17 kwi Pierwszy Kongres Nauczycieli BiZ
W roku szkolnym 2023/2024 przedmiot biznes i zarządzanie zastąpi podstawy przedsiębiorczości. W ramach zajęć lekcyjnych uczniowie będą poznawali i omawiali zagadnienia, które pozwolą młodym ludziom lepiej przygotować się do podjęcia przyszłych ról zawodowych i rozwijać kompetencje określane mianem 4K, czyli kreatywność, kooperację, komunikację i krytyczne myślenie.
W ramach kongresu został otwarty nabór do bazy case studies oraz do bazy mentorów i przedsiębiorców. Uczestnicy wydarzenia poznali narzędzia, z których będą mogli korzystać podczas lekcji biznesu i zarządzania. Prelegenci przybliżyli także założenia bezpłatnego podręcznika do BiZ oraz przedstawili informację na tematów studiów podyplomowych dla nauczycieli BiZ.
Istotną częścią kongresu był panel ekspercki „Najlepsze praktyki edukacji biznesowej – jak przez edukację sprawić, żeby Polacy byli jeszcze bardziej przedsiębiorczy?”. Uczestnicy dyskutowali m.in. o tym, co zrobić, by rozszerzyć świadomość ekonomiczną młodych ludzi i kształtować w nich umiejętność pracy zespołowej.
Biznes i zarządzanie zastąpi sukcesywnie w szkołach ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia) przedmiot podstawy przedsiębiorczości (w wymiarze 2 godzin tygodniowo w cyklu kształcenia).
W ramach zakresu podstawowego będą osiągane efekty kształcenia związane głównie z kształtowaniem kompetencji przedsiębiorczych (w tym zarządzania swoimi finansami) oraz podstawowymi umiejętnościami analizy elementów otoczenia biznesowego pod kątem identyfikacji możliwych szans do uruchomienia własnej działalności gospodarczej, a także przygotowaniem do wejścia na rynek pracy.
Przedmiot będzie mógł być też realizowany w liceum ogólnokształcącym i technikum w zakresie rozszerzonym, jako jeden z przedmiotów do wyboru przez uczniów w wymiarze 8 godzin tygodniowo w okresie nauczania. W konsekwencji pojawi się również możliwość przystąpienia do egzaminu maturalnego z tego przedmiotu na poziomie rozszerzonym (począwszy od roku szkolnego 2026/2027).
Efekty kształcenia w zakresie rozszerzonym koncentrują się na opracowaniu planu przedsięwzięcia biznesowego lub społecznego wraz z pogłębieniem kompetencji liderskich (w tym kierowania zespołem projektowym) i umiejętności zarządzania przedsiębiorstwem, a także rozszerzonej analizy otoczenia gospodarczego w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.
Zapis kongresu w serwisie YouTube: