23 lis „Sprawdź, zanim udostępnisz” – nowa kampania NASK
„Sprawdź, zanim udostępnisz” – nowa kampania przeciwdziałania dezinformacji przygotowana przez NASK, Ministerstwo Cyfryzacji i brytyjską jednostkę Government Communications Service International.
Pod hasłem „Sprawdź, zanim udostępnisz” rozpoczęła się kolejna kampania przeciwdziałania dezinformacji w internecie przygotowana i koordynowana przez NASK. Prowadzona jest przy współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji oraz brytyjską rządową jednostką Government Communications Service International (GCSI), która zajmuje się komunikacją społeczną.
Akcja uświadamia zagrożenia związane z machinacjami informacyjnymi, pokazuje metody oraz konsekwencje fałszywych przekazów, przybliża sposoby ich neutralizacji, opisuje przypadki dezinformacji w Polsce.
Kampania jest prowadzona w mediach społecznościowych i ma na celu przede wszystkim upowszechnienie prostej metody, która może ograniczyć liczbę krążących w nich fake newsów będących często bronią w atakach dezinformacyjnych. Jest pomocna w rozpoznawaniu fałszu i mistyfikacji.
Metoda składająca się z siedmiu kroków nawiązuje do hasła przewodniego kampanii i nosi nazwę SPRAWDŹ. Każda litera tej nazwy oznacza czynność, którą należy wykonać, by zweryfikować prawdziwość treści, z którą mamy do czynienia. Szczegóły dotyczące tej techniki znajdują się na specjalnie przygotowanej stronie internetowej sprawdzam.info
Przed udostępnieniem wątpliwego lub kontrowersyjnego materiału warto więc sprawdzić, w jakim stopniu angażuje on emocje, czy nie ma na celu dzielić i podżegać, czy spełnia warunki logiki i czy nie został poddany dekontekstualizacji. Istotne są także pochodzenie informacji oraz jej autorstwo.
– “Podejmujemy intensywne działania, by przeciwdziałać dezinformacji, bo widzimy, że szybki rozwój platform społecznościowych wzmacnia to zjawisko. Równie ważna jak monitoring i analiza tego, co dzieje się w przestrzeni informacyjnej jest edukacja i budowanie odporności na szkodliwe treści. Projekt „Sprawdź, zanim udostępnisz” to już czwarta w ciągu ostatniego roku kampania edukacyjna przeciw dezinformacji inspirowana lub koordynowana przez NASK. Pierwsza – prowadzona wspólnie z Google – korzystała z metody prebunkingu i miała na celu przeciwdziałanie manipulacji na temat ukraińskich uchodźców w Polsce. Projekt „Bezpieczne Wybory” miał z kolei za zadanie chronić przed dezinformacją w trakcie ostatnich wyborów, a trwająca inicjatywa „Polska na Tle” rozwija i popularyzuje praktykę korzystania z wiarygodnych źródeł informacji” – mówi Aleksandra Osman, Kierowniczka Działu Przeciwdziałania Dezinformacji.
Kampania będzie miała kolejne odsłony. Przed i po niej zostaną przeprowadzone badania świadomości społecznej na temat dezinformacji.
Źródło: www.nask.pl
23 listopada 2023 r.