Profil Absolwenta i Absolwentki – ogólnopolskie konsultacje

Mężczyzna przy mównicy z mikrofonem w sali konferencyjnej. Obok duży ekran z wyświetlonym slajdem prezentacji. Na sali liczni słuchacze.

Profil Absolwenta i Absolwentki – ogólnopolskie konsultacje

IBE Instytut Badań Edukacyjnych - logo

Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie MEN realizuje zadanie: Kształtowanie kompetencji – od profilu do praktyki – opracowanie „profilu absolwenta” z uwzględnieniem założeń, koncepcji koniecznych zmian w kształceniu ogólnym.

Celem projektu jest wypracowanie profilu absolwenta zawierający kluczowe kompetencje, z którymi kończyć będzie on edukację szkolną. Profile te zostaną poddane szerokim konsultacjom, a przygotowane, będą podstawą do opracowania zmian w edukacji, dzięki czemu będzie ona w większym stopniu odpowiadać na wyzwania XXI wieku.

– Na 2026 rok planujemy reformę podstaw programowych, dlatego chcemy wiedzieć, na co należy położyć szczególny nacisk – mówiła minister i dodała, iż absolwent i absolwentka polskiej szkoły powinni posiadać trzy podstawowe umiejętności: muszą mieć wiedzę, kompetencję i sprawczość. Wokół tej triady zbudowane są podstawy programowe i propozycje wypracowane przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Szefowa resortu podziękowała wszystkim zaangażowanym w prace nad sylwetką przyszłego absolwenta i zaapelowała do całego środowiska oświatowego o włączenie się w konsultacje.

– Dziękuję Instytutowi Badań Edukacyjnych, który wykonał wielką pracę przygotowując sylwetkę absolwenta, przygotowując założenia i rozpoczynając duży dialog społeczny wokół tego, jak powinna wyglądać polska szkoła – mówiła minister Nowacka i dodała:

– Dziś pierwsza odsłona konsultacji, ale pozwolę sobie zaprosić wszystkich, w szczególności nauczycielki i nauczycieli praktyków do tego, aby się włączyli, zobaczyli propozycje ekspertów i wspólnie z nami pracowali nad sylwetką absolwenta polskiej szkoły.

Podsekretarz Stanu w MEN Katarzyna Lubnauer zwróciła uwagę, że to właśnie dziś zaczyna się prawdziwa zmiana w polskiej szkole.

– Profil absolwenta i absolwentki to wizja konsensusu między celami, które sobie stawiamy oraz tym, co jest efektem kształcenia oraz efektem w postaci wiedzy i kompetencji, które osiągną nasi uczniowie na wszystkich etapach nauczania. Te trzy kompetencje są niezbędne do ich dalszego rozwoju. Ich nabycie powinno stanowić cel procesu edukacyjnego osiągany w polskiej szkole – mówiła wiceminister Lubnauer podczas konferencji.

Zwróciła też uwagę, że po raz pierwszy w pracach nad zmianami w polskiej edukacji to cele edukacyjne są nadrzędne w planowaniu.

– Pierwszy raz mamy sytuację, w której zmiany w polskim systemie edukacji zaczynają się od ustalenia celów polskiej edukacji. W tym procesie uczestniczą nie politycy, a naukowcy i społeczeństwo. Tą konferencją rozpoczynamy konsultacje społeczne dotyczące profilu absolwenta – mówiła wiceminister Katarzyna Lubnauer.

Zastępca Dyrektora IBE dr Tomasz Gajderowicz zwrócił uwagę na rolę jaką w przygotowywanych zmianach w edukacji pełnią badania naukowe.

– Podczas tworzenia tego pierwszego profilu absolwenta zależało nam, aby bazować na dorobku ostatnich lat badań eksperymentalnych w edukacji, bazować na krajach, które wprowadziły udane reformy edukacji i sprawiły, że wyniki uczniów, ale też ich dobrostan się polepszał. Na podstawie takich źródeł udało się nam stworzyć dokument wizyjny, który łączy w sobie nie tylko kompetencję, wiedzę i sprawczość, które mają wyznaczać kierunki tworzenia podstaw programowych, ale też ten dokument zastanawia się nad procesami implementacji tego, aby to się udało – dodał dr Tomasz Gajderowicz podczas konferencji prasowej dot. profilu absolwenta.

 Jak zaangażować się w konsultacje społeczne?

Aby umożliwić jak największej liczbie osób wypowiedzenie się na temat wstępnego profilu absolwenta i absolwentki w ramach konsultacji:

  • zaplanowaliśmy szereg spotkań konsultacyjnych – stacjonarnych oraz online,
  • można zgłosić swoje uwagi za pośrednictwem formularza konsultacyjnego online,
  • można samemu zorganizować lokalne spotkanie konsultacyjne i przesłać jego podsumowanie realizatorom konsultacji.

 

Konsultacje społeczne trwają od 27 września do 31 października.

Szczegółowe informacje oraz terminarz konsultacji można znaleźć na stronie Konsultacji społecznych profilu absolwenta i absolwentki 

Źródło: MEN

30 września 2024 r.

Ryszard Karczewski
ryszard.karczewski@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7333950

Skip to content