Materiały pomocnicze dla nauczycieli w kontaktach z osobami w kryzysie samobójczym

Okładki publikacji i plakaty dla nauczycieli dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym.

Materiały pomocnicze dla nauczycieli w kontaktach z osobami w kryzysie samobójczym

Ministerstwo Edukacji Narodowej - logo z godłem

Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało do jednostek systemu oświaty Standardy postępowania dla nauczycieli i nauczycieli specjalistów – dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym, po próbie samobójczej i w żałobie po śmierci samobójczej.

Standardy stanowią rzetelne źródło wiedzy i wsparcia, pomagając w identyfikowaniu uczennic i uczniów zagrożonych zachowaniami suicydalnymi, podejmowaniu interwencji kryzysowych oraz realizowaniu działań postwencyjnych. Są istotnym narzędziem w pracy wychowawczo-profilaktycznej szkół i placówek oświatowych. Ich celem jest nie tylko reakcja na kryzysy, ale przede wszystkim prewencja oraz wsparcie w procesie zdrowienia.

Standardy były konsultowane z nauczycielami i nauczycielami specjalistami, a także przedstawicielami Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Psychologów oraz dr n. m. Aleksandrą Lewandowską, Konsultantką krajową w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

Szkoła ma możliwość działań na wszystkich poziomach profilaktyki: uniwersalnej, selektywnej i wskazującej. Dlatego odgrywa bardzo ważną rolę w zapobieganiu kryzysom psychicznym dzieci i młodzieży. Próba samobójcza uczennicy/ucznia dotyczy szkoły, bez względu na to, czy wydarzyła się na jej terenie i czy miała z nią bezpośredni związek. Standardy postępowania dla nauczycieli i nauczycieli specjalistów są narzędziem pomocowym dla tej grupy zawodowej.  Wskazane są praktyczne wskazówki prawidłowego działania oraz informacje w jaki sposób nie reagować, nie mówić i nie postępować.  Ponadto wskazano działania natychmiastowe, krótko i długoterminowe.

Standardy pomogą nauczycielom i nauczycielkom w tworzeniu konkretnego planu wsparcia w powrocie do szkoły dla ucznia po próbie samobójczej. Warto zapoznać się z mitami i stereotypami na temat zachowań samobójczych. Bardzo ważny jest rzetelny przekaz w tym zakresie, a nie błędne przekonanie o zachowaniach osób w kryzysie samobójczym.  Osobnym tematem są działania postwencyjne w obliczu próby samobójczej lub samobójstwa – które powinny być natychmiastowo wdrażane w szkołach po otrzymaniu informacji o próbie samobójczej lub samobójstwie dziecka.

Autorki materiałów

Materiały zostały przygotowane na zlecenie Ministerstwa Zdrowia we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej przez ekspertki Biura ds. Zapobiegania Zachowaniom Samobójczym Zakładu Zdrowia Publicznego w Instytucie Psychiatrii i Neurologii: Lucynę Kicińską i Małgorzatę Łubę.

Autorki standardów są praktyczkami z zakresu suicydologii, psychologii, pedagogiki, ekspertkami, członkiniami Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego i Zespołu Roboczego ds. Prewencji Samobójstw i Depresji przy Radzie ds. Zdrowia Publicznego Ministerstwa Zdrowia.

Standardy postępowania dla nauczycieli dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym PDF 0,36 MB

Standardy postępowania dla nauczycieli specjalistów dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym PDF 0.52MB

Kompendium wiedzy dla nauczycieli dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym PDF 0,1 MB

Kompendium wiedzy dla nauczycieli specjalistów dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym PDF 0,09 MB

 

Źródło: MEN

20 grudnia 2024 r.

Ryszard Karczewski
ryszard.karczewski@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7644217

Skip to content