Kampania społeczna “Dni Uczenia się Dorosłych”

Logo kampanii Dni Uczenia się Dorosłych

Kampania społeczna “Dni Uczenia się Dorosłych”

Ta kampania ma zachęcić do ciągłego rozwoju, uczenia się i szukania pasji. Darmowe wydarzenia odbędą się w całej Polsce

Rusza kampania społeczna Dni Uczenia się Dorosłych. Jej tegoroczne hasło to „Uczymy się w różnorodności”. – Chcemy wspierać osoby dorosłe w kształtowaniu i rozwijaniu nawyku ciągłego uczenia się. Pokazać, że nawet po zakończeniu formalnej edukacji można świadomie rozwijać się przez całe swoje życie – mówi Piotr Piasecki, prezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych.

  • Według Eurostatu, w Polsce po zakończeniu edukacji formalnej jedynie 5,7 proc. ludzi dorosłych podejmuje wyzwanie, związane z rozwojem własnych kompetencji;
  • Kampania ma zachęcić dorosłych do idei ciągłego uczenia się;
  • Wszystkie wydarzenia w ramach Dni Uczenia się Dorosłych będą bezpłatne.

 

Dni Uczenia się Dorosłych będą realizowane w całej Polsce za pomocą kilkuset różnorodnych wydarzeń: warsztatów, szkoleń plenerowych i e-learningowych, seminariów, webinariów, targów, pikników i happeningów. Podobnie jak w poprzednich latach przekrój tematów będzie szeroki: od zagadnień zawodowych, tych związanych z robotyką czy informatyką, przez taniec, gotowanie, krawiectwo, aż do szeroko pojętej psychologii czy samorozwoju. Wstęp na wydarzenia będzie bezpłatny, a wszystkie je będzie można znaleźć na stronie edurosli.pl

W idei ciągłego uczenia się nie chodzi tylko o to, by ciągle podnosić swoje kompetencje w aspekcie zawodowym. Uczenie się może być pozytywnym doświadczeniem, z założenia powinno dawać radość, inspirować do rozwoju i poszukiwania swoich zainteresowań. Zależy nam na zwiększeniu aktywności edukacyjnej dorosłych, którzy często po zakończeniu edukacji nie są już chętni do kontynuowania nauki w formach pozaszkolnych – mówi Piotr Piasecki, prezes PIFS.

Według Eurostatu, w Polsce po zakończeniu edukacji formalnej jedynie 5,7 proc. ludzi dorosłych podejmuje wyzwanie, związane z rozwojem własnych kompetencji.

Dla porównania w krajach skandynawskich to prawie 30 proc. osób dorosłych, a w Szwajcarii – 31,6 proc. – mówi Joanna Mihułka-Petru, członkini PIFS-u.

Wartość porównywalnego wskaźnika z badań Bilansu Kapitału Ludzkiego (Rozwój kompetencji – uczenie się dorosłych i sektor szkoleniowo-rozwojowy) wynosiła 26 proc. wśród dorosłych Polaków. Aż 83 proc. badanych osób w wieku 25-64 lat rozwijało swoje kompetencje, wykorzystując przynajmniej jedną z form uczenia się w ramach edukacji formalnej, pozaformalnej lub nieformalnej. Najszerzej wykorzystywanym sposobem jest nieformalne uczenie się: w ten sposób swoje kompetencje rozwijało 71 proc. dorosłych. Co ciekawe, zbliżone są do siebie odsetki osób deklarujących uczenie się pozaformalne w celach zawodowych (26 proc.) i pozazawodowych (24 proc.). Wskazuje to, że rozwój kompetencji dotyczy nie tylko sfery zawodowej, ale także szeroko rozumianego rozwoju osobistego.

Bez wykluczenia

Inicjatywa jest skierowana do wszystkich dorosłych, a jej celem jest łączenie różnych grup wiekowych, różnych środowisk, różnych ludzi, którzy mają wspólne zainteresowania czy pasje.

Chcemy pokazać, że wszyscy możemy być edurośli – jak różnorodny jest świat uczenia się, jaką daje mnogość możliwości i że jest dostępny bez wykluczenia społecznego. Na przykład w warsztatach czy szkoleniach mogłyby wziąć udział kobiety na urlopach macierzyńskich, zarówno te, które chcą powrócić na rynek pracy, jak i te, które szukają chwili dla siebie – dodaje Piotr Piasecki.

Kulminacja kampanii Dni Uczenia się Dorosłych zaplanowana jest w dniach 14 – 21 września – wtedy w całej Polsce odbędą się różnorodne wydarzenia. Kampania odbywa się pod patronatem honorowym Minister Edukacji.

 

5 lipca 2024 r.

Beata Cieślińska
beata.cieslinska@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7173775

Skip to content