Program Ambasadorski Edukacji Kosmicznej 2025

Logotyp programu ambasadorskiego z literą A otoczoną pierścieniami.

Program Ambasadorski Edukacji Kosmicznej 2025

Logo esero Poland

Od kilku lat ESERO Polska prowadzi Program Ambasadorski Edukacji Kosmicznej, koordynuje pracę zespołu edukatorek i edukatorów w całym kraju. współpracuje z osobami czynnie zaangażowanymi w edukację formalną jak i pozaformalną. Ambasadorzy i ambasadorki, wsparci o wiedzę i materiały ESERO, upowszechniają tematykę kosmiczną ze swojej perspektywy, w społecznościach lokalnych, na wydarzeniach w Polsce, a także za granicą.

Przyszedł czas, aby poszerzyć ambasadorskie grono.

Nabór skierowany jest do osób, które zajmują się na co dzień:

  • edukacją (szkolną, pozaformalną bądź nieformalną)
  • nauką
  • szeroko pojętą inżynierią
  • realizują ciekawe projekty/lekcje/etc.
  • popularyzują zagadnienia związane z edukacją kosmiczną.

 

Dlaczego kosmos potrzebuje ambasadorów i ambasadorek?

Tematyka kosmiczna i zagadnienia związane z sektorem kosmicznym są inspirujące, nowoczesne, odpowiadają na potrzeby młodych osób łaknących wiedzy o nowych technologiach i ich wykorzystaniu w życiu codziennym. Kosmos nas otacza choć możemy nie zdawać sobie z tego sprawy. Wiele zagadnień oraz rozwiązań kosmicznych możemy wykorzystać podczas pracy edukacyjnej, przy nauczaniu dowolnego przedmiotu szkolnego na każdym poziomie edukacji. Budowanie świadomości o tym jak szerokie spektrum tematów kosmicznych jest blisko nas jest kluczowe i odpowiada na potrzeby innowacji edukacyjnych. Aktualnie nieliczni pasjonaci i pasjonatki wprowadzają aspekty sektora kosmicznego w swojej pracy.

Celem programu ambasadorskiego jest tworzenie i facylitacja grupy edukatorek i edukatorów biorących udział w Programie Ambasadorskim w oparciu o model „społeczności uczącej się”, zwiększających wiedzę z zakresu nauk STEAM (z j. ang. Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics) i budujących świadomość sektora kosmicznego w całym kraju.  ESERO Polska pragnie pokazać odbiorcom swoich działań perspektywę osób doświadczonych w:

  • praktyce edukacyjnej: wykorzystujących kontekst kosmiczny, nowe technologie czy konstruowanie jako kluczowe elementy swoich działań, rozwijających edukację z zakresu STEAM (z ang. Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics);
  • pracy naukowej: poruszającej zagadnienia, mogące sprawdzić się jako skuteczne narzędzia w rękach nauczycieli i nauczycielek do rozbudzania pasji wśród swoich podopiecznych;
  • projektach uczniowskich lub studenckich: w ramach których zdobyły one już umiejętności i wiedzę pozwalające im śmiało być specjalistkami i specjalistami w danych obszarach,
  • inżynierskich wyzwaniach: znających rzeczywistość pracy w dynamicznie rozwijającym się w Polsce sektorze kosmicznym, i mogące podzielić się doświadczeniami oraz refleksjami związanymi ze swoją pracą.

Metoda uczenia poprzez działanie jest myślą przewodnią w ESERO Polska, wokół której orbitują wszystkie aktywności. Osoby mające doświadczenie w prowadzeniu angażujących aktywności czy też projektów edukacyjnych aktywizujących młodzież mogą dzielić się swoimi kompetencjami z szerokim gronem. Taką okazją jest właśnie program ambasadorski, podczas którego można poszerzyć zakres swojej działalności, dzięki m.in. wsparciu finansowemu, czy biorąc udział w szkoleniach.

ESERO Polska oferuje wsparcie finansowe działalności ambasadorską przez jeden rok, natomiast później zachęca zaangażowane osoby do utrzymania aktywności w ramach edukacji kosmicznej w formie grupy ambasadorów honorowych.

Nie jest koniecznością, aby osoby aplikujące uczestniczyły w dotychczasowych aktywnościach związanych z edukacją kosmiczną realizowanych przez biuro ESERO. Kluczowe jest aktywne podejście do edukacji oraz motywacja do tworzenia i ciągłego wzrostu jakości materiałów trafiających do edukatorów i edukatorek, a następnie do uczniów i uczennic.

