Byliśmy pierwsi w Polsce

Czesław Ficner. Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

Byliśmy pierwsi w Polsce

Rozmowa z Czesławem Ficnerem, dyrektorem Departamentu Edukacji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego, spiritus movens  Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Internetowej

Na czym polega fenomen i sukces marszałkowskiej e-szkoły? 

Na dobrym pomyśle, który pojawił się w odpowiednim czasie. Byliśmy pierwsi w Polsce. Marszałek postawił zadanie zorganizowania Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Internetowej (KPSI) już dzień po ogłoszeniu przerwy w zajęciach w szkołach. O żadnej pracy zdalnej nie było wtedy nawet słychać. Trochę zdezorientowani uczniowie, będący często w przededniu egzaminów, masowo zaczęli oglądać nasze lekcje.

O sukcesie KPSI decyduje przede wszystkim kadra nauczycielska. Mamy świetnych nauczycieli z całego województwa.

Na czym się państwo – twórcy koncepcji naszej e-szkoły – wzorowali? Co było najtrudniejsze na etapie organizacyjnym?

Nie mieliśmy wzorów i nie mieliśmy gotowych rozwiązań. Bardzo trudne było zorganizowanie profesjonalnych studiów telewizyjnych i przeprowadzenie pierwszych transmisji. Znakomicie z tego zadania wywiązało się Kujawsko-Pomorskie Centrum Kompetencji Cyfrowych Conectio, organizując zespół wspaniałych techników. Na wysokości zadania stanęło Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, które w trudnym okresie pandemii zorganizowało niezbędne pomieszczenia i zapewniło funkcjonowanie budynku, w którym KPSI działa. Szczególne słowa uznania należą się dyrektorowi KPCEN-u toruńskiego panu Sławomirowi Żebrowskiemu, który w iście ekspresowym tempie zebrał trzydziestu pięciu nauczycieli gotowych prowadzić lekcje na żywo w internecie.

Obecnie, jako Departament Edukacji, pracujemy nad projektem unijnym, który zapewni finansowanie KPSI w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Nie jest to łatwe. Musimy się mocno tłumaczyć Komisji Europejskiej z naszych działań. Polskie ministerstwa też mają wątpliwości związane z tym projektem, pojawiły się bowiem pomysły podobnych szkół organizowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Cierpliwie wyjaśniamy, że nie jesteśmy dla nich konkurencją, a naszym celem jest wspomaganie działań organizowanych na poziomie ogólnokrajowym.

Które zajęcia zrobiły na panu osobiście największe wrażenie?

Przyglądam się z obowiązku praktycznie wszystkim zajęciom, ale nie potrafiłbym wybrać szczególnie dobrych. Wszystkie są znakomicie przygotowane, nauczyciele znakomicie radzą sobie z kamerą – co wcale nie jest takie łatwe.

Co mówią komunikaty zwrotne od uczestników i obserwatorów naszych e-lekcji?

Zbieramy pochlebne opinie ze strony uczniów i ich rodziców o poziomie prezentowanych lekcji. Mamy sygnały, że niektóre zajęcia są pilnie obserwowane przez rodziców jedynie dlatego, że chcą oni przypomnieć sobie atmosferę sali lekcyjnej. Pomijam opinie zawodowych hejterów, których też nie brakuje.

Epidemia w końcu się skończy. Czy planują państwo jakoś spożytkować doświadczenie zdobyte podczas realizacji projektu?   

Plany związane z KPSI są bardzo ambitne. W tej chwili pracujemy głównie nad załataniem pewnej luki powstałej w wyniku zawieszenia zajęć w szkołach. Chcemy by w przeszłości w paśmie KPSI pojawiały się programy nie tylko edukacyjne, ale także popularyzujące naukę.  Ogromnie liczymy na współpracę z instytucjami kultury naszego województwa. Będziemy pracować w obszarze edukacji regionalnej, ekologicznej i wielu innych. Sporo instytucji zajmujących się tymi dziedzinami zgłosiło się do nas z ofertą stałej współpracy. Już teraz pracujemy nad wieloletnim programem rozwoju KPSI, który będzie finansowany z przyszłej perspektywy unijnej. Myślę, że projekt będzie niezwykle istotnym elementem wprowadzania innowacyjności do edukacji w naszym województwie. Oczywiście, będziemy go kierować przede wszystkim do uczniów, ale także do nauczycieli, którzy będą mogli doskonalić własne umiejętności w oparciu o nowe narzędzia pojawiające się w związku z realizacją KPSI.

Będziemy też pracować nad działającym od kilku lat kujawsko-pomorskim portalem edukacyjnym Edupolis. Te dwa projekty będą ze sobą ściśle powiązane i będą się znakomicie uzupełniać.

Zobacz:

Nasza e-Szkoła. Prezentujemy sylwetki nauczycieli

Nasza e-Szkoła. Sylwetki nauczycieli cz. 2

Profesjonalizm w każdym calu

Żnin dziękuje za cenne wskazówki i pozdrawia!

Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

Źródło: www.kujawsko-pomorskie.pl

Anna Siemińska
sieminska.anna@edupolis.pl

Organizacja: Biblioteka Pedagogiczna w Toruniu



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7341617

Skip to content