08 maj Bezpłatne warsztaty edukacyjne w Muzeum POLIN
Zapraszamy szkoły na bezpłatne warsztaty edukacyjne Muzeum POLIN online. To prosty sposób na udział w zajęciach bez wychodzenia z domu. W związku z decyzją o zawieszeniu funkcjonowania instytucji kultury Muzeum POLIN jest zamknięte do odwołania. Swoją działalność edukacyjną, w tym warsztaty edukacyjne dla szkół, przeniosło do przestrzeni wirtualnej!
Tematy warsztatów dla poszczególnych grup wiekowych:
Szkoły podstawowe (klasy 1-3):
Jak pięknie się różnić?
Nawet małe dzieci bardzo różnią się między sobą. I właśnie dlatego każdy jest potrzebny! Dzięki różnicom wspólnie można zrobić więcej.
Muzeum zaprasza na warsztaty ONLINE dostosowane do wieku i możliwości technicznych dzieci z klas 1-3. Będą chwile skupienia, momenty wytężonej aktywności ruchowej i artystycznej, a także możliwość wzajemnych rozmów dzieci. Ważnym elementem warsztatu będzie animowana przez edukatorkę bajka i praca z ciekawymi kolażami wykorzystującymi elementy z wystawy Muzeum POLIN.
Spotkania z kulturą żydowską
Piątkowy wieczór to wyjątkowy moment dla żydowskich dzieci. To wtedy zaczyna się szabat, święto odpoczynku i czas spędzony z najbliższymi. Na warsztatach dzieci poznają piękno różnorodności. Dowiedzą się, że ludzie mogą wyznawać różne religie i mieć różne zwyczaje. Podczas warsztatu ONLINE bez wychodzenia z domu wybierzemy się w odwiedziny do rówieśników, którzy pokażą i opowiedzą nam, co robią w trakcie szabatu. Zagramy w quiz, spróbujemy zaśpiewać razem piosenkę i porozmawiamy o swoich ulubionych świętach.
Szkoły podstawowe (klasy 4-6)
Jak pięknie się różnić?
Czy bardzo się między sobą różnimy? Jak o tym myślimy teraz, kiedy widzimy się za pomocą kamer, słyszymy dzięki mikrofonom naszych komputerów? A w jaki sposób możemy się teraz wspierać i budować wspólnotę?
Muzeum zaprasza na spotkanie ONLINE dostosowane do wieku i możliwości technicznych dzieci z klas 4-6. Będziemy ich angażować w działania – nie tylko wirtualne. Będzie ruch, praca z przedmiotami, zadania wymagające kreatywności i integrujące momenty na wymianę doświadczeń. Ważnym tematem warsztatów będą trudności wynikające z nierówności i pomysły na budowanie solidarności społecznej.
Spotkania z kulturą żydowską
Każda religia i kultura ma swoje tradycje, a wiele z nich jest już tak starych, że czasem trudno przypomnieć sobie, skąd się właściwie wzięły. Spróbujmy razem wytropić, dlaczego tak wielu Żydów nie pracuje w soboty!
Aby to odkryć, na warsztatach ONLINE wybierzemy się wspólnie w podróż w czasie i przestrzeni: najpierw przeniesiemy się setki lat wstecz i posłuchamy rozmowy pewnej mamy i jej córki, a już chwilę później wpadniemy na kolację do słonecznego Izraela.
Żonkile. Upamiętnienie powstania w getcie warszawskim (klasy 4 i 5)
Żonkile stały się symbolem powstania w getcie warszawskim – pierwszego miejskiego powstania w okupowanej Europie. Kim byli młodzi Żydzi i Żydówki, którzy je zorganizowali? Kim był jeden z ich przywódców – Marek Edelman?
W 2020 roku z powodu epidemii nie możemy tak jak dotychczas upamiętniać rocznicy powstania, rozdając na ulicach papierowe żółte żonkile. Tym ważniejsze jest, by przypominać o tym wydarzeniu na różne sposoby – takie jak te warsztaty online dostosowane do wieku uczniów i uczennic z 4 i 5 klasy szkoły podstawowej. W czasie spotkania zaangażujemy młodzież w historię sprzed 77 lat, korzystając z różnorodnych źródeł – filmów, zdjęć, wypowiedzi świadków. Zaprosimy ich do pogłębionej refleksji nad znaczeniem powstania i postawami ludzi, którzy podjęli walkę.
Żonkile. Opowieść o powstaniu w getcie (klasy 6)
W kwietniu 1943 roku w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie. Młodzi Żydzi i Żydówki stanęli do walki z o wiele silniejszym od nich przeciwnikiem.
Na muzealnych warsztatach ONLINE przyjrzymy się temu, jak życie warszawskich Żydów wyglądało przed II wojną światową, jak zmieniła je okupacja i co spowodowało wybuch powstania. Wspólnie obejrzymy fragmenty filmów i relacji, a także stworzymy przestrzeń do rozmowy o niełatwej historii i pamięci o niej.
