Czarne dziury, czyli jak znaleźć coś czego nie widać?

Czarne dziury, czyli jak znaleźć coś czego nie widać?

Kolejne spotkanie online dla nauczycielek i nauczycieli chcących propagować zainteresowanie kosmosem odbędzie się 22 maja, w środę, o godzinie 18:00.

Czarne dziury od dziesięcioleci stanowią prawdziwą zagadkę. Pierwsze koncepcje niezwykle gęstych obiektów – wówczas nazywanych czarnymi gwiazdami – pochodzą już z XVIII wieku. Dokładniej to zjawisko opisał Albert Einstein. W ogłoszonej w 1915 roku ogólnej teorii względności  rozważał on zależność między geometrią przestrzeni, a zawartą w niej materią. Doprowadziło go to do stworzenia koncepcji Wszechświata, w którym możliwe jest istnienie takich obiektów jak czarne dziury. Rok później Karl Schwarzchild opisał je matematycznie.

Od tego czasu świat naukowy stoi przed wielkim wyzwaniem: czarnych dziur nie da się zobaczyć wprost. Jak wobec tego można je obserwować? Skoro ich nie widać, skąd pewność, że w ogóle istnieją? Powstało wiele narzędzi i eksperymentów teoretycznych umożliwiających wykrywanie czarnych dziur. Najbardziej jaskrawym przykładem jest osiągnięcie międzynarodowego programu naukowego Teleskop Horyzontu Zdarzeń (EHT), który w 2019 roku wykonał pierwsze w historii zdjęcie czarnej dziury.

Główne tematy spotkania:

  • czarne dziury,
  • przygotowanie prostego doświadczenia na lekcję,
  • wybrane scenariusze lekcji, opracowane dla różnych poziomów edukacyjnych, w których wprowadzamy kontekst kosmiczny:
    • na poziomie szkół ponadpodstawowych,
    • na poziomie szkół podstawowych,
  • kosmiczne konkursy dla dzieci i młodzieży,
  • kosmiczne aktywności dla edukatorek i edukatorów.

 

Podczas spotkania zostanie zostanie zbudowany model studni grawitacyjnej, która pomoże przybliżyć w klasie zagadnienie czarnych dziur. Warto więc przygotować potrzebne materiały:

  • duże wiadro lub twarda tuba – ważne aby mieć kształt okręgu przynajmniej w jednej płaszczyźnie,
  • materiał umiarkowanie ciągliwy np. prześcieradło,
  • pasek lub obręcz do umocowania tkaniny, mogą to być również klamerki do prania czy przytrzymania obrazów,
  • ciężarek,
  • klamerka, która umożliwi przymocowanie ciężarka,
  • patyczek do szaszłyków lub pałeczka do sushi,
  • kulki o różnej wadze i wielkości.

 

Zapisy przez formularz

Źródło: ESERO Poland

Fot. Symulowany widok czarnej dziury – Alain r, CC BY-SA 2.5

_

13 maja 2024 r.

Ryszard Karczewski
ryszard.karczewski@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7185061

Skip to content