„Bezpiecznie w wirtualnej rzeczywistości” – premiera nowego poradnika dla nauczycieli

Bezpiecznie w wirtualnej rzeczywistości. Fragment okładki poradnika dla nauczycieli z wizerunkiem nastolatka z założonymi goglami VR.

„Bezpiecznie w wirtualnej rzeczywistości” – premiera nowego poradnika dla nauczycieli

Czym są technologie VR i AR? Jak włączyć je w edukację? Czy można za ich pomocą zapewnić uczniom niestandardowe doświadczenia, a przy tym uniknąć potencjalnych zagrożeń? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym bezpłatnym poradniku Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, która jest częścią NASK. To pierwsze takie opracowanie w Polsce – sprawdźcie!

Nowe technologie rozwijają się bardzo szybko – warto być „na bieżąco”, aby bezpiecznie i w pełni wykorzystać ich potencjał. Jak zawsze, razem z Ogólnopolską Siecią Edukacyjną (OSE), której NASK jest operatorem, staramy się Wam w tym pomóc. Tym razem wzięliśmy na warsztat wirtualną rzeczywistość (VR). Korzystacie? Niezależnie od odpowiedzi, koniecznie sięgnijcie po nasz poradnik.

VR i AR – o co chodzi?

Początki wirtualnej rzeczywistości sięgają dekad wstecz (o tym również przeczytacie w naszej premierowej publikacji), jednak w ostatnich latach jej rozwój znacznie przyspieszył. W konsekwencji – wzrosło również wykorzystanie rozwiązań opartych na tej technologii w wielu różnych dziedzinach życia: medycynie, transporcie, motoryzacji, marketingu, ale również… w edukacji.

– Wykorzystując VR uczymy się w sposób bardziej aktywny, ciekawy, a w rezultacie – szybszy i bardziej efektywny. Zanim jednak wprowadzimy to rozwiązanie do klas, warto poznać nie tylko  możliwości VR, ale także jej możliwe ograniczenia i zagrożenia. Poradnik „Bezpiecznie w wirtualnej rzeczywistości” powstał właśnie po to, aby ułatwić nauczycielom to zadanie – mówi Marta Witkowska, ekspertka ds. edukacji cyfrowej w NASK, autorka publikacji.

Nowy świat korzyści

Dla tych, którzy dopiero oswajają się z tematem – małe wprowadzenie. Czym jest ten nowy, cyfrowy świat, o którym mowa? Już tłumaczymy.

Technologia wirtualnej rzeczywistości (ang. Virtual Reality) pozwala nam przenieść się do środowiska w pełni wygenerowanego komputerowo. Trójwymiarowy obraz sprawia, że możemy wejść w realistyczną symulację, swobodnie się w niej poruszać, a przy tym – całkowicie odciąć od bodźców z zewnątrz.

Rozszerzona rzeczywistość (ang. Augmented Reality) to z kolei nakładanie na obraz rzeczywisty elementów wygenerowanych cyfrowo.

Połączenie VR i AR sprawia, że nie ruszając się z miejsca, możemy wejść w zupełnie inną przestrzeń. Oczywiście przy pomocy odpowiednego sprzętu – smartfona, konsoli lub gogli i kontrolerów.

Brzmi ciekawie? Tak też jest w praktyce!

Zamiast palcem po mapie

Cofnijmy się na chwilę do lat szkolnych. Czy wydawało Wam się kiedykolwiek możliwe, żeby wpatrywanie się w mapę na lekcji geografii zastąpić wizytą w określonym miejscu albo zamiast przeglądać podręcznik do biologii, „wejść” w szkielet człowieka i przyjrzeć się mu z bliska? Dla pokolenia dzisiejszych dorosłych – nauczycieli, ale także rodziców, to sytuacje zupełnie abstrakcyjne.

Tymczasem – to właśnie umożliwia wirtualna rzeczywistość, która jest już obecna w niektórych szkołach. Możemy się spodziewać, że w nadchodzących latach ich liczba będzie wzrastać. Jak się w tym odnaleźć?

– Przede wszystkim – nie bójmy się odkrywania nowych rozwiązań. VR, oczywiście odpowiednio wykorzystany, może stać się cennym dodatkiem do tradycyjnych form nauczania. Dlaczego? Bo umożliwia poznawanie świata w sposób, w jaki naturalnie robi to dziecko – „tu i teraz”, poprzez eksperymentowanie, doświadczanie i pełne zaangażowanie w daną sytuację – podkreśla Marta Witkowska.

Kluczem do zrozumienia wirtualnej rzeczywistości są trzy pojęcia:

  • Immersja – czyli „zanurzenie”, którego doświadczamy wtedy, kiedy świat wirtualny działa na nasze zmysły podobnie do otaczającej nas rzeczywistości.
  • Psychologiczna obecność – poczucie osobistego zaangażowania w wirtualną sytuację, realnego uczestnictwa w niej.
  • Ucieleśnienie– uczucie znajdowania się w wirtualnym ciele, mające bezpośredni wpływ na odczuwanie prawdziwości danego doświadczenia.

Dotyczą one wszystkich użytkowników wirtualnej rzeczywistości. Pamiętajmy jednak, żeby odpowiednio przygotować najmłodszych do tego rodzaju przeżycia.

WAŻNE! Z technologii VR mogą bezpiecznie korzystać uczniowie w wieku od 12-13 lat.

Na co uważać?

„Zanurzenie” w wirtualnej rzeczywistości bez wątpienia dostarcza wielu wrażeń, ale może także być źródłem nieprzyjemnych odczuć. Ból lub zawroty głowy, mdłości, zmęczenie – to się zdarza. Dlaczego? Mówiąc w skrócie, chodzi tutaj o sprzeczność pomiędzy docierającymi do nas bodźcami – wzrokowymi oraz odczuciami płynącymi z ciała.

Dzieciom często trudniej niż dorosłym jest rozpoznać, nazwać lub zgłosić dyskomfort – zwróćcie więc na to uwagę, zanim zdecydujecie się na wykorzystanie gogli VR na lekcji. Dobrym pomysłem, poza rozmową z uczniami, będzie także poruszenie tego wątku przy okazji kontaktu z rodzicami. Bądźcie czujni – reagujcie na wszystkie zgłaszane sygnały.

– Siłą wirtualnej rzeczywistości jest to, że pozwala zatracić się w niejako równoległym świecie, a dzięki temu – doświadczać i uczyć się w sposób wcześniej nieznany i niedostępny. Pamiętajmy jednak, że w przypadku dzieci granica pomiędzy fikcją i rzeczywistością jest bardzo cienka, a VR jeszcze ją upłynnia. Może to prowadzić do tworzenia tzw. fałszywych wspomnień – mówi Marta Witkowska.

Jesteście zaintrygowani? Chcecie dowiedzieć się więcej? Oto nasz poradnik.

grafika informacyjna o premierze poradnika, na niebieskim tle nastolatek w goglach do odbioru wirtualnej rzeczywistości

Korzystajcie!

Źródło: nask.pl

20 lutego 2024 r.

 

Agnieszka Miranowska
agnieszka.miranowska@edupolis.pl

Organizacja: Biblioteka Pedagogiczna w Toruniu



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7159211

Skip to content