GRAFICZNE POLE – Wystawa jubileuszowa grafiki warsztatowej uczniów ZSP w Bydgoszczy

SERIGRAFIA Dominik Żyża

GRAFICZNE POLE – Wystawa jubileuszowa grafiki warsztatowej uczniów ZSP w Bydgoszczy

Od 12 lutego (piątek) będzie można oglądać nową wystawę w siedzibie naszej Galerii przy Rynku Nowomiejskim 17.

Pomysł na zorganizowanie wystawy, prezentującej działalność pracowni grafiki warsztatowej Zespołu Szkół Plastycznych w Bydgoszczy, w Galerii i Ośrodku Plastycznej Twórczości Dzieci i Młodzieży w Toruniu zrodził się spontanicznie, kilka lat temu, podczas jednego z wernisaży cyklicznego konkursu graficznego organizowanego przez toruńską placówkę. Wystawa, której nadaliśmy tytuł „GRAFICZNE POLE”, doskonale wpisuje się w cykl wydarzeń towarzyszących obchodom 75-lecia powstania ZSP w Bydgoszczy, przypadających na rok 2020.

Od wielu lat bydgoski plastyk jest stałym uczestnikiem organizowanych przez toruńską galerię międzynarodowych konkursów graficznych, tak więc obecna prezentacja daje nam sposobność do jeszcze szerszego pokazania prac naszych uczniów z okresu ostatniego dwudziestolecia. Tradycje Liceum Plastycznego w Bydgoszczy sięgają 1911 roku – działalności Królewskiej Szkoły Rzemiosł i Przemysłu Artystycznego, z Wydziałem Grafiki i Plakatu. W okresie międzywojennym utworzono Państwową Szkołę Przemysłu Artystycznego, w której dział graficzny prowadził wybitny twórca Karol Mondral, uczeń Wojciecha Gersona.

Po wyzwoleniu w 1945 roku powołano w Bydgoszczy Państwowe Liceum Technik Plastycznych. Jednym z założycieli szkoły był artysta grafik Stanisław Brzęczkowski, ekspert w dziedzinie poligrafii na Pomorzu. W latach następnych nauka podstaw grafiki warsztatowej stanowiła ważny czynnik w ramowym procesie kształcenia. Powstały specjalistyczne pracownie, reprezentowane są przez prawie wszystkie klasyczne techniki graficzne. W gronie nauczycieli byli m.in. Marian Kokoszyński, Bogdan Kowalski, Stanisław Matuszczak, Jolanta Czerwińska, Jan Smagieł i Jerzy Wankiewicz. Obecnie pracownie graficzne prowadzą Ewa Gordon, Jarosław Nowak i Agata Ciesielska. Nie są to tylko ćwiczenia szkolne ukierunkowane na naukę zawodu, lecz wyraźnie stawiany jest cel artystyczny; cenione są postawy poszukujące, określające świadomość młodego pokolenia.

Nagrody i wyróżnienia uzyskane w międzynarodowych, regionalnych i środowiskowych konkursach plastycznych, to najlepsze świadectwo wysokiego poziomu uczniowskich prac. Wiele grafik wystawianych jest na ekspozycjach stałych i zmiennych w licznych obiektach publicznych miasta i regionu; często też biorą udział w akcjach charytatywnych. W szkole uczniowie mają do dyspozycji cztery pracownie grafiki warsztatowej: wypukłodruku, wklęsłodruku, litografii i serigrafii, które działają nieprzerwanie od początku istnienia szkoły i są sukcesywnie modernizowane. Rezultatem konsekwentnych działań nauczycieli włożonych w pielęgnowanie i rozwijanie zainteresowań młodzieży szlachetnymi technikami grafiki jest powołanie w roku 2019 specjalizacji Techniki Druku Artystycznego. Oprócz zadań programowych z grafiki artystycznej i użytkowej uczniowie biorą udział w plenerach i warsztatach graficznych; realizują prace dyplomowe w oparciu o tradycyjny warsztat, a najlepsze dokonania w tym zakresie prezentowane są na Ogólnopolskim Biennale Najlepszych Dyplomów Liceum Plastycznych w Galerii Miejskiej bwa.

Działalność pracowni graficznych nie ogranicza się jedynie do pracy z uczniami szkoły. W oparciu o profesjonalne wyposażenie organizowane są także zajęcia otwarte dla zainteresowanych w ramach współpracy z Urzędem Miasta i Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy, a także z Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli.

Popularność wśród naszych uczniów tradycyjnych technik grafiki warsztatowej zrodziły potrzebę zorganizowania, przez nauczycieli prowadzących pracownie, Międzynarodowego Triennale Grafiki. W 2019 roku mieliśmy już czwartą edycję tego konkursu, który został wpisany na listę Imprez Rekomendowanych Szkolnictwa Artystycznego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wybierając grafiki uczniowskie do przygotowywanej toruńskiej ekspozycji, mieliśmy możliwość ponownego przeanalizowania prac w szerszym kontekście czasowym i kulturowym, zaobserwowania zmieniających się postaw twórczych i języka plastycznego, a jednocześnie dało nam to możliwość do wspomnień i refleksji.

Zdjęcie gł.: SERIGRAFIA Dominik Żyża

 

Anna Siemińska
sieminska.anna@edupolis.pl


Liczba odwiedzin:

5,683,274