwnika spożywczego zaobserwować, iż krople zabarwionego octu powoli opadały na dno dzbanka, osadzając się na powierzchni sody. W wyniku połączenia octu (kwasu) i sody (zasady) nastąpiło wytwarzanie się gazu – dwutlenku węgla (CO2), otaczającego kropelki wpuszczonego octu, które stały się dzięki temu lżejsze i unosiły się.

Eksperyment dotyczący „Wybuchającego wulkanu” pokazał dzieciom, w jaki sposób soda oczyszczona (zasada) w reakcji z octem (kwas) spowodowała bąble napełnione dwutlenkiem węgla. „Malowanie na mleku”, to kolejne ćwiczenie, podczas którego dzieci mieszały kolory i badały właściwości cieczy, a jednocześnie uzyskiwały wspaniały pokaz barw.

Testując, sprawdzając i bawiąc się, dzieci samodzielnie pobudzały własną ciekawość i mogły w dłuższym okresie czasu obserwować zachodzące reakcje.

W I Liceum Ogólnokształcącym im. St. Wyspiańskiego w Szubinie nauczycielka chemii- Arleta Marchlewska oraz uczniowie Gabrysia, Kamila, Zuzia i Marcel wprowadzili dzieci w tematykę doświadczeń, przedstawiając dwie ważne postaci Marię Curie Skłodowską i Dimitrija Mendelejewa. Badania przeprowadzone przez uczennicę liceum Gabrysię dotyczyły spalania magnezu, któremu towarzyszyło świecenie i wydzielanie się dużej ilości ciepła. Dzieci dokonały porównania świecącego magnezu do „mocno grzejącego słońca”.

Następnie uczennica razem z dziećmi uzyskała w doświadczeniu wodorotlenek sodu w reakcji sody z wodą, a także wodorotlenek żelaza jako składnika rdzy. Napełniła balon gazem wydzielającym się w reakcji połączenia sody i octu. Dzieciom podobało się wytworzenie sztucznego wulkanu w reakcji rozkładu nadtlenku wodoru oraz zmiana barwy roztworu z bezbarwnego (kwasowego) na malinowy (zasadowy).

Dziecko – działając, myśli, poznaje funkcjonowanie przedmiotów, zjawisk, ich cech, właściwości, a także różnego rodzaju zależności przyczynowo-skutkowe między badanymi przedmiotami i zjawiskami. Zabawy badawcze dostarczają dzieciom niezliczonej ilości nowych przeżyć związanych z odkrywaniem właściwości rzeczy i zjawisk. Podczas eksperymentowania ważne jest dla dziecka gromadzenie doświadczeń, wiadomości i odkrywanie wiedzy o świecie.

Oprac. Jolanta Storzyńska
Samorządowe Przedszkole nr 2 w Szubinie



Liczba odwiedzin:

3,491,645