Biblioteka w cyfrowym świecie: sztuczna inteligencja, wirtualne wystawy i media społecznościowe – konferencja online

Biblioteka w cyfrowym świecie: sztuczna inteligencja, wirtualne wystawy i media społecznościowe – konferencja online

Biblioteka Pedagogiczna im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu zaprasza do udziału w konferencji online: Biblioteka w cyfrowym świecie: sztuczna inteligencja, wirtualne wystawy i media społecznościowe. Wydarzenie odbędzie się na platformie Microsoft Teams 16 stycznia 2024 r. (wtorek), godz. 14:30-16:45.

Konferencja jest adresowana zarówno do nauczycieli bibliotekarzy i bibliotekarzy, jak i wszystkich, którzy interesują się tematyką wydarzenia.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, obowiązuje wcześniejsza rejestracja, liczba miejsc ograniczona.

Program konferencji (PDF 360 KB)

(Opis alternatywny programu konferencji PDF 160 KB)

Formularz rejestracyjny

 

Informacje dotyczące zaplanowanych wystąpień:

Cyfrowe opowieści, czyli tworzenie wystaw bibliotecznych w XXI w. – dr Dominik M. Piotrowski

Referat ma na celu omówienie teoretycznych i praktycznych aspektów tworzenia atrakcyjnych wystaw cyfrowych przez biblioteki. Uczestnicy wykładu dowiedzą się, czym jest nowoczesne wystawiennictwo w kontekście kuratorstwa cyfrowego i humanistyki cyfrowej. Będą mieli okazję zapoznać się z przykładami bibliotecznych ekspozycji cyfrowych oraz oprogramowania używanego do ich realizacji. Referat akcentuje rolę wystaw cyfrowych jako nowoczesnego środka promocji dziedzictwa kulturowego.

Sztuczna inteligencja w edukacji? – mgr Robert Preus

Ponad 70 lat badań nad rozwojem sztucznej inteligencji doprowadziło do bardzo wielu osiągnięć w zakresie tej technologii. Obecnie AI jest najważniejszą technologią, która nie tylko zmienia nasze życie, ale być może w przyszłości rozwiąże kluczowe problemy ludzkości, z którymi dziś zmagamy się bezskutecznie. W sposób niezauważalny, dyskretny pozwalamy sztucznej inteligencji funkcjonować w naszym życiu codziennym. Obserwujemy eksplozję zainteresowania tą tematyką. Co na to współczesna szkoła? Czy jest gotowa na realizowanie zajęć edukacyjnych z AI? Czy nauczyciele wskazują uczniom właściwe kierunki w tym zakresie? A może stanie się ona protezą uczniowskich mózgów? Warto o tym rozmawiać. Podczas spotkania odpowiemy na wiele istotnych pytań z obszaru edukacyjnego. Wszak nasza przyszłość jest w rękach uczniów.

Strategie publikacyjne dla Instagrama na tle innych mediów społecznościowych i form komunikacji – dr Natalia Pamuła-Cieślak

Instagram jest jednym z najczęściej wykorzystywanych mediów społecznościowych w Polsce, także w działalności promocyjnej bibliotek. Wystąpienie ma na celu przybliżenia słuchaczom specyfiki tego kanału komunikacji oraz zaprezentowanie kluczowych strategii oraz pułapek, które można napotkać wykorzystując ten portal społecznościowy w działalności bibliotecznej.

Informacje o prelegentach:

dr Dominik M. Piotrowski

Doktor w zakresie bibliologii i informatologii, starszy kustosz dyplomowany w Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu. Interesuje się zarządzaniem informacją, otwartą nauką, humanistyką cyfrową i kuratorstwem cyfrowym. W pracy zawodowej zajmuje się optymalizacją usług informacyjnych online, promocją kolekcji cyfrowych oraz problematyką otwartych danych badawczych. Od 2022 r. Przewodniczący Okręgu Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, zaś od 2013 r. członek Zarządu Koła SBP przy Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu. W strukturach SBP działa aktywnie na polu popularyzacji bibliotek, książki i czytelnictwa oraz promocji wykonywanego zawodu. Jest także członkiem Rady Konsorcjum DARIAH-PL, a także członkiem International Society for Knowledge Organization (ISKO) oraz Europeana Network Association.

mgr Robert Preus

W latach 1991-1999 nauczyciel akademicki. Od 2002 roku nauczyciel konsultant w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy. Wspiera dyrektorów  i nauczycieli  szkół w zakresie informatyki i technologii cyfrowych. Autor ponad 30 artykułów o wykorzystaniu nowoczesnych technologii w szkole oraz gry terenowej W poszukiwaniu skarbu. Bydgoska opowieść wędrowca (2020). Publikował w Głosach, Rozmowach, Wiadomościach o SzkoleUczMy, m.in. Infografiki – myślenie obrazami, Cyfrowi “analfabeci”?, Laboratorium smartfona, W poszukiwaniu kreatywności, Gimnastyka mózgu, czyli kształtowanie wyobraźni wizualno-przestrzennej technologią 3D, Sztuczna inteligencja. O tym warto rozmawiać w szkole. W latach 2003-2017 administrator platform e-learningowych i e-nauczyciel. Pomysłodawca wielu konferencji wojewódzkich i autor wystąpień, m.in. Mój (nie)przyjaciel smartfon, W (nie)bezpiecznej sieci,  Programowanie inteligentnego miasta…, Pusty komputer, Interaktywna szkoła…? . Inicjator i prowadzący Akademię Filmową Nauczycieli (2018-2020). Autor badań edukacyjnych Escape roomy w edukacji. Województwo kujawsko-pomorskie. Diagnoza 2021. Obecnie dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy. Prywatnie: zwolennik pieszych wędrówek, spotkań z ciekawymi ludźmi, fotograf, ekolog.

dr Natalia Pamuła-Cieślak

Adiunktka w Instytucie Badań Informacji i Komunikacji UMK w Toruniu. Zainteresowania badawcze: wyszukiwanie informacji w środowisku cyfrowym, gry i grywalizacja w edukacji informacyjnej, komunikacyjnej i medialnej, otwarta nauka, funkcje informacyjne mediów społecznościowych i architektura informacji. Autorka książki „Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej”. Prowadzi zajęcia z wyszukiwania i prezentacji informacji na kierunku Architektura Informacji, a także zajęcia z nauki o informacji dla studentów szkół doktorskich. Inicjowała, współtworzyła i współprowadziła szkolenia e-learningowe dla polskich bibliotekarzy (BIBWEB, Login: biblioteka, Infobroker). Autorka wielu warsztatów, szkoleń i wykładów z zakresu wyszukiwania informacji, oceny jakości, publikacji w otwartym dostępie, gier i grywalizacji w edukacji, architektury informacji i mediów społecznościowych dla instytucji GLAM. Od 2014 roku współpracuje z Directory of Open Access Journals jako redaktorka polskiej grupy recenzentów czasopism. Jest także redaktorką naukową czasopisma o otwartym dostępie pt. „Toruńskie Studia Bibliologiczne”.

Informacje o wydarzeniu na stronie organizatora: przejdź na stronę Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu

10 stycznia 2024 r.

Katarzyna Herman
k.herman@bptorun.edu.pl


| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7646121

Skip to content