29 mar Praca metodą projektu w Publicznym Przedszkolu w Dobrem
W Publicznym Przedszkolu w Dobrem w kwietniu roku szkolnego 2017/18 odbyła się rada szkoleniowa nt. metody projektu w przedszkolu, prowadzona przez nauczyciela konsultanta z KPCEN we Włocławku, panią Irenę Kaczmarowską. Efektem szkolenia była realizacja dwóch projektów: „Pszczoła” w grupie dzieci 5l „Biedronek” i „Owady na łące” w grupie dzieci 6 l. „Pszczółek”. Dzieci zdobywały nową i poszerzały dotychczasową wiedzę podczas samodzielnego planowania i badania tematu owadów i pszczół.
Dzieci z grupy „Pszczółek” stworzyły w sali kącik miłośników owadów, w którym znalazły się figurki, maskotki, książki, albumy o owadach. Podczas realizacji projektu wybraliśmy się kilkakrotnie z odpowiednim sprzętem na wiosenną łąkę: mieliśmy lupy i szkła powiększające, aby móc obserwować owady. Zajęcia w terenie okazały się wielką frajdą. Dzieci zaprosiły ekspertów, którzy odpowiadali na pytania dotyczące owadów. Gościła u nas bibliotekarka, która opowiadała dlaczego owady są kolorowe i wykonała z dziećmi biedronki metodą orgiami. Tata Kacperka opowiadał o owadach szkodliwych i pożytecznych dla roślin. Pan Tomek pokazał dzieciom prawdziwe okazy owadów, czym wywołał wielkie zainteresowanie dzieci. Gościła również pielęgniarka, która zapoznała przedszkolaków z owadami niebezpiecznymi dla ludzi. W ramach projektu dzieci poznały wiele ciekawych opowiadań, wierszy, słuchały odgłosów przyrody, słuchały piosenek związanych z tematem, tworzyły improwizacje ruchowe naśladując poruszające się owady, a nawet ćwiczyły układ taneczny „Taniec motyli”. Wykonały wiele prac plastycznych przedstawiających owady. Podsumowaniem projektu była prezentacja zdobytej wiedzy młodszym kolegom .
Dzieci z grupy „Biedronki” stworzyły „pszczeli kącik”, w którym znajdował się różnego rodzaju miód oraz informacje o sposobie jego produkcji przez pszczoły. Przedszkolaki wykonały także kartonowy ul, wzbogacały kącik o maskotki, figurki, a także kolorowe ilustracje dotyczące życia pszczół. Podczas realizacji projektu wybraliśmy się do pasieki, gdzie dzieci poznały pszczelarza, który zapoznał ich z życiem pszczół i sposobem produkcji miodu. “Biedronki” zaprosiły do siebie także innych ekspertów, którzy odpowiadali na pytania dotyczące tych pożytecznych owadów. Gościła mama Wiktorii, która zapoznała dzieci z genezą życia pszczół oraz ich prehistorycznymi początkami. Pani bibliotekarka czytała dzieciom bajki, opowiadania i wiersze dotyczące pszczół oraz wzbogaciła kącik książki o ciekawe pozycje z „pszczelej” literatury. Do działań dzieci włączyły się także mamy piekąc z dziećmi pyszne ciasteczka na bazie miodu. W ramach projektu dzieci poznawały wiele ciekawych piosenek, wierszy, słuchały odgłosów przyrody, tworzyły improwizacje ruchowe naśladując pszczoły, a nawet ćwiczyły układ taneczny. Wykonały wiele ciekawych prac plastycznych przedstawiających pszczoły m.in.: balonowe pszczółki, plastry miodu, pszczoły z tekturowych talerzy, a także tworzyły plaster miodu odciskając malowaną bąbelkową folię na szablonie. Oglądały bajkę o Pszczółce Mai, a także film edukacyjny pt. „Pszczoły i miód”. Przedszkolaki rozwiązywały labirynty, łamigłówki przez co ćwiczyły logiczne myślenie, koncentrację uwagi, a także spostrzegawczość. Wielką przyjemność sprawiła dzieciom stolikowa gra edukacyjna „Pracowite pszczółki”. Była ona świetnym sposobem na doskonalenie umiejętności matematycznych, ale także radzenia sobie z emocjami związanymi z grą. Poprzez naśladowanie odgłosów pszczół jak i oblizywanie ust posmarowanych miodem ćwiczyły narządy mowy. Prezentację zdobytych wiadomości nt. życia pszczół podsumowującą projekt obejrzały panie i dzieci z innych grup. “Biedronki” poczęstowały swoich gości miodowymi ciasteczkami oraz waflami posmarowanymi miodem.
Realizacja projektu przyniosła dzieciom wiele korzyści. Poszerzyły one swoją wiedzę nt. życia owadów, oraz pszczół i ich ważnej roli w życiu człowieka i przyrody. Wzbogaciły wiedzę przyrodniczą, matematyczną, rozwijały twórcze myślenie. Dzięki pracy tą metodą dzieci współpracowały ze sobą, planowały, realizowały zadania co pozwoliło im na uczucie sprawczości i satysfakcji z samodzielnego zdobywania wiedzy.
Wszystkim zaangażowanym w pomoc i aktywne włączenie się w realizację projektu: rodzicom i ekspertom DZIĘKUJEMY 🙂
Marta Małkowska, Emilia Makuch