Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się (TALIS 2024)

Wykres na ekranie komputerowym.

Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się (TALIS 2024)

IBE Instytut Badań Edukacyjnych - logo

Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi w Polsce kolejną edycję Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się (Teaching and Learning International Survey) – TALIS 2024.

Zebrane w badaniu TALIS dane są podstawą do opisu oraz analiz warunków nauczania i uczenia się, tworzenia porównawczych wskaźników edukacyjnych, formułowania rekomendacji odnoszących się, m.in. do aspektów polityki edukacyjnej, które w badaniu TALIS uznano za priorytetowe:

  • zapewnienie wysokiej jakości kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela;
  • zapewnienie wysokiej jakości doskonalenia zawodowego;
  • wchodzenie do zawodu nauczyciela uzdolnionych, najlepszych kandydatów;
  • wspieranie nauczycieli w ciągłym rozwoju kariery zawodowej i promowanie dobrych praktyk;
  • wspieranie satysfakcji z pracy i podnoszenie prestiżu zawodu.

 

TALIS jest największym międzynarodowym badaniem dotyczącym środowisk nauczania oraz warunków pracy nauczycieli i kadry kierowniczej szkoły. Inicjatorem i organizatorem TALIS jest Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Badanie jest wynikiem współpracy OECD, uczestniczących w nim krajów, Międzynarodówki Edukacyjnej reprezentującej związki zawodowe nauczycieli, Komisji Europejskiej i konsorcjum badawczego.

TALIS jest badaniem cyklicznym, które po raz pierwszy przeprowadzono w 2008 roku. W ostatnim cyklu uczestniczyło 260 tysięcy nauczycieli z 15 tysięcy szkół reprezentujących 48 krajów.

Czwarta edycja badań

W TALIS 2024 bierze udział 54 państw z 6 kontynentów świata.

Wszystkie informacje pozyskiwane w badaniu TALIS pochodzą bezpośrednio od nauczycieli oraz dyrektorów szkół. Przedstawiają ich opinie, spostrzeżenia, przekonania i relacje z ich działalności. Oddanie głosu nauczycielom i dyrektorom zapewnia wgląd w to, jak postrzegają środowisko uczenia się, miejsce w którym pracują, oraz jak wygląda ich praca w praktyce.

Polska uczestniczy w badaniu TALIS po raz trzeci. Wszystkie edycje TALIS w Polsce realizowane są przez Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki. Realizacja badania została dofinansowana ze środków budżetu państwa w kwocie 3 575 458,10 zł.

W listopadzie 2023 roku Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczyna współpracę z placówkami wylosowanymi do badania w Polsce – 280 szkołami podstawowymi ze wszystkich województw. Uczestnikami badania są dyrektorzy oraz wylosowani nauczyciele klas V-VIII. Dobór szkół i nauczycieli do badania ma charakter losowy, odbywa się według międzynarodowych procedur obowiązujących we wszystkich krajach, które biorą udział w TALIS 2024.

Harmonogram

LUTY – MARZEC 2022
Pilotaż narzędzi badawczych
Przygotowania do I etapu badania

LUTY – MARZEC 2023
Okienko badawcze – realizacja I etapu badania
Przygotowania do badania głównego

LUTY – KWIECIEŃ 2024
Okienko badawcze – realizacja badania głównego
Analiza wyników, przygotowywanie raportu międzynarodowego i raportów krajowych

2025 – 2026
Publikacja wyników badania TALIS 2024

Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych

 

20 listopada 2023 r.

Ryszard Karczewski
ryszard.karczewski@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7646110

Skip to content