Edupolis

Mobilne pracownie do kodowania, robotyki i doświadczeń przyrodniczych

  • logotypy_kpo-1

Mobilne pracownie do kodowania, robotyki i doświadczeń przyrodniczych

2.1.2. Mobilne pracownie (pełna nazwa: Rozwój kompetencji kluczowych wsród uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i licealnych poprzez realizacje pilotażu przeprowadzania doswiadczen przyrodniczych z wykorzystaniem technologii cyfrowej oraz nauki kodowania i robotyki w mobilnych pracowniach centrów edukacji nauczycieli w Województwie Kujawsko-Pomorskim).

Zadanie koncentruje się na budowie systemu wspierającego rozwój kompetencji uczniów i nauczycieli poprzez nowoczesne zajęcia prowadzone w mobilnych pracowniach. Dzięki nim możliwe jest nie tylko prowadzenie eksperymentów przyrodniczych przy użyciu technologii cyfrowej, ale także rozwijanie umiejętności w zakresie kodowania i robotyki.

Mobilne pracownie powstały przy Kujawsko-Pomorskich Centrach Edukacji Nauczycieli w Toruniu, Bydgoszczy i Włocławku. Ich oferta jest systematycznie uzupełniana o nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne, co pozwala prowadzić atrakcyjne zajęcia zarówno w centrach, jak i w szkołach województwa. Pracownie są wypożyczane placówkom oświatowym, a zajęcia otwarte prowadzone przez nauczycieli konsultantów kierowane są do dyrektorów, nauczycieli, wizytatorów, uczniów, a także dorosłych uczestników edukacji pozaformalnej.

Mobilne pracownie zostaną wyposażone w nowoczesny sprzęt, który pozwoli prowadzić atrakcyjne i praktyczne zajęcia. Wśród zakupionych pomocy znajdą się roboty edukacyjne, a także zestaw do badania zjawisk biologicznych i ekologicznych, umożliwiający zaprojektowanie, zbudowanie i zaprogramowanie własnej szklarni. To jedynie część planowanego wyposażenia – lista narzędzi jest znacznie szersza i została dobrana tak, by wspierać rozwój kluczowych kompetencji uczniów i nauczycieli w różnych obszarach nauki.

Program zakłada wykorzystanie metodyki STEAM, która integruje nauczanie przyrodnicze, techniczne i cyfrowe. Uczniowie korzystają z zestawów czujników pozwalających samodzielnie przeprowadzać doświadczenia, a nauczyciele mają do dyspozycji dodatkowy sprzęt do prezentacji bardziej złożonych eksperymentów. Dzięki temu lekcje stają się interaktywne i praktyczne, a młodzież uczy się poprzez działanie.

Pracownie mobilne wspierają nie tylko edukację formalną w szkołach, lecz także rozwój umiejętności w ramach zajęć pozalekcyjnych, projektów uczniowskich czy otwartych zajęć dla dorosłych. Stanowią one ważny element budowania kultury uczenia się przez całe życie oraz popularyzacji cyfrowych technologii w edukacji.