19 paź Eksperyment naukowy w edukacji przyrodniczej
Nauczyciele konsultanci Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy na przełomie września i października przeprowadzili dla nauczycieli szkół podstawowych gminy Mogilno cykl warsztatów w zakresie stosowania eksperymentu naukowego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
W programie warsztatów pojawiły się takie zagadnienia, jak:
– Zasady konstruktywizmu pedagogicznego
– Idee Seymoura Paperta
– Metoda IBSE
– Czujniki Pasco.
Jednocześnie przeprowadzono wiele ciekawych doświadczeń i eksperymentów zarówno z chemii, fizyki, biologii, jak i geografii. Ćwiczenia praktyczne poparte były częścią teoretyczną, w ten sposób uczestnicy poznali zasady stosowania metod naukowych. W trakcie prowadzenia doświadczeń formułowali cele, problemy i hipotezy badawcze, obserwowali, wnioskowali.
Wiedza i umiejętności w zakresie stosowania metod naukowych pozwolą uczestnikom warsztatów prowadzić zajęcia, podczas których uczniowie będą poznawać zjawiska i prawa przyrody poprzez doświadczenia i eksperymenty zgodne z metodą badawczą.
W podstawie programowej przedmiotów przyrodniczych zwrócono szczególną uwagę na wykorzystanie metody badawczej w procesie nauczania. Uwzględnienie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów umożliwi osiągnięcie założonych w podstawie wymagań ogólnych i jednocześnie doskonalenie kompetencji kluczowych.
W ten sposób rozwijamy umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego wśród uczniów, co jest jednym z głównych celów edukacji przyrodniczej.
Oprac. W. Kitajgrodzka
Zdjęcie gł.: Uczestnicy warsztatów podczas wykonywania doświadczeń, fot. W. Kitajgrodzka