Edupolis
Linki do serwisów
Konferencje
Konferencja w Bydgoszczy „Współczesna edukacja a kompetencje przyszłości. Czego oczekuje rynek pracy?”
Konferencja „Współczesna edukacja a kompetencje przyszłości. Czego oczekuje rynek pracy?” odbyła się w dniach 25–26 września 2025 roku w Park Hotelu w Bydgoszczy. Organizatorem wydarzenia było Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy. Inicjatywa została zrealizowana w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych”, prowadzonego przez Departament Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Głównym celem konferencji była refleksja nad kierunkiem rozwoju edukacji w kontekście zmieniających się potrzeb rynku pracy oraz identyfikacja kompetencji przyszłości, które powinny być rozwijane zarówno w edukacji formalnej, jak i pozaformalnej. Wydarzenie stanowiło przestrzeń wymiany doświadczeń, prezentacji dobrych praktyk oraz promocji nowoczesnych form kształcenia i doradztwa zawodowego. Udział w konferencji wzięli dyrektorzy szkół, nauczyciele, doradcy zawodowi, przedstawiciele instytucji edukacyjnych, administracji samorządowej, uczelni wyższych oraz środowisk gospodarczych.
Wśród prelegentów znaleźli się eksperci z różnych dziedzin edukacji, doradztwa zawodowego i rynku pracy. Elżbieta Strzemieczna z Instytutu Badań Edukacyjnych przedstawiła zagadnienie profilu absolwenta jako kierunku zmian w edukacji. Dr Aleksandra Nowakowska-Kutra z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy zaprezentowała socjologiczną perspektywę młodzieży na rynku pracy przyszłości. Anna Dukowska, doradczyni zawodowa i trenerka, przybliżyła zagadnienie wyzwań kadry edukacyjnej w pracy z młodzieżą w czasach dynamicznych zmian. Agnieszka Marusiak z InfoShare Academy zreferowała rolę szkoły i edukacji ustawicznej w przygotowaniu młodych ludzi do zawodów przyszłości. Marcin Szala, dyrektor Liceum Artes Liberales w Warszawie, poruszył zagadnienie świadomości wiedzy i jej społecznej roli. Jacek Rutkowski z Business Centre Club zwrócił uwagę na znaczenie budownictwa i edukacji w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Drugiego dnia konferencji Jakub Tomczewski z Bydgoskiego Klastra Informatycznego podzielił się refleksją nad trwałością wiedzy i kompetencji. Prof. dr hab. inż. Janusz Musiał z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego skoncentrował się na roli uczelni wyższej w edukacji technicznej. Anna Płoska, psycholog i doradczyni zawodowa, zaproponowała nowe spojrzenie na sukces edukacyjno-zawodowy młodych ludzi. Marta Koch-Kozioł z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie podkreśliła znaczenie umiejętności mediacyjnych w budowaniu kariery opartej na relacjach.
Debata kończąca konferencję skupiła się na pytaniu, czy rozwój nowoczesnych kompetencji musi oznaczać odejście od podstaw klasycznej edukacji. Paneliści – przedstawiciele uczelni, szkół, kuratorium oraz biznesu – dyskutowali, jak pogodzić kształcenie umiejętności takich jak czytanie, pisanie i liczenie z przygotowaniem uczniów do zmieniającego się rynku pracy. Zwracano uwagę na rolę szkoły jako miejsca nie tylko nauki, ale także wychowania i budowania kultury. W epoce szybkiego dostępu do informacji, wspieranego przez technologie i sztuczną inteligencję, podjęto refleksję nad znaczeniem wiedzy własnej oraz umiejętności uczenia się. Debata zakończyła się wspólną wizją szkoły przyszłości – instytucji rozwijającej kompetencje zawodowe, społeczne i obywatelskie, z nauczycielem jako przewodnikiem w dynamicznie zmieniającym się świecie.
Konferencja w Bydgoszczy zainicjowała dialog między edukacją, biznesem i samorządem, stając się impulsem do pogłębionej refleksji nad przyszłością kształcenia w regionie. Wspólne działania tych środowisk mogą przekształcić lokalny system edukacji w bardziej zintegrowany model, odpowiadający na wyzwania współczesnego rynku pracy.


