Astrofizyka w edukacji – kwazary. O kosmosie przy kawie

Obraz kosmosu - kwazar

Astrofizyka w edukacji – kwazary. O kosmosie przy kawie

Filiżanka na tle gwieździstego nieba otoczona pierścieniami podobnymi do tych, które otaczają planetę Saturn lub Jowisz.

Centrum Nauki Kopernik zaprasza 15 listopada (środa), o godzinie 18:00 na spotkanie online z cyklu „O kosmosie przy kawie”. Tematem rozmowy będą kwazary.

Zapisy przez formularz.

Astrofizyka to bardzo szeroka dziedzina nauki, pełna teorii do potwierdzenia, technologii do przetestowania oraz intrygujących odkryć. Łączy w sobie dwa obszary wiedzy: fizykę – wyjaśniającą poznawane zjawiska oraz astronomię – rozwijającą metody obserwacji. Bada procesy fizyczne zachodzące we Wszechświecie, jego ewolucję oraz różnorodne obiekty od małych ciał niebieskich, planet przez gwiazdy, galaktyki po czarne dziury i wielkoskalowe struktury.

Kwazary (z ang. quasar – quasi – stellar radio source lub też QSO – quasi – stellar object, dosłownie „obiekt gwiazdopodobny emitujący fale radiowe”) będą tematem najbliższego spotkania. Nazwa nawiązuje do historycznych odkryć tych obiektów. Tak naprawdę kwazar to podklasa Galaktyk Aktywnych, a dokładnie jej wewnętrzna część, która składa się super masywnej czarnej dziury, wokół której znajduje się bardzo dużo materii tworzącej dysk akrecyjny. Opadanie materii na czarną dziurę powoduje bardzo silne świecenie jej najbliższego otoczenia, często tysiąckrotnie silniejsze niż energia emitowana z wszystkich gwiazd znajdujących się w jej galaktyce macierzystej.

Historia obserwacji kwazarów przyniosła wiele odkryć i wyjaśnień o ewolucji wszechświata oraz wiele pytań, na które wciąż szukamy odpowiedzi. Kwazary znamy stosunkowo niedługo i staramy się wykorzystać ich obserwacje w bardzo kompleksowy sposób. Dzięki nim próbujemy znaleźć odpowiedzieć na pytania: Jak powstały kwazary? Czy nasza galaktyka była lub będzie kwazarem? Czy kwazary pozwolą naukowcom zmierzyć wszechświat? I wiele, wiele innych.

Na najbliższym spotkaniu, oprócz zagadnień z astrofizyki, zostanie omówiona metodyka wprowadzania tematyki kosmicznej w edukacji szkolnej i zagadnienie praktycznego wykonywania doświadczeń w klasie.

Swoją propozycję zajęć przedstawi Ambasadorka Edukacji Kosmicznej: Magdalena Jasińska (Mazańcowice) – nauczycielka przedmiotów przyrodniczych, pasjonatka tego, co robi. W pracy z uczniami wykorzystuje narzędzia TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne), tworząc m.in. autorskie prezentacje multimedialne i interaktywne aplikacje, wirtualne pokoje zagadek. Sięga po zaskakujące pomoce naukowe (np. ziemniaki czy koniki Pony), wspólnie z uczniami przeprowadza doświadczenia. Nagrywa filmiki edukacyjne, konstruuje i eksperymentuje. Opracowuje materiały edukacyjne dla uczniów oraz nauczycieli. Na realizację projektów edukacyjnych pozyskuje granty. Jest autorką projektu „Ad Astra – polska nauka w drodze do gwiazd” i organizatorką konkursów o tematyce kosmicznej (np. „Lądowanie na Marsie”). Za swoją działalność w zakresie edukacji przyrodniczej i projekt „Arboretum Inspiruje” otrzymała nagrodę Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

Tematy spotkania:

  • kwazary,
  • wybrane scenariusze lekcji, opracowanych dla różnych poziomów edukacyjnych, w których wprowadzamy kontekst kosmiczny:
    • na poziomie szkół ponadpodstawowych,
    • na poziomie szkół podstawowych,
  • proste doświadczenia na lekcję,
  • kosmiczne konkursy dla dzieci i młodzieży,
  • kosmiczne aktywności dla edukatorek i edukatorów.

 

10 listopada 2023 r.

Ryszard Karczewski
ryszard.karczewski@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7646200

Skip to content