Edupolis

Co dalej z edukacją przyrodniczą - nowa propozycja

  • Siatka godzin przedmiotów przyrodniczych: stan obecny i propozycja zmian.

Co dalej z edukacją przyrodniczą - nowa propozycja

Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy (IBE) przedstawił nową propozycję liczby i rozłożenia godzin nauczania przedmiotów przyrodniczych w szkole podstawowej. 

Przedmioty przyrodnicze - stan obecny obecny

Dwie godziny zajęć przyrody tygodniowo w czwartej klasie. Następnie, w klasie piątej i szóstej, po jednej godzinie biologii i geografii. To w sumie w klasach IV-VI razem sześć godzin przedmiotów przyrodniczych tygodniowo. 

Dodatkowo po 4 godziny fizyki i chemii oraz po 3 godziny biologii i geografii w klasach VII-VIII. To łącznie 20 godzin przedmiotów przyrodniczych tygodniowo w klasach IV-VIII.

Nowa propozycja

IBE proponuje następujące zmiany:

3 godziny przyrody tygodniowo w każdym roku w klasach IV-VI, łącznie po 3 godziny tygodniowo biologii, chemii, fizyki i geografii w klasach VII-VIII. To razem 21 godzin przedmiotów przyrodniczych w klasach IV-VIII. Przy założeniu, że zagadnienia z fizyki i chemii pojawią się na wcześniejszym etapie edukacji, w ramach właśnie przyrody.

Dlaczego przyroda to dobre rozwiązanie?

Dlatego, że świetnie sprawdza się w innych krajach. Interdyscyplinarnego przedmiotu typu “science” uczą się dzieci chociażby w Singapurze, Australii czy Irlandii. Czyli w krajach o najlepszych wynikach w międzynarodowych badaniach dotyczących wiedzy przyrodniczej. Co więcej, ich wyniki w badaniach PISA (edycja 2022) poprawiły się - w przeciwieństwie do Polski - mimo pandemii. Z kolei Australia osiągnęła wynik lepszy niż Polska, choć np. w Melbourne lockdown - najdłuższy na świecie - trwał aż 9 miesięcy. 

Interdyscyplinarne podejście, które integruje treści z różnych przedmiotów, to również sposób na rozwijanie głębszych, bardziej elastycznych i twórczych sposobów rozumowania. Takich, które pozwalają kompleksowo mierzyć się z problemami i będą bardziej użyteczne w mierzeniu się z wyzwaniami współczesnego świata. Takie metody nauczania rozwijają też u dzieci ciekawość świata i pozwalają oswoić - i lepiej przyswoić - trudne treści.

Etap prac i uzgodnień

Jeszcze w zeszłym roku IBE zebrał analizy zewnętrznych ekspertów, którzy współpracowali w ramach grup roboczych. Zostały one porównane z rozwiązaniami z najefektywniejszych systemów edukacyjnych na świecie z uwzględnieniem liczby godzin, którą polscy uczniowie mają spędzać tygodniowo w szkołach i analizą równomiernego rozłożenia edukacyjnych obciążeń.

Tak powstały kierunkowe rekomendacje przedłożone do dyskusji na posiedzeniu Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty. Te zostały przekazane ekspertom przedmiotowym, opracowującym podstawy programowe.

Same podstawy programowe, dotyczące wszystkich przedmiotów przyrodniczych, zostaną szeroko skonsultowane. Zarówno w ramach eksperckich konsultacji wiosną tego roku, jak i na późniejszym etapie prac, podczas wdrażania ich zgodnie z rządowym procesem legislacyjnym. 

Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy już teraz zaprasza do wyrażenia głosu w konsultacjach.

Źródło: IBE

Metryka

  • Data2025-03-18