24 sty KPCEN w Toruniu rozwija kompetencje cyfrowe nauczycieli w województwie
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji w Toruniu rozwija kompetencje cyfrowe nauczycieli w województwie kujawsko-pomorskim
W ramach projektu „Buduję, koduję, programuję”, finansowanego ze środków Unii Europejskiej, podnosimy kompetencje cyfrowe nauczycieli, a szkoły wyposażamy w sprzęt do nauki i rozwoju uczniów. Na kolejnym etapie projektu od 13 do 16 stycznia 2019 roku w Kobylnikach odbyło się szkolenie stacjonarne dla nauczycieli. To ich druga edycja. Tym razem zajęcia objęły 42 nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej (podzielone na 3 grupy) z powiatu nakielskiego, żnińskiego, mogileńskiego i inowrocławskiego.
Szkolenie obejmowało swoim zakresem rozwój kompetencji cyfrowych u nauczycieli oraz zdobywanie wiedzy i umiejętności z zakresu nauczania programowania w klasach I–III szkoły podstawowej. W ramach 4 modułów uczestnicy zostali zapoznani ze znaczeniem algorytmiki, kodowania i programowania w edukacji uczniów i wskazówkami metodycznymi do prowadzenia zajęć z edukacji informatycznej. Zaprezentowane zostały przykłady zabaw i ćwiczeń. Pokazano uczestnikom wybrane typy urządzeń mobilnych, ich obsługę, programy służące edukacji programistycznej i propozycje wykorzystania TIK w różnych formach nauczania. Wspomniano o przestrzeganiu prawa i zasad bezpieczeństwa, posługiwaniu się technologią w sposób odpowiedzialny oraz o budowie i instrukcji obsługi Ozobota. Omówiono również wykorzystanie możliwości gry Scottie Go!, pozwalającej nauczycielom zdobyć umiejętności łączenia gier planszowych z aplikacjami multimedialnymi. Pokazano również możliwości wykorzystania klocków Lego do nauki programowania oraz zaprezentowano środowiska programowania na bazie Scratcha, a także przykładowe elektroniczne zasoby edukacyjne.
Teraz przed uczestniczkami kolejny etap. W swoich szkołach będą prowadzić zajęcia z programowania z uczniami. Wykorzystają do tego sprzęt, który otrzymają w ramach projektu (tablety dla nauczycieli, Ozoboty i gry Scottie Go!). Do zrealizowania mają 26 godzin zajęć z uczniami na terenie szkoły oraz 4 godziny poza nią. Zajęcia poza szkołą odbędą się również w ramach projektu. Uczniowie wybiorą się wraz z opiekunami do Akademii Nauki w Toruniu. Po zakończeniu tych zajęć będziemy kontynuować rozwój cyfrowych kompetencji u nauczycieli – otrzymają pomoc w rozwijaniu nauczania programowania i kompetencjach cyfrowych w ramach sieci współpracy.
Autorami, a jednocześnie trenerami szkolącymi i wspierającymi nauczycieli są konsultanci KPCEN w Toruniu: Sławomir Żebrowski (dyrektor KPCEN, konsultant ds. doskonalenia kadry kierowniczej), Agnieszka Przybyszewska (wicedyrektor KPCEN, konsultantka ds. matematyki), Marzenna Wierzbicka (kierownik Pracowni Dydaktyki, Doradztwa i Innowacyjnej Edukacji, konsultantka ds. edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej) i Wacław Kozłowski (konsultant ds. edukacji informatycznej).
W realizacji projektu dodatkowo pomagają trenerki: Sylwia Gwizdała (nauczyciel Zespołu Szkół w Barcinie) i Małgorzata Pawłowska (nauczycielka Przedszkola Miejskiego nr 12 w Toruniu) oraz Magdalena Bursztyńska (nauczycielka Szkoły Podstawowej nr 1 w Barcinie), Beata Sobczak-Kwiecińska (nauczycielka Szkoły Podstawowej nr 1 w Barcinie), Anna Połom-Pierzchalska (nauczycielka Zespołu Szkół w Łabiszynie). Trenerzy, którzy pracują na co dzień w innych placówkach oświatowych, poza spełnieniem formalnych wymagań odbyli szkolenie trenerskie 11–13 stycznia br., aby rzetelnie i zgodnie z programem wspierać nauczycieli.
Tekst i zdjęcia: Agnieszka Przybyszewska, Sławomir Żebrowski