Jaką rolę spełnia eksperyment w edukacji? – sprawozdanie

15 Lis Jaką rolę spełnia eksperyment w edukacji? – sprawozdanie

 

Jaką rolę spełnia eksperyment w edukacji, tego mogli dowiedzieć się i osobiście doznać nauczyciele szkół podstawowych w Nieżywięciu i Kruszynach na warsztatach „Wykorzystanie metod eksperymentu naukowego w edukacji”, które odbyły się w pracowniach KPCEN w Toruniu 28 października br.

To trzecia i ostatnia grupa nauczycieli realizująca Projekt Innowacyjna Edukacja w Gminie Bobrowo, którą objęto nauczycieli z pięciu szkół ww. gminy (sprawozdania z poprzednich szkoleń można znaleźć na stronie KPCEN w Toruniu).

Badania związane z rozwojem dziecka, jego uczeniem się i rozwojem intelektualnym, wskazują, że uczenie zachodzi od bliższego do dalszego, od tego, co jest bliskie własnemu doświadczeniu, do tego, co jest od niego odległe. Jest to zbieżne z tak zwanym porządkiem psychologicznym w odróżnieniu od porządku logicznego (David Ausubel, Journal of Research In Science Teaching, 2, 261-266).

Eksperymenty, wykonywane przez nauczycieli z wykorzystaniem pipet Pasteura i „mobilnych stołów laboratoryjnych” (które otrzymali jako materiały), można przeprowadzać bezpiecznie na wszystkich poziomach edukacyjnych, adaptując własne pomysły. Natomiast wykonana z efektem metoda problemowa pokazała, że można ją stosować na różnych zajęciach, także na matematyce.

Po części laboratoryjnej prowadzonej w pracowni przyrodniczej przez Marię Aleksandrę Gancarz, konsultantkę ds. przedmiotów przyrodniczych, nauczyciele uczestniczyli w zajęciach w pracowni PASCO, które prowadził Krzysztof Rochowicz, specjalista w zakresie pracowni mobilnych.

Tekst i zdjęcia – Maria Aleksandra Gancarz, konsultantka ds. przedmiotów przyrodniczych

 

Źródło: http://www.kpcen-torun.edu.pl/news/view/1478



Liczba odwiedzin:

3,442,293