05 wrz Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się
Uczenie się to kluczowa umiejętność na całe życie – każdy może i powinien ją rozwijać. Instytut Badań Edukacyjnych zachęca do korzystania z konkretnych narzędzi i rozwiązań przedstawionych w vademecach “Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?”.
Sukces ucznia zaczyna się od jego samodzielności w nauce, a wspieranie tej samodzielności staje się jednym z najważniejszych zadań nauczyciela w dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie. Nauczyciel nie tylko przekazuje wiedzę, ale jest również ekspertem od uczenia się – odgrywa kluczową rolę jako przewodnik i mentor, który kształtuje postawy uczniów wobec nauki, wspiera ich w budowaniu odpowiedzialności za własny rozwój oraz rozwija umiejętności niezbędne do samodzielnego uczenia się.
Seminarium online “Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?” odbędzie się 12 września 2024 w godzinach 15.00-16.30.
Adresaci
- nauczyciele
- dyrektorzy szkół
- przedstawiciele oświaty i edukacji
- wszystkie osoby zainteresowane tematyką seminarium i projektu
Program
W trakcie seminarium zostaną zaprezentowane treści vademeców dla nauczycieli “Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się”, które obejmują m.in.:
- Wiedzę o przetwarzaniu informacji i pracy mózgu;
- Skuteczne strategie nauki dla wszystkich uczniów;
- Udzielanie informacji zwrotnej – techniki i zastosowania;
- Scenariusze lekcji uczące skutecznych strategii nauki;
- Wskazówki, jak wspierać rodziców w kształtowaniu samodzielności ucznia poza szkołą.
Formuła seminarium
Spotkanie odbędzie się w formule online w formie transmisji na kanale YouTube IBE.
Seminarium organizowane w ramach zadania, którego celem jest opracowanie kompleksowego systemu działań wspierających społeczność szkolną w realizacji zaleceń wynikających z rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 22 marca 2024 zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2024 poz. 438).
Źródło: IBE
5 września 2024 r.