Szkoły podstawowe (klasy 7-8) oraz szkoły ponadpodstawowe
Jak pięknie się różnić?
Co nas różni, co nas łączy? Czy potrafimy zaakceptować to, że ktoś ma inną postawę, inne poglądy niż my? Te sprawy są szczególnie ważne teraz, gdy bardzo różnie reagujemy na wyzwania nowej społecznej rzeczywistości: odosobnienie kwarantanny, bliskości z domownikami, fizycznej nieobecności grupy szkolnej.
Muzeum zaprasza na nowe warsztaty ONLINE, w czasie których uczniowie i uczennice w aktywny sposób będą pracować nad tematem różnorodności, tożsamości i nierówności społecznych. Wykonując ćwiczenia z użyciem materiałów dostępnych w każdym domu i oglądając krótkie filmy, zaangażują się w dyskusję nad tym, co każdy z nas może zrobić, żeby wspierać równość w naszej dzisiejszej sytuacji.
Spotkania z kulturą żydowską
Kultura żydowska, jak każda inna, to nie tylko zbiór zasad i tradycji, ale przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Kim są Żydzi w XXI wieku? Gdzie mieszkają, w jakim mówią języku, czy są do siebie podobni?
W trakcie warsztatu ONLINE obejrzymy wspólnie internetowy teledysk, przyjrzymy się temu, co o swojej tożsamości mówią młodzi Żydzi mieszkający w Polsce, a pracując w grupach poznamy podstawowe pojęcia związane z judaizmem.
Żonkile. Opowieść o powstaniu w getcie
W kwietniu 1943 roku w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie. Młodzi Żydzi i Żydówki stanęli do walki z o wiele silniejszym od nich przeciwnikiem.
Na muzealnych warsztatach ONLINE przyjrzymy się temu, jak życie warszawskich Żydów wyglądało przed II wojną światową, jak zmieniła je okupacja i co spowodowało wybuch powstania. Wspólnie obejrzymy fragmenty filmów i relacji, a także stworzymy przestrzeń do rozmowy o niełatwej historii i pamięci o niej.
Co robimy podczas zajęć online?
To krótkie, intensywne spotkania online, angażujące uczestników w różnorodne działania. Wspólnie zajmiemy się takimi tematami, jak: kultura żydowska, powstanie w getcie warszawskim (Akcja Żonkile już wkrótce!) i różnorodność (jak chronić ją w wirtualnym świecie?). Nasze warsztaty online to szansa dla uczniów i uczennic na uzupełnienie nauki, ale także na kontakt z kulturą i ze sobą nawzajem. Prowadzone są przez doświadczonych edukatorów i edukatorki Muzeum POLIN, którzy potrafią stworzyć dobrą atmosferę i zaangażowanie również na spotkaniach wirtualnych!
Muzealne zajęcia to niezwykłe wykłady, które można oglądać na ekranie komputera. Ważne są w nich na interakcje, zadawanie pytań i relacje. Wykorzystywane są różne możliwości, jakie dają nowe technologie. Młodzież ogląda wspólnie fragmenty filmów, odsłuchuje nagrania, rozwiązuje zagadki i quizy, przygląda się obiektom historycznym, odkrywając ich znaczenie. Zajęcia zostały dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów i uczennic w różnym wieku.
Dla kogo?
W warsztatach mogą uczestniczyć całe klasy. Zajęcia odbywają się w grupie w świecie wirtualnym.
Kiedy?
Zajęcia odbywają się codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach: 10.00-10.45, 12.00-12.45 lub 14.00-14.45 (trwają 45-60 minut)
Jak zarezerwować warsztaty dla klasy?
Warsztaty edukacyjne dla klasy może zamówić nauczyciel lub nauczycielka, wysyłając wiadomość na adres edukacja@polin.pl.
W mailu bardzo należy podać następujące informacje:
- Preferowana data zajęć online: godzina (10.00 lub 12.00),
- Temat warsztatów (wybrany z oferty poniżej),
- Nazwa i adres szkoły,
- Która to klasa/wiek dzieci,
- Liczba uczniów i opiekunów,
- Kontakt do opiekuna grupy (imię, nazwisko, telefon, adres e- mailowy).
WARSZTATY SĄ BEZPŁATNE można zamówić max. 3 warsztaty dla jednej szkoły
Jak to działa?
W skrócie wygląda to tak: po przyjęciu rezerwacji nauczyciel otrzymuje potwierdzenie zamówionego warsztatu wraz z linkiem do utworzonego na platformie ZOOM spotkania. Nauczyciel przekazuje link do platformy swojej klasie np. za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub e-mailem. Uczniowie i uczennice klikają o danej godzinie w link przekierowujący na stronę ZOOM (na komórce będzie to aplikacja ZOOM, darmowa do pobrania) i wszyscy zbieramy się na warsztatach online, widząc się i słysząc.
Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.
Informacje za:
Fot. gł. A. Dybała-Pacholak / Muzeum Historii Żydów Polskich