„Mój kolorowy świat” – projekt edukacyjny realizowany w szkole szpitalnej z przedszkolakami i uczniami klas I-III

Biedronka z papieru - przestrzenna praca plastyczna, fot. Milena Pawlak

„Mój kolorowy świat” – projekt edukacyjny realizowany w szkole szpitalnej z przedszkolakami i uczniami klas I-III

W bieżącym roku szkolnym nauczyciele Zespołu Szkół nr 33 Specjalnych dla Dzieci i Młodzieży Przewlekle Chorej realizowali projekt edukacyjno-terapeutyczny pt. „Mój kolorowy świat”. Adresatami zajęć z zakresu projektu były dzieci – pacjenci Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Bydgoszczy z Oddziałów Neurologii, Neurochirurgii oraz Ośrodka Rehabilitacji Dziennej.

Celem podejmowanych działań było usprawnianie manualne dzieci poprzez ćwiczenia motoryki małej niezbędne w przygotowaniu ich do nauki szkolnej. W okresie pandemii koronawirusa, gdy część zajęć i lekcji w przedszkolach oraz szkołach macierzystych odbywała się w trybie zdalnym, możliwość bezpośredniego działania podczas zajęć odbywających się w szpitalu spotkała się ze szczególnym zainteresowaniem dzieci. Wychowankowie tęsknili za taką bezpośrednią formą oddziaływań. Satysfakcja z wykonywanych prac i emocje towarzyszące procesowi tworzenia przełożyły się na większą aktywność i zaangażowanie. Nauczyciele zwracali szczególną uwagę na korektę błędów w zakresie motoryki małej, usprawnianie manualne, poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej, stymulację dotykową poprzez dostarczenie różnorodnych bodźców i kształtowanie dziecięcej wyobraźni. Umożliwiono wychowankom okazywanie spontanicznej radości w procesie tworzenia i dobrą zabawę oraz odwracano uwagę od trudnej rehabilitacji i procesu choroby. Prace dzieci były na bieżąco prezentowane w formie wystawy w holu Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego, a także wszyscy zainteresowani mieli możliwość obejrzenia efektów ich działań na stronie FB Zespołu Szkół nr 33 i w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej Filia nr 17 w Bydgoszczy.

W trakcie działań projektowych powstało bardzo dużo prac (około 160), wykonanych różnymi technikami plastycznymi. Dzieci malowały palcami, wydzierały, wycinały, przyklejały, posługiwały się techniką origami, stemplowały łączyły różne materiały ze sobą, przekształcały tworzywa naturalne, malowały kamienie i patyki. Dzięki temu rozwijały nie tylko sprawność manualną, ale też kształtowały swoje spostrzeżenia wobec świata i otaczającej przyrody. Zgodnie z aktualnymi porami roku wykonywały prace tematyczne (jesień, zima, wiosna). Uzupełniały ilustracje plasteliną, kolorowym papierem, serwetkami, płatkami kosmetycznymi, pastą do zębów, malowały świecą, odwzorowywały i kolorowały.

Nabyte umiejętności są cenne szczególnie, gdy można zaobserwować kreatywność wychowanków, podziwiać ich zdolność poszukiwania i odkrywania, a oglądanie ich wytworów jest fascynujące i inspirujące.

Autorki projektu i opracowania: Joanna Michalak i Milena Pawlak

Zdjęcie gł.: Biedronka z papieru – przestrzenna praca plastyczna, fot. Milena Pawlak

Źródło: www.kujawsko-pomorskie.pl

17 czerwca 2021 r.

Anna Siemińska
sieminska.anna@edupolis.pl

Organizacja: Biblioteka Pedagogiczna w Toruniu



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7338574

Skip to content