07 sty Balowa inspiracja w bydgoskim Muzeum Okręgowym
Święto Trzech Króli to początek karnawału, który w tym roku potrwa aż 55 dni. A karnawał to błysk cekinów na sukience, specjalny makijaż, wymyślne dodatki, wygodne buty do tańca. Inspiracji do wyróżnienia się w tłumie klientów współczesnej mody na pewno dostarczy wystawa „Od princeski do New Look. Ubiory damskie z kolekcji Adama Leja” w bydgoskim Muzeum Okręgowym.
Jak zwykle pożądane są brokat, cekiny i inne błyszczące dodatki. Współczesna moda dopuszcza każde szaleństwo stylizacyjne, a zwłaszcza w karnawale. Rozwiązania odważne są mile widziane, jednak wszelkie błyszczące dodatki należy odpowiednio dobrać. Według stylistów, najlepiej zdecydować się na jeden kolor sukienki (np. srebrny lub złoty) i w jego tonacji wybierać dodatki. A jeśli chodzi o makijaż, to w tym roku stawiamy na błysk, metaliczne cienie do powiek, czerwone usta i smokey eye.
Wystawa ubiorów z kolekcji Adama Leja sporą część poświęca balowej elegancji. Przykładem niech będzie suknia wieczorowa robe de stile zaprojektowana przez słynną Jeanne Lanvin. Przypatrzcie się, jaki efekt daje połączenie satyny jedwabnej, tiulu, weluru, srebrnej lamy, szklanych koralików i cekinów. – To perełka w koronie tej wystawy – podkreśla Adam Leja. – Suknie w tym stylu miały inny fason, bo nie wszystkie kobiety w latach 20, chciały wyglądać jak prosta tuba bez zaznaczenia talii. Jean Lanvin wymyśliła sukienkę dla swojej córki, która nie była taką prostą koszulką i miała też rozkloszowaną spódnicę. Ta sukienka nie tylko spodobała się córce, ale też klientkom Lanvin, które zapragnęły mieć taki sam model.
I tak zrodził się robe de style, czyli suknia stylowa, który stał się jednym z kanonów mody. Na naszej wystawie mamy jego przykład z 1925 roku. Jest to jedyna w Polsce suknia Jean Lanvile. Inspiracją może też być suknia balowa z Domu Mody Wortha z lat z 1912-1916, (projektu Jean-Philippa Wortha) z secesyjnym srebrnym naszyjnikiem ozdobionym emalią komórkową, ametystem i naturalną perłą, a do tego jeszcze buty jak osobne dzieło sztuki.
Inspiracji karnawałowych znajdziecie na tej wystawie mnóstwo, ale nie tylko. Tworzy ją bowiem rozmaitość strojów, tkanin i dodatków w aranżacji nawiązującej do danego okresu historycznego. Opowieść o modzie damskiej rozpoczyna się od gorsetu i bielizny, jest też strój cyklistki, przywołany klimat secesyjnego wnętrza i wygląd ówczesnej kobiety w sali balowej fin de siècle, podczas kąpieli morskich czy jazdy automobilem.
– Na pewno jest to jedna z większych, przekrojowych wystaw z mojej kolekcji – przyznaje Leja. – Miałem wystawy kapeluszy, torebek bądź mody z lat 20 w Pałacu Her, czy sporą wystawę „Christian Dior. Ikony paryskiej mody” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Natomiast tutaj pokazuję rzeczy, o których zapomniałem, że je w ogóle mam w kolekcji, więc ze zdumieniem otwierałem niektóre kartony.
Warto wiedzieć, że wystawa czynna jest do 3 kwietnia. Natomiast od tłustego czwartku 24 lutego rozpoczynają się ostatki – najbardziej żywiołowy czas karnawału do ostatniej soboty w dniu 26 lutego.
Galeria Sztuki Nowoczesnej, ul. Mennica 8
Od princeski do New Look. Ubiory damskie z kolekcji Adama Leja
Fot.: Suknia wieczorowa „robe de stile” na wystawie w Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy. Pracownia Jeanne Lanvin, ok. 1925 r. Fot. Wojciech Woźniak/MOB
Prelekcje z cyklu „Wykłady do wystawy”:
- Idealna panna młoda”, dr Anna Straszewska, środa, 19 stycznia 2022 r., godz. 18.00, ul. Gdańska 4, Muzeum (sala audiowizualna), wstęp – 1 zł
- „Historia damskiej torebki”, Joanna Regina Kowalska, piątek, 28 stycznia 2022 r., godz. 18.00, Muzeum, ul. Gdańska 4 (sala audiowizualna)
7 stycznia 2022 r.