Junior Edu Żywienie JEŻ bis

Kolorowy jeż i logotyp programu Junior Edu-Żywienie.

Junior Edu Żywienie JEŻ bis

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie - logoInstytut Nauk o Żywieniu Człowieka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie uzyskał dofinansowanie na realizację drugiej edycji zadania „Junior-Edu-Żywienie” JEŻ bis, który wkrótce znowu zagości w polskich szkołach podstawowych. Pierwsza edycja, w czerwcu 2024 roku uzyskała honorowe wyróżnienie Kapituły Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.

Cele projektu Junior-Edu-Żywienie (JEŻ-bis)

  • propagowanie, ewaluowanie i implementowanie do praktyki szkolnej rezultatów I edycji projektu Junior- Edu-Żywienie (JEŻ)
  • uzupełnienia części badawczej projektu poprzez uwzględnienie uczniów klas VII-VIII, ich rodziców i nauczycieli – badania ilościowe i jakościowe z wykorzystaniem opracowanych kwestionariuszy i scenariuszy moderacji oraz badania antropometryczne i składu ciała uczniów
  • badania z zakresu marnotrawstwa żywności szkołach i domach rodzinnych uczniów
  • opracowanie publikacji popularno-naukowej dla szkół podstawowych propagującej „Dobre praktyki edukacji żywieniowej”

 

W ramach II edycji zadania „Junior-Edu-Żywienie” JEŻ bis odbędzie się szesnaście konferencji w szesnastu polskich województwach.

W programach tych konferencji znajdą się między innymi prezentacje wyników badań nt. poziomu wiedzy żywieniowej oraz zachowań żywieniowych uczniów, a także badań antropometrycznych i składu ciała uczniów klas I-VI ze szkół z danego województwa, ze wskazaniem najbardziej newralgicznych problemów rozpoznanych w przeprowadzonych na tym terenie badań.

Celem konferencji będzie również wypracowanie optymalnych metod wdrażania edukacji żywieniowej do szkół podstawowych.

Korzyści z udziału w projekcie Junior-Edu-Żywienie

Rozwój kadry dydaktycznej:

Udział w programie pozwala nauczycielom na doskonalenie kompetencji zawodowych poprzez uczestnictwo w specjalistycznych, bezpłatnych szkoleniach i warsztatach prowadzonych przez ekspertów z zakresu żywności i żywienia, potwierdzonych certyfikatem wydanym przez SGGW, co może być przydatne w procedurach awansowych. Aktywne uczestnictwo w programie rozszerzy wiedzę nauczycieli z zakresu nauki o żywieniu człowieka w wieloaspektowym kontekście 12 mocy żywieniowych oraz udoskonali umiejętności jej praktycznego wykorzystania na zajęciach z uczniami.

Pozyskanie wiarygodnych i kompleksowych materiałów edukacyjnych:

Nauczyciele mają możliwość korzystania z wiarygodnych, przygotowanych przez ekspertów materiałów dydaktycznych (monografii, scenariuszy lekcji wraz z prezentacjami, komiksu, aplikacji EDU-APPKA, filmów edukacyjnych) dotyczących żywności i żywienia w aspekcie m.in. wpływu na zdrowie oraz środowisko, co pozwoli na bardziej efektywne i atrakcyjne prowadzenie zajęć z uczniami z zakresu edukacji żywieniowej.

Wsparcie merytoryczne:

Program zapewnia wsparcie merytoryczne oraz dostęp do najnowszych badań i publikacji z zakresu żywności i żywienia, co umożliwi nauczycielom optymalne planowanie i realizację zajęć z uczniami.

Współpraca i wymiana doświadczeń:

Udział w programie stwarza okazję do współpracy i wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami ze szkół podstawowych oraz daje możliwość współpracy ze środowiskiem akademickim, co może prowadzić do wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań w codziennej pracy dydaktycznej. Nawiązanie kontaktów z uczelnią, może zaowocować wspólnymi badaniami naukowymi oraz organizacją zajęć w laboratoriach, a także przyczynić się do rozbudzenia w uczniach chęci studiowania i wyboru kierunku studiów w obszarze żywności, żywienia i zdrowia.

Wpływ na zdrowie uczniów:

Nauczyciele mogą bezpośrednio przyczynić się do poprawy zdrowia swoich uczniów, uczulając ich na unikanie zachowań niesprzyjających dobremu samopoczuciu i sprawności fizycznej, dzięki czemu wzrośnie też ich świadomość uczestniczenia w rozwiązywaniu ważnego problemu zdrowia publicznego jakim są choroby dietozależne, w tym nadwagi i otyłości, zaburzeń odżywiania wśród dzieci i młodzieży, co jest szczególnie ważne w pracy zawodowej.

Podniesienie prestiżu szkoły:

Aktywne uczestnictwo w programie może podnieść prestiż szkoły w środowisku lokalnym, pokazując zaangażowanie placówki w promowanie zdrowego stylu życia i dbałość o zdrowie uczniów oraz ich rodzin. Szkoła uzyskuje tym samym wizerunek instytucji odpowiedzialnej społecznie, a także promującej zdrowie.

Korzyści dla uczniów i ich rodziców

Rodzice

mają możliwość poszerzania wiedzy na temat prawidłowego żywienia, a także pozyskają wyniki badań stanu odżywienia swoich dzieci na podstawie składu ciała, co daje im możliwość, przy aktywnym i świadomym udziale dziecka, poprawy niektórych elementów stanu ich odżywienia. Realizując założenia programu wraz z dziećmi w domu mają możliwość oderwania się od schematu i rutyny codziennych zajęć, przygotowując wspólnie prozdrowotne posiłki. Daje to szanse na zwiększenie integracji rodziny i poprawę zwyczajów żywieniowych wszystkich jej członków.

Uczniowie

podnosząc swoje kompetencje z zakresu żywienia, oddziałują na środowisko domowe i mogą wpływać na bardziej racjonalne wybory żywieniowe całej rodziny, począwszy od wyboru surowców, półproduktów i produktów w sklepie po przygotowywane posiłki i ich wspólną konsumpcję. Dodatkowo uzyskają też wiedzę jak ograniczać marnotrawstwo żywności w ich domach rodzinnych.

Deklaracja przystąpienia szkoły podstawowej do projektu Junior-Edu-Żywienie (JEŻ bis)

Źródło: SGGW

23 października 2024 r.

Ryszard Karczewski
ryszard.karczewski@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7337785

Skip to content