20 lut „Bezpiecznie w wirtualnej rzeczywistości” – premiera nowego poradnika dla nauczycieli
Czym są technologie VR i AR? Jak włączyć je w edukację? Czy można za ich pomocą zapewnić uczniom niestandardowe doświadczenia, a przy tym uniknąć potencjalnych zagrożeń? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym bezpłatnym poradniku Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, która jest częścią NASK. To pierwsze takie opracowanie w Polsce – sprawdźcie!
Nowe technologie rozwijają się bardzo szybko – warto być „na bieżąco”, aby bezpiecznie i w pełni wykorzystać ich potencjał. Jak zawsze, razem z Ogólnopolską Siecią Edukacyjną (OSE), której NASK jest operatorem, staramy się Wam w tym pomóc. Tym razem wzięliśmy na warsztat wirtualną rzeczywistość (VR). Korzystacie? Niezależnie od odpowiedzi, koniecznie sięgnijcie po nasz poradnik.
VR i AR – o co chodzi?
Początki wirtualnej rzeczywistości sięgają dekad wstecz (o tym również przeczytacie w naszej premierowej publikacji), jednak w ostatnich latach jej rozwój znacznie przyspieszył. W konsekwencji – wzrosło również wykorzystanie rozwiązań opartych na tej technologii w wielu różnych dziedzinach życia: medycynie, transporcie, motoryzacji, marketingu, ale również… w edukacji.
– Wykorzystując VR uczymy się w sposób bardziej aktywny, ciekawy, a w rezultacie – szybszy i bardziej efektywny. Zanim jednak wprowadzimy to rozwiązanie do klas, warto poznać nie tylko możliwości VR, ale także jej możliwe ograniczenia i zagrożenia. Poradnik „Bezpiecznie w wirtualnej rzeczywistości” powstał właśnie po to, aby ułatwić nauczycielom to zadanie – mówi Marta Witkowska, ekspertka ds. edukacji cyfrowej w NASK, autorka publikacji.
Nowy świat korzyści
Dla tych, którzy dopiero oswajają się z tematem – małe wprowadzenie. Czym jest ten nowy, cyfrowy świat, o którym mowa? Już tłumaczymy.
Technologia wirtualnej rzeczywistości (ang. Virtual Reality) pozwala nam przenieść się do środowiska w pełni wygenerowanego komputerowo. Trójwymiarowy obraz sprawia, że możemy wejść w realistyczną symulację, swobodnie się w niej poruszać, a przy tym – całkowicie odciąć od bodźców z zewnątrz.
Rozszerzona rzeczywistość (ang. Augmented Reality) to z kolei nakładanie na obraz rzeczywisty elementów wygenerowanych cyfrowo.
Połączenie VR i AR sprawia, że nie ruszając się z miejsca, możemy wejść w zupełnie inną przestrzeń. Oczywiście przy pomocy odpowiednego sprzętu – smartfona, konsoli lub gogli i kontrolerów.
Brzmi ciekawie? Tak też jest w praktyce!
Zamiast palcem po mapie
Cofnijmy się na chwilę do lat szkolnych. Czy wydawało Wam się kiedykolwiek możliwe, żeby wpatrywanie się w mapę na lekcji geografii zastąpić wizytą w określonym miejscu albo zamiast przeglądać podręcznik do biologii, „wejść” w szkielet człowieka i przyjrzeć się mu z bliska? Dla pokolenia dzisiejszych dorosłych – nauczycieli, ale także rodziców, to sytuacje zupełnie abstrakcyjne.
Tymczasem – to właśnie umożliwia wirtualna rzeczywistość, która jest już obecna w niektórych szkołach. Możemy się spodziewać, że w nadchodzących latach ich liczba będzie wzrastać. Jak się w tym odnaleźć?
– Przede wszystkim – nie bójmy się odkrywania nowych rozwiązań. VR, oczywiście odpowiednio wykorzystany, może stać się cennym dodatkiem do tradycyjnych form nauczania. Dlaczego? Bo umożliwia poznawanie świata w sposób, w jaki naturalnie robi to dziecko – „tu i teraz”, poprzez eksperymentowanie, doświadczanie i pełne zaangażowanie w daną sytuację – podkreśla Marta Witkowska.
Kluczem do zrozumienia wirtualnej rzeczywistości są trzy pojęcia:
- Immersja – czyli „zanurzenie”, którego doświadczamy wtedy, kiedy świat wirtualny działa na nasze zmysły podobnie do otaczającej nas rzeczywistości.
- Psychologiczna obecność – poczucie osobistego zaangażowania w wirtualną sytuację, realnego uczestnictwa w niej.
- Ucieleśnienie– uczucie znajdowania się w wirtualnym ciele, mające bezpośredni wpływ na odczuwanie prawdziwości danego doświadczenia.
Dotyczą one wszystkich użytkowników wirtualnej rzeczywistości. Pamiętajmy jednak, żeby odpowiednio przygotować najmłodszych do tego rodzaju przeżycia.
WAŻNE! Z technologii VR mogą bezpiecznie korzystać uczniowie w wieku od 12-13 lat.
Na co uważać?
„Zanurzenie” w wirtualnej rzeczywistości bez wątpienia dostarcza wielu wrażeń, ale może także być źródłem nieprzyjemnych odczuć. Ból lub zawroty głowy, mdłości, zmęczenie – to się zdarza. Dlaczego? Mówiąc w skrócie, chodzi tutaj o sprzeczność pomiędzy docierającymi do nas bodźcami – wzrokowymi oraz odczuciami płynącymi z ciała.
Dzieciom często trudniej niż dorosłym jest rozpoznać, nazwać lub zgłosić dyskomfort – zwróćcie więc na to uwagę, zanim zdecydujecie się na wykorzystanie gogli VR na lekcji. Dobrym pomysłem, poza rozmową z uczniami, będzie także poruszenie tego wątku przy okazji kontaktu z rodzicami. Bądźcie czujni – reagujcie na wszystkie zgłaszane sygnały.
– Siłą wirtualnej rzeczywistości jest to, że pozwala zatracić się w niejako równoległym świecie, a dzięki temu – doświadczać i uczyć się w sposób wcześniej nieznany i niedostępny. Pamiętajmy jednak, że w przypadku dzieci granica pomiędzy fikcją i rzeczywistością jest bardzo cienka, a VR jeszcze ją upłynnia. Może to prowadzić do tworzenia tzw. fałszywych wspomnień – mówi Marta Witkowska.
Jesteście zaintrygowani? Chcecie dowiedzieć się więcej? Oto nasz poradnik.
Korzystajcie!
Źródło: nask.pl
20 lutego 2024 r.