„Klub Cyfrowych Możliwości” zmieni edukacyjne i zawodowe aspiracje dziewczynek

kolorowa grafika programu Klub Cyfrowych Możliwości z uśmiechniętą młodzieżą: dwiema dziewczętami i chłopcem, logotypy organizatorów

„Klub Cyfrowych Możliwości” zmieni edukacyjne i zawodowe aspiracje dziewczynek

Wskazywanie najmłodszym nowych kierunków w edukacji i rozwoju zawodowym poprzez naukę programowania, robotyki i wykorzystywania sztucznej inteligencji – tak w skrócie można opisać „Klub Cyfrowych Możliwości”, który wystartuje już w 2025 roku. W ramach projektu realizowanego przez Instytut NASK oraz Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog odbywać się będą bezpłatne zajęcia edukacyjne, w których weźmie udział łącznie kilkanaście tysięcy dzieci. Projekt zostanie sfinansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), a jego budżet to niemal 25 mln zł. Dziś odbyła się uroczysta inauguracja programu.

W poniedziałek 14 października 2024 r. w gmachu Politechniki Warszawskiej nastąpiła oficjalna i uroczysta inauguracja projektu „Klub Cyfrowych Możliwości”, którego głównym celem jest obalanie stereotypowego postrzegania ról zawodowych w sektorze ICT oraz pokazanie dziewczynkom nowych ścieżek edukacji w obszarze technologii. Start programu, koordynowanego przez Państwowy Instytut Badawczy NASK i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, zaplanowano symbolicznie w Dniu Edukacji Narodowej. W wydarzeniu inaugurującym udział wzięli m.in. Krzysztof Gawkowski – wicepremier i minister cyfryzacji, Radosław Nielek – dyrektor NASK oraz dr hab. inż. Agata Pilitowska – prodziekan ds. studenckich Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.

“Dane z raportu „Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich” opublikowanego przez NASK w 2024 r. jasno pokazują, że dziewczęta nie widzą się w profesjach związanych z nowymi technologiami. Blisko 22 proc. przepytanych młodych mężczyzn chciałoby zostać programistami, a ponad 15 proc. – informatykami. Dla porównania takie specjalizacje jako wymarzoną ścieżkę zawodową wskazało tylko 3,3 proc. (programistka) oraz 1,8 proc. (informatyczka) dziewcząt. Właśnie dlatego NASK jako instytut działający w obszarze ICT, którego zespół w aż 40 proc. stanowią kobiety, podejmuje się realizowania projektów takich jak „Klub Cyfrowych Możliwości” – wyjaśnia Radosław Nielek, dyrektor NASK.

Zajęcia „Klubu Cyfrowych Możliwości” organizowane będą wśród dzieci ze szkół podstawowych w wieku, w którym wybory edukacyjne dopiero się kształtują. Warsztaty poprowadzą specjalnie przeszkolone studentki i absolwentki, a w mniejszej proporcji również studenci i absolwenci, kierunków z zakresu ICT z politechnik oraz innych publicznych i niepublicznych uczelni wyższych w Polsce. W ten sposób spotkania będą okazją do przełamywania stereotypowego postrzegania określonych zawodów jako męskie lub kobiece, zarówno wśród najmłodszych, jak i rodziców oraz nauczycieli.

Dla kogo jest „Klub Cyfrowych Możliwości”?

Program „Klubu Cyfrowych Możliwości” skierowany jest do uczniów i uczennic szkół podstawowych z klas IV–VIII mieszkających w miejscowościach do 20 tys. mieszkańców, a w szczególności w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich. Pod uwagę (w proporcji poniżej 50%) brane są też miasta do 100 000 mieszkańców, w których dostęp do zajęć dodatkowych jest utrudniony. W ten sposób organizatorzy chcą zadbać o dzieci mające ograniczone możliwości uczestniczenia w aktywnościach nakierowanych na rozwój kompetencji cyfrowych.

Projekt będzie realizowany w latach 2025–2029. W tym czasie organizatorzy planują dotrzeć z ofertą do co najmniej 17 tys. dzieci. Kilkudniowe cykle zajęć będą prowadzone w ferie zimowe oraz podczas letnich wakacji. Pierwsza tura spotkań ruszy już w 2025 roku. Przewidziano także organizację jednodniowych zajęć odbywających się w październikowe weekendy podczas Europejskiego Tygodnia Kodowania.

Rekrutacja na zajęcia będzie prowadzona na stronie projektu. Tam też na bieżąco organizatorzy projektu będą publikować informacje o miejscach i terminach spotkań. Osobą uprawnioną do zgłoszenia dziecka na warsztaty będzie rodzic lub opiekun prawny.

Instytucją zarządzającą projektem jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Źródło: NASK

15 października 2024 r.

 

Agnieszka Miranowska
agnieszka.miranowska@edupolis.pl

Organizacja: Biblioteka Pedagogiczna w Toruniu



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7343996

Skip to content