20 lis Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się (TALIS 2024)
Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi w Polsce kolejną edycję Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się (Teaching and Learning International Survey) – TALIS 2024.
Zebrane w badaniu TALIS dane są podstawą do opisu oraz analiz warunków nauczania i uczenia się, tworzenia porównawczych wskaźników edukacyjnych, formułowania rekomendacji odnoszących się, m.in. do aspektów polityki edukacyjnej, które w badaniu TALIS uznano za priorytetowe:
- zapewnienie wysokiej jakości kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela;
- zapewnienie wysokiej jakości doskonalenia zawodowego;
- wchodzenie do zawodu nauczyciela uzdolnionych, najlepszych kandydatów;
- wspieranie nauczycieli w ciągłym rozwoju kariery zawodowej i promowanie dobrych praktyk;
- wspieranie satysfakcji z pracy i podnoszenie prestiżu zawodu.
TALIS jest największym międzynarodowym badaniem dotyczącym środowisk nauczania oraz warunków pracy nauczycieli i kadry kierowniczej szkoły. Inicjatorem i organizatorem TALIS jest Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Badanie jest wynikiem współpracy OECD, uczestniczących w nim krajów, Międzynarodówki Edukacyjnej reprezentującej związki zawodowe nauczycieli, Komisji Europejskiej i konsorcjum badawczego.
TALIS jest badaniem cyklicznym, które po raz pierwszy przeprowadzono w 2008 roku. W ostatnim cyklu uczestniczyło 260 tysięcy nauczycieli z 15 tysięcy szkół reprezentujących 48 krajów.
Czwarta edycja badań
W TALIS 2024 bierze udział 54 państw z 6 kontynentów świata.
Wszystkie informacje pozyskiwane w badaniu TALIS pochodzą bezpośrednio od nauczycieli oraz dyrektorów szkół. Przedstawiają ich opinie, spostrzeżenia, przekonania i relacje z ich działalności. Oddanie głosu nauczycielom i dyrektorom zapewnia wgląd w to, jak postrzegają środowisko uczenia się, miejsce w którym pracują, oraz jak wygląda ich praca w praktyce.
Polska uczestniczy w badaniu TALIS po raz trzeci. Wszystkie edycje TALIS w Polsce realizowane są przez Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki. Realizacja badania została dofinansowana ze środków budżetu państwa w kwocie 3 575 458,10 zł.
W listopadzie 2023 roku Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczyna współpracę z placówkami wylosowanymi do badania w Polsce – 280 szkołami podstawowymi ze wszystkich województw. Uczestnikami badania są dyrektorzy oraz wylosowani nauczyciele klas V-VIII. Dobór szkół i nauczycieli do badania ma charakter losowy, odbywa się według międzynarodowych procedur obowiązujących we wszystkich krajach, które biorą udział w TALIS 2024.
Harmonogram
LUTY – MARZEC 2022
Pilotaż narzędzi badawczych
Przygotowania do I etapu badania
LUTY – MARZEC 2023
Okienko badawcze – realizacja I etapu badania
Przygotowania do badania głównego
LUTY – KWIECIEŃ 2024
Okienko badawcze – realizacja badania głównego
Analiza wyników, przygotowywanie raportu międzynarodowego i raportów krajowych
2025 – 2026
Publikacja wyników badania TALIS 2024
Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych
20 listopada 2023 r.