Escape room na lekcji matematyki

Escape room na lekcji matematyki

KPCEN BydgoszczZ okazji obchodów Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia doradczyni metodyczna KPCEN w Bydgoszczy oraz długoletnia nauczycielka matematyki, Kamila Bagniewska opracowała scenariusz stacjonarnego escape roomu, który można wykorzystać na lekcjach w klasach IV – VIII. Zajęcia przeprowadzone w formie escape roomu uczą współpracy w grupie, aktywnego uczenia się w grze opartej na konkretnych celach nauczania, komunikowania się, kodowania, odszyfrowywania wiadomości, logicznego myślenia, łączenia ze sobą różnych wiadomości i umiejętności, rywalizacji i zarządzania czasem.

Więcej informacji o tym przedsięwzięciu poniżej

Oprac. Kamila Bagniewska

Z okazji obchodów Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia opracowałam scenariusz stacjonarnego escape roomu, który można wykorzystać na lekcjach w klasach IV–VIII. Jako doradca metodyczny KPCEN w Bydgoszczy i nauczyciel matematyki z długoletnim stażem pracy poszukuję metod, które zaciekawią uczniów tematem lekcji. Zajęcia przeprowadzone w formie escape roomu uczą współpracy w grupie, aktywnego uczenia się w grze opartej na konkretnych celach nauczania, komunikowania się, kodowania, odszyfrowywania wiadomości, logicznego myślenia, łączenia ze sobą różnych wiadomości i umiejętności, rywalizacji i zarządzania czasem. Świetnie sprawdza się w kształtowaniu umiejętności ponadprzedmiotowych oraz kompetencji kluczowych: porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się. Escape room można zastosować jako podsumowanie działu, na lekcji ćwiczeniowej, zajęciach o tematyce związanej z różnymi świętami czy jako element lekcji. Jak każda metoda ma swoje zalety i wady. Do najważniejszych zalet zaliczyłabym: zaciekawienie uczniów tematem lekcji, stworzenie możliwości wymiany informacji, naukę poprzez zabawę, rozwijanie zainteresowań, pobudzanie do kreatywności. Natomiast wady to: czasochłonne przygotowanie zajęć, zróżnicowane tempo pracy poszczególnych grup. Aby zbudować escape room wystarczy mieć pomysł na lekcję (temat), ułożyć historyjkę wprowadzającą, zaprojektować zadania. Łamigłówki można ukryć w kopertach, w butelkach, można zakodować tablet, zaszyfrować kłódkę na nożyczkach, czy na skrzynię.

Opracowany przeze mnie scenariusz „Tabliczka mnożenia” dodatkowo ćwiczy sprawność rachunkową, niezbędną dla uczniów podczas egzaminu ósmoklasisty. Uczniowie podczas takich zajęć wykazują się dużą aktywnością, otwarcie skrzyni zawsze budzi dodatkowe emocje. Uśmiech na ich twarzach bywa bezcenny.

Scenariusz jest dostępny TUTAJ

Fot. Pixabay

19 grudnia 2022 r.

Beata Cieślińska
beata.cieslinska@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7337645

Skip to content