Kryteria przyjmowania

Kryteria obejmują takie aspekty jak: doświadczenie w prowadzeniu lekcji/warsztatów/wykładów/zajęć pozalekcyjnych, doświadczenie w opiece nad projektami uczniowskimi w ramach klubów (z akcentem na projekty o dużej autonomii uczniów), przygotowanie uczniów i uczennic do zawodów, olimpiad oraz motywacja do udziału w programie.

Dokładnie kryteria opisane są w  dokumencie: kryteria oceny zgłoszeń

Co można zyskać?

 

  • Finansowanie działalności na poziomie 4 tys. zł rocznie (umowa zlecenie)
  • Preferencyjny dostęp do wydarzeń ESERO Polska (wykłady, warsztaty), oraz zasobów (np. pudełka edukacyjne)
  • Możliwość uczestniczenia w szkoleniach trenerskich Centrum Nauki Kopernik
  • Formalną kwalifikację jako trenerów/mówców podczas wydarzeń ESERO Polska
  • Pomoc przy organizacji autorskich wydarzeń edukacyjnych o tematyce kosmicznej
  • Wsparcie w rozwoju wiedzy z interesujących zagadnień sektora kosmicznego
  • Wsparcie w nawiązywaniu kontaktów i współpracy w środowiskach lokalnych
  • Kwantyfikowalny rozwój zawodowy

 

Oczekiwania wobec uczestników 

 

  • Raz w miesiącu indywidualnego spotkania online z opiekunką programu ambasadorskiego
  • Raz na dwa miesiące zespołowego spotkania online z opiekunką programu ambasadorskiego i pozostałymi uczestnikami/uczestniczkami
  • Przygotowania i przeprowadzenia aktywności o tematyce kosmicznej w wybranych obszarach (zostaną one ustalone indywidualnie z każdą uczestniczką i uczestnikiem programu oraz będą omawiane i modyfikowane w trakcie roku, zgodnie z kierunkiem rozwoju każdego z edukatorów i edukatorek):
    • prowadzenie spotkań: warsztatów, wykładów, pikników naukowych, konkursów i tym podobnych o tematyce związanej z edukacją kosmiczną kierowanych do dzieci i młodzieży lub dorosłych, na szkolnych/publicznych wydarzeniach, prowadzone w formacie online lub stacjonarnie.
    • przeprowadzenie lekcji z wykorzystaniem scenariuszy ESERO Polska dostępnych na stronie www programu, testy scenariuszy w codzienności szkolnej.
    • konsultacje i testy zasobów edukacyjnych będących w posiadaniu lub przygotowywaniu przez zespół ESERO.
    • współtworzenie aktywności razem z zespołem ESERO Polska np. Kosmos w Szkole, O kosmosie przy kawie.
    • promowanie wyzwań Europejskiego Biura Edukacji ESA: Climate Detectives, Moon Camp, Astro Pi, CanSat oraz innych przygotowywanych i ogłaszanych przez Biuro ESA.
    • nawiązywanie współpracy z placówkami edukacyjnymi w celu zwiększania wiedzy na temat działalności edukacyjnej programu ESERO Polska oraz przeprowadzania aktywności, mogą to być placówki: biblioteki miejskie, domy kultury, domy dziecka, pobliskie szkoły, ośrodki doskonalenia nauczycieli, fundacje, uczelnie wyższe itp.
    • możliwość wytworzenia zasobu edukacyjnego w trakcie trwania umowy (scenariusza lekcji, do zatwierdzenia i rozpowszechniania przez biuro ESERO Polska).
    • rekomendacje z dotychczasowej pracy np. o wprowadzanych metodach nauczania online, wypracowanych metodach angażujących dzieci i młodzież w proces edukacyjny, np. w formie krótkiego tekstu.
  • Raport (w przygotowanych formatach) i krótką relację z każdego przeprowadzonego działania, w jednej z przykładowych formatów: foto relacja, film, krótki opis działania, artykuł.

 

Uczestnictwo w programie nakłada pewne wymagania czasowe – związane z obecnością na wydarzeniach, przygotowaniem do nich, oraz przejazdami.

Jak się zgłosić?

Osoby zainteresowane przesyłają do 22 grudnia 2024 r. na adres esero@kopernik.org.pl, następujące dokumenty:

 

Regulamin Programu Ambasadorskiego Edukacji Kosmicznej ESERO Polska

Plakat programu ambasadorskiego ze zdjęciami uczestników.

25 listopada 2024 r.

Ryszard Karczewski
ryszard.karczewski@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7344201

Skip to content