10 lis Historia i teraźniejszość – nowy przedmiot w szkołach ponadpodstawowych od 1 września 2022 r.
Ministerstwo Nauki i Edukacji informuje, że w grudniu przekaże do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych projekt podstawy programowej przedmiotu historia i teraźniejszość. Przedmiot zostanie wprowadzony od 1 września 2022 r. w klasie I szkoły ponadpodstawowej, zastępując wiedzę o społeczeństwie. Do końca listopada br. będą trwały prace ekspertów w tym zakresie.
Historia i teraźniejszość a wiedza o społeczeństwie
Nowy przedmiot historia i teraźniejszość ma zastąpić przedmiot wiedza o społeczeństwie realizowany w liceum, technikum oraz szkołach branżowych w zakresie podstawowym. Wiedza o społeczeństwie w zakresie rozszerzonym dla uczniów technikum i liceum pozostaje bez zmian.
Czego uczniowie będą się uczyć w ramach historii i teraźniejszości?
Treści przedmiotu historia i teraźniejszość będą obejmowały zagadnienia z obecnej podstawy programowej przedmiotu wiedza o społeczeństwie w zakresie podstawowym oraz zagadnienia z historii najnowszej – dzieje powojenne od 1945 r. do 2015 r., Polska i świat. Można powiedzieć, że to uzupełniona i poszerzona kontynuacja kursu historii najnowszej i wiedzy o społeczeństwie realizowanego w klasie VIII szkoły podstawowej. Będzie też zapewniona korelacja z podstawą programową historii w szkołach ponadpodstawowych, tak aby treści z zakresu historii najnowszej powtarzały się jedynie na tyle, na ile jest to konieczne.
Jak informuje MEiN z dotychczasowego przedmiotu wiedza o społeczeństwie w zakresie podstawowym zostaną wkomponowane w kontekst historyczny, co umożliwi uczniom lepsze zrozumienie złożonych procesów historycznych oraz społeczno-politycznych.
Więcej: MEiN
Fot. Canva
10 listopada 2021 r.