Konferencja dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i ścisłych w Warszawie

Konferencja dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i ścisłych w Warszawie

Od ponad roku Centrum Badań Kosmicznych PAN w ramach programu Erasmus+ realizuje projekt edukacyjny „Od śrubki do satelity – dobre praktyki w nauczaniu fizyki w gimnazjach oraz fizyki z elementami astronomii w szkołach ponadgimnazjalnych”. Projekt jest odpowiedzią na aktualne problemy nauczania fizyki w szkołach publicznych w Polsce, Francji i Wielkiej Brytanii.

Już jesienią tego roku kilkuset nauczycieli z polskich szkół będzie mogło wziąć udział w konferencjach, które zaprezentują rezultaty międzynarodowej współpracy. Na warsztatach przedstawione zostaną nowoczesne metody nauczania, a każdy z uczestników otrzyma specjalnie opracowany przez ekspertów zestaw materiałów edukacyjnych.

Najbliższa konferencja odbędzie się 13 listopada w Warszawie w Ośrodku Szkoleniowym OEIiZK.

SAT Project to partnerstwo trzech instytucji zainicjowane przez Centrum Badań Kosmicznych PAN. Partnerami są Cité de l’espace (Tuluza, Francja) oraz National Space Centre (Leicester, Wielka Brytania).  Wszystkim organizacjom zależy na wymianie doświadczeń i dobrych praktyk w nauczaniu fizyki, zostaną one opracowane i upublicznione tak, by dotarły do jak największej liczby nauczycieli. W ramach współpracy nie tylko opracowywane są raporty czy publikacje, koordynatorzy i nauczyciele odbyli wzajemne wizyty, aby na własne oczy przekonać się, jak mogą wyglądać ciekawe lekcje fizyki.

Chcemy pokazać nauczycielom, że dzięki połączeniu kilku prostych zasad mogą osiągnąć o wiele lepsze rezultaty w nauczaniu, a przede wszystkim zachęcić uczniów i odczarować wizerunek lekcji fizyki – mówi o celach projektu koordynator – dr Ryszard Gabryszewski.

Jakie to zasady? Między innymi częstsza praca w grupach nad wspólnym rozwiązaniem problemu. Jest to istota pracy metodą projektową, która pozwala szybko dzielić się wiedzą, uczy współpracy i wspólnego rozwiązywania problemów. Praca w grupie jest jednym z głównych założeń scenariuszy zajęć wykorzystywanych w szkołach francuskich i brytyjskich, budowanych według zasad tzw. engineering design process. Metoda ta zakłada, iż podczas lekcji problem – postawiony przez nauczyciela – rozwiązywany jest w trakcie dyskusji prowadzonej przez uczniów, w prostych i zrozumiałych dla nich krokach. Często wykorzystuje się doświadczenia. Rolą nauczyciela jest definiowanie tematu, inicjowanie, a następnie moderowanie dyskusji toczonej pomiędzy grupami uczniów.

Kolejne zasady, którym odpowiadają projekty edukacyjne, to interdyscyplinarność, wykorzystanie aktywności angażujących wszystkich uczniów oraz poruszanie tematyki nawiązującej do życia codziennego i zagadnień badań kosmicznych. Dzięki tym zabiegom uczniowie będą bardziej zaangażowani na lekcjach, pozwoli to również na dotarcie do uczniów o różnym spektrum zainteresowań. Ponadto fizyka i inne nauki przyrodnicze zostaną ukazane jako dyscypliny opisujące procesy zachodzące wokół, wpływające na życie każdej osoby, potrzebne do zrozumienia procesów zachodzących w życiu codziennym.

Część z projektów edukacyjnych, odpowiadających tym założeniom, jest już opracowana przez nauczycieli i ekspertów. Ciągle jeszcze można dołączyć do tego grona – do 25 października organizatorzy czekają na zgłoszenia kolejnych projektów. Wśród przewidzianych nagród jest między innymi wizyta całej klasy w Centrum Badań Kosmicznych PAN.

O rezultatach projektu w tym szerzej o pracy metodą projektową organizatorzy będą mówić podczas spotkań upowszechniających. Zaproszeni eksperci przedstawią nowoczesne trendy i instrumenty, które pozwolą na większe zaangażowanie młodzieży na lekcjach. Każdy uczestnik konferencji weźmie również udział w warsztatach, które zaprezentują opracowane w ramach projektu dobre praktyki. Otrzymają również jako pierwsi zbiór projektów z dokładnym opisaniem poszczególnych metod, tematów, scenariuszami zajęć i innymi – potrzebnymi do przeprowadzenia ciekawej lekcji – materiałami.

Więcej informacji o projekcie oraz zbliżających się konferencjach znajdą państwo na Facebooku i stronie internetowej.

https://www.facebook.com/projektSAT

http://sat.cbk.waw.pl/

Konferencja – program

 

Fot. SAT Projekt

 

Agnieszka Miranowska
agnieszka.miranowska@edupolis.pl

Organizacja: Biblioteka Pedagogiczna w Toruniu



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7342555

Skip